Achteraslek MF 135

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Achteraslek MF 135

Bericht door fergie »

Hello Piet,

Zie : http://www.fergusontractor.co.uk/retail ... er+licence

Dit is dus een legale kopie, harde kaft. Graham heeft alle latere wijzigingen er meteen in verwerkt, meer "up to date" kan dus niet. Prijs is ook niet slecht. Is absoluut geen kopie maar echt drukwerk.

Dit soort kwaliteit plaatjes :

Afbeelding

Met de pond op ca 1.25 euri op dit moment is dit geen slechte investeering.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Botanicus
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 25 aug 2008 16:27

Re: Achteraslek MF 135

Bericht door Botanicus »

Hallo Rene,

Dat ziet er inderdaad een stukkie beter uit die manual! Deze ga ik zeker aanschaffen.
Alleen nu nog zien te bestellen in het Engels............


Groeten,

Piet

Caster
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 12 jan 2007 20:48
Locatie: Vroenhoven (Limburg/België)

Re: Achteraslek MF 135

Bericht door Caster »

Vandaag heb ik de trompet terug tegen de achterbrug geschroeft maar wat blijkt nu, ik kan mijn steekas en goeie halve centimeter heen en weer schuiven (axiale speling). Is dit normaal, want ik kan dit aan beide zijden doen?
Tractor: MF 135
Werktuigen: PZ Strela, 2 transportbakken, weidesleep, aanhangwagen 3ton, Huard 2schaar ploeg, zelfbouw landrol.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Achteraslek MF 135

Bericht door fergie »

Hello Caster,

Dikte pakkingen als orgineel ?. Lagers goed op z'n plek voordat je de krimpring er om deed ?. Als het lager niet goed tegen het eind van de as is gedrukt geeft dat ruimte. Te dikke pakkingen ook. Lagers toevallig ook vervangen ?. Zo ja dan kan het zijn dat de oude van binnen afgerond waren en de nieuwe alleen een kleine afschuining hebben, dan zitten ze niet goed tot het eind op de as.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Caster
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 12 jan 2007 20:48
Locatie: Vroenhoven (Limburg/België)

Re: Achteraslek MF 135

Bericht door Caster »

Ik heb het lager er met een pers opgeduwd totdat het niet meer verder ging, daarna de krimpring erop tot op de plaats waar het oude zat (natuurlijk tegen het lager aan), je kon de afdruk zien waar het oude had gezeten.
Lager is niet vervangen, dat was nog goed. Krimpring is wel nieuw maar is even dik.

Ik heb de eerste keer alle shimmen er terug ingezet zoals voor demontage. Daarna heb ik aan 1 kant 1 shim gezet (Rechts) en aan de linkerkant heb ik er nu 4 steken. De speling is al een heel stuk minder geworden. Ik meet nu ongeveer 0,3 tot 0,4mm speling aan beide kanten. Ik denk dat ik morgen aan de linkerkant er nog 1 wegneem zodat de speling nog kleiner wordt.

Wat ik me wel afvraag, is hoe je een speling van 0,05 tot 0,2mm moet creeren als je alleen maar shims hebt van 0,5mm dik. Zo staat het in het werkplaatsboek. Er moet volgens de manual altijd 1 shim zitten. Of mag je ook gewoon die shims ertussen uitlaten?

Er zullen denk ik altijd wat shimmen weggenomen of bijgezet moeten worden na demontage van de lagers en krimpring. Je krijgt ze er nooit 100% op dezelfde plek terug.

Er is alleen 1 fout begaan bij de demontage. Jullie hadden gezegt dat ik de ring moest kapotboren om hem te demonteren. DIT IS FOUT!!!
Ik ben het bij de dealer gaan vragen en ze zeiden dat je de ring gewoon moet opwarmen en hem er met een pers vanaf kunt duwen. Zo kun je hem erna gewoon weer terug opwarmen en er opzetten zonder probleem. Weer iets bijgeleerd 8)
Tractor: MF 135
Werktuigen: PZ Strela, 2 transportbakken, weidesleep, aanhangwagen 3ton, Huard 2schaar ploeg, zelfbouw landrol.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Achteraslek MF 135

Bericht door fergie »

Hello Caster,

Dat is niet fout. De ring is de tweede keer zwakker en kan dus verschuiven. Daarom moet je altijd een nieuwe gebruiken. Gaat vaak goed maar als het fout gaat kost het minstens een boel tijd en mischien erger.

M'n Daihatsu Rocky had bijvoorbeeld na enige tijd te veel speling in de achteras. De lagers waren voor ik hem kocht vervangen door een andere garage. Die hadden de krimpringen opnieuw gebruikt. Er zijn nieuwe in gekomen en verder nooit meer last van gehad.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Caster
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 12 jan 2007 20:48
Locatie: Vroenhoven (Limburg/België)

Re: Achteraslek MF 135

Bericht door Caster »

Bij de dealer doen ze het altijd zo en nog nooit problemen mee gehad zeiden ze want ik dacht ook dat de ring niet meer zo goed ging klemmen als voordien.

Je kunt een auto en een tractor wel niet met elkaar vergelijken. Auto gaat veel sneller en wordt veel meer mee gereden. Kan ook dat jij juist pech had.
Tractor: MF 135
Werktuigen: PZ Strela, 2 transportbakken, weidesleep, aanhangwagen 3ton, Huard 2schaar ploeg, zelfbouw landrol.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Achteraslek MF 135

Bericht door fergie »

Hello Caster,

Zowel het TE als het 35 manual dat ik heb geven bijde aan dat de ring vervangen moet worden. Zelfde geld voor de Rocky. Ik heb helaas geen 135 manual maar ik vermoed dat het daar ook in zal staan.

Overigens auto's en trekkers lijken dan niet op elkaar, bijde gemaakt van staal en bijde maken gebruik van exact hetzelfde natuurlijke verschijnsel.

Als de ring iets rekt zal die nooit weer met dezelfde hoge klemkracht op de as klemmen. Vergis je niet in de kracht die zoiets bewerkstelligd. Ik heb zo ooit een bus in een wiel geperst. Omdat het absoluut recht moest gebeuren heb ik dat gedaan terwijl het wiel wat ik gedraaid had nog in de draaibank zat. Wiel verhit en de bus er in gedrukt. Vervolgens heb ik de bus na gedraaid, ca 10 min. Vervolgens kon ik de klauwplaat niet los krijgen !. Na er de koeling op te hebben gezet kreeg ik het wiel los. De klauwen waren 1mm diep in het aluminium geperst !.

Overigens, als je de ring heet stooks op de as zal je de as ook verwarmen. Dat betekend een behoorlijk risico wat betreft de warmte behandelingen die de as heeft ondergaan om hem zo sterk en flexibel te maken !.

Om nog maar te zwijgen van de krachten op het lager terwijl je het met ring en al er aan het afpersen bent !.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Caster
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 12 jan 2007 20:48
Locatie: Vroenhoven (Limburg/België)

Re: Achteraslek MF 135

Bericht door Caster »

Ben vandaag de hele dag bezig geweest met het uitshimmen wat niet echt wil lukken. Aan 1 kant zitten er veel meer dan aan de andere kant. Als ik alles heb uitgeshimd zodat de assen elkaar niet raken vanbinnen zit er opeens een grote speling van 1mm ofzo op 1 as.
Als ik de wielen er dan opzet en met de tractor heen en weer schud dan hoor je de as kloppen.

Hoe krijg ik dit opgelost want ik wordt er zon beetje agressief van. Ik heb de steekas er nu zeker al 10 keer uitgehad! :evil:

Het lager en de klemring zitten goed op de as dus daar ligt het niet aan. Ik heb trouwens een nieuwe klemring gebruikt omdat ik het oude heb kapotgeboord, tis niet zo dat ik de oude heb teruggezet. Had het wel kunnen doen volgens de dealer.
Tractor: MF 135
Werktuigen: PZ Strela, 2 transportbakken, weidesleep, aanhangwagen 3ton, Huard 2schaar ploeg, zelfbouw landrol.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Achteraslek MF 135

Bericht door fergie »

Hello Caster,

Normaal is de procedure :

1. monteer met maximum aantal shimmen. minimaal 3 bouten per kant vast draaien op gelijke afstanden.
2. Meet de speling die je dan hebt met een meetklokje.
3. Demonteer en verwijder net zo veel shimmen als je speling te veel hebt.

Vooral het vast hebben van die 3 bouten (liever 6) is belangrijk. Vergeet ook niet dat je steeds het normale aantal pakkingen monteerd en bij de laatste keer liever nieuwe (of je moet ze bij het shimmen 100% droog weten te houden).

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Caster
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 12 jan 2007 20:48
Locatie: Vroenhoven (Limburg/België)

Re: Achteraslek MF 135

Bericht door Caster »

Maar moet aan iedere kant evenveel shimmen zitten?
Bij mij is nu 1 kant spelingvrij, daar zitten ook meer shimmen. De andere kant heeft opeens weer veel speling en heeft minder shimmen.

Als ik nu aan de kant van de vele shimmen 1tje wegneem is de speling weg aan de andere kant maar dan raken de assen vanbinnen elkaar nipt.
Ik heb alleen maar shimmen van 0,5mm dik. Daartussen zit heel dun vloeibare pakking.
Tractor: MF 135
Werktuigen: PZ Strela, 2 transportbakken, weidesleep, aanhangwagen 3ton, Huard 2schaar ploeg, zelfbouw landrol.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Achteraslek MF 135

Bericht door fergie »

Hello Caster,

De bedoeling is dat de assen elkaar in het midden net niet raken. De uiteindelijke speling is dan ook de ruimte tussen de assen. Dat gaat het makkelijkst door aan een kant bijvoorbeeld 1 mm te plaatsen en dan aan de andere kant uitshimmen. Eventueel kun je dan naderhand de totale dikte van de shimmen aan bijde zijden optellen, door twee delen en dan bijde zijden gelijk maken.

Er zijn ook shimmen die dunner zijn, die zul je dan moeten aanschaffen om het goed te krijgen. 183259M1=0.03", 183260M1=0.015" en 183261M1=0.020" dik. De laatste heb jij dus. Ze zijn ook geleverd voor de 35, zelfde shimmen. Helaas kan ik ze niet alternatief vinden, zul je dus bij de dealer moeten bestellen. Overigens de diktes zijn in mm 0.076, 0.38 en 0.508 mm.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Caster
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 12 jan 2007 20:48
Locatie: Vroenhoven (Limburg/België)

Re: Achteraslek MF 135

Bericht door Caster »

Klinkt misschien stom maar kan ik niks van de steekas afdraaien op het einde? Als ik er heel even over ga met een beitel dan wordt de as wat korter en raakt deze ook niet meer.

Ik heb namelijk niet zo veel zin om die ringen te bestellen. Deze hebben ze niet in voorraad en moeten van frankrijk komen. Duurd ongeveer een week of 2 zeker met dit slecht weer nu kan het nog langer duren. Ben het vandaag gaan vragen.
Tractor: MF 135
Werktuigen: PZ Strela, 2 transportbakken, weidesleep, aanhangwagen 3ton, Huard 2schaar ploeg, zelfbouw landrol.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Achteraslek MF 135

Bericht door fergie »

Hello Caster,

Je mag het van mij proberen maar de as is van dusdanig hard materiaal dat het je waarschijnlijk een beitel kost, heb dat soort dingen eerder ervaren. Tevens is dat een eenmalige oplossing die ook fout kan uitpakken als je het niet goed uitgerekend hebt !.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Caster
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 12 jan 2007 20:48
Locatie: Vroenhoven (Limburg/België)

Re: Achteraslek MF 135

Bericht door Caster »

Dat draaien zelf is geen probleem. HM-beitel + koeling en dat gaat wel, heb al eerder geharde stukken gedraaid. Het gaat hiet tenslotte niet om hele mm's maar enkel maar om een tiende of 2 van een mm.

Maar wat bedoel je precies met uitrekenen? De assen mogen elkaar toch vanbinnen niet raken, of moet er een specifieke afstand zijn tussen de assen binnenin. Ik dacht als ik er 0,5 a 0,6mm afdraai zodat de assen elkaar niet meer raken en dan aan de kant waar de as speling heeft een shim van 0,5mm wegneem zodat het lager weer goed in zijn schaal loopt dat het probleem dan opgelost is.

De assen mogen elkaar tenslotte niet raken in het midden. Door het afraaien gebeurd dit niet en als alle speling weg is, is het probleem opgelost of zie ik iets over het hoofd.

Als ik fout zit zou ik graag weten waar ik in de fout ga met mijn gedachten en dan het liefst met uitleg hoe het eventueel wel moet.
Tractor: MF 135
Werktuigen: PZ Strela, 2 transportbakken, weidesleep, aanhangwagen 3ton, Huard 2schaar ploeg, zelfbouw landrol.

Plaats reactie