Achteraslek MF 135

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Caster
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 12 jan 2007 20:48
Locatie: Vroenhoven (Limburg/België)

Achteraslek MF 135

Bericht door Caster »

Ik heb vandaag mijn achteras uit elkaar gehaald omdat de keerring lekte. Het probleem nu is dat ik mijn keerring er niet afkrijg omdat er een lager en een soort van klemring voor zit. Hoe krijg ik dit los? Moet ik die ring en lager er af laten persen?

Afbeelding

In de trompet zelf zit ook nog een keerring met een viltring achter, deze ga ik ook vervangen maar die krijg ik er ook niet uit. Gewoon kapotboren een optie :?

Afbeelding

Ook heb ik een soort van drab ontdekt die overal zit, in de achterbrug, trompetten, versnelingsbak. Weet niet wat het is maar het lijkt op een samenstelling van vet, olie en modder??? Weet iemand soms wat dat is?

Nog een laatste vraagje, ik zie in de trompet een genokte ring zitten en in de achterbrug zit deze ook. Is dit soms het sperdif? Aan de buitenkant zit wel een soort van hefboom maar er zit geen pedaal op.

Afbeelding
Afbeelding
Tractor: MF 135
Werktuigen: PZ Strela, 2 transportbakken, weidesleep, aanhangwagen 3ton, Huard 2schaar ploeg, zelfbouw landrol.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Achteraslek MF 135

Bericht door fergie »

Hello Caster,

Die ring boor je kapot om hem te verwijderen. Je boort langs de as tot je op het lager zit. Dan met een koudbijtel splijten. Je hebt dus een boor nodig van meer dan een halve meter lang. Ik heb de eerste keer een boor op een stuk draadeind gelast. Daarvoor de boor aan de kant die je normaal in de boormachine stopt uit gloeien (rood stoken en aan de lucht laten afkoelen) zodat het lassen enigzins wil zonder scheuren als het afkoelt. Hoe rechter je de boor er aan krijgt hoe beter. De boor moet 9mm zijn ongeveer (1 mm minder dan de brete van de krimpring). Sla eerst een centerpunje in de ring op halve breete en dan boren maar. Ik bind een stukje stalen pijp tegen de as met een ty-rap voor ondersteuning van de boor. Met de bijtel door het boorgat de ring splijten waarna die meestal aan de beitel blijft hangen en je hem daaraan van de as kunt tillen.

De nieuwe ring monteer je door die heet te stoken tot je hem ziet verkleuren (niet rood stoken !) en dan om de as laten vallen.

Na het verwijderen van de oude ring het lager onder druk zetten in een pers. Ondersteun daarbij het huis met alle boutgaten die er in zitten !. Vervolgens met een hamer gaan kloppen. Ga niet persen tot het lager er uit komt door het persen alleen, de schokken van de hamer zijn beter, anders vervorm je het lagerhuis.

Die ring in de achteras is inderdaad de sper voor het diff.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Caster
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 12 jan 2007 20:48
Locatie: Vroenhoven (Limburg/België)

Re: Achteraslek MF 135

Bericht door Caster »

Bedankt al voor de nuttige info. Moet ik het lager daarna ook vervangen of is dit nog bruikbaar?

Heeft er hier soms iemand een foto van het sperdif pedaal? Dan kan ik dat namaken.
Tractor: MF 135
Werktuigen: PZ Strela, 2 transportbakken, weidesleep, aanhangwagen 3ton, Huard 2schaar ploeg, zelfbouw landrol.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Achteraslek MF 135

Bericht door fergie »

Hello Caster,

Vergat ik nog. Lager voor je gaat boren goed afdekken zodat er geen boorspanen in komen. Voor montage lager controleren en eventueel wassen of met perslucht het vuil er uit blazen. Verder meestal niet veel mis met deze lagers.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Symen
Berichten: 1048
Lid geworden op: do 26 jul 2007 12:12
Locatie: Drachten

Re: Achteraslek MF 135

Bericht door Symen »

Mayonaise-achtige drap wijst op vocht. (roest). De keerring in de trompet heb ik laatst vervangen. Bij HPS hebben ze hier nieuwe voor wat zeer makkelijk werkt. Deze was voor TEF maar MF zal hij ook wel hebben. Groeten Symen.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.


Make time for your hobby!

hans eshuis
Berichten: 1452
Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
Locatie: loozen

Re: Achteraslek MF 135

Bericht door hans eshuis »

hoi

Ik gebruikt voor het stoken van de nieuwe ring een oude friteurpan met nieuwe olie. Zo kun je de temprateur goed regelen.

mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Achteraslek MF 135

Bericht door fergie »

Hello Hans,

Verfstrip pistool schijnt ook perfect te werken.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Caster
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 12 jan 2007 20:48
Locatie: Vroenhoven (Limburg/België)

Re: Achteraslek MF 135

Bericht door Caster »

Werk zo'n klein gaspatroonbrandertje ook? Anders ga ik gewoon naar het LM bedrijf hier, ze kennen me toch goed daar dus zullen ze da wel efkes rap willen doen.
Tractor: MF 135
Werktuigen: PZ Strela, 2 transportbakken, weidesleep, aanhangwagen 3ton, Huard 2schaar ploeg, zelfbouw landrol.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Achteraslek MF 135

Bericht door fergie »

Hello Caster,

Moet op zich lukken. De ring moet minimaal 200ºC worden. Zal met een klein brandertje wel moeilijk worden om de hele ring mooi egaal te verwarmen maar zal toch wel lukken. Ik pak er een dakbedekking brander voor, da's zo klaar.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Caster
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 12 jan 2007 20:48
Locatie: Vroenhoven (Limburg/België)

Re: Achteraslek MF 135

Bericht door Caster »

Kan hem misschien ook in de oven verwarmen. X aantal minuutjes op 200 graden moet toch lukken lijkt me. Ik weet dat er van die elektrische "bakplaatjes" zijn waar je lagers op kunt leggen om op te warmen, dan is zo'n oven toch hetzelfde?
Tractor: MF 135
Werktuigen: PZ Strela, 2 transportbakken, weidesleep, aanhangwagen 3ton, Huard 2schaar ploeg, zelfbouw landrol.

robin
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 29 dec 2006 13:01
Locatie: erpe-mere(oostvlaanderen-belgie)
Contacteer:

Re: Achteraslek MF 135

Bericht door robin »

hallo , ik ben nu bezig met nieuwe rollementen en dichtingen te plaatsen in de achteras van een te-20 . ik wil de diff rollementen vervangen maar de ring ervan ( in de trompet ) krijg ik er niet uit . boren is geen optie is keihard , heb al geprobeert met een uitdeuk cilinder maar ik kan er de juiste opstelling niet voor maken op het uit te persen , of mag ik de ring gewoon laten zitten ? wie kan mij helpen :( ?
groetjes robin vandenheede
Farmall super Cub 1963
Ferguson TED-20 1952
Ferguson TEE-20 1955
Ferguson TED-20 p3 1955
Ford 8N wordt in elkaar gezet
2x Ferguson TEF-20 ( franse trekkers ) 1955
massey ferguson 35 4 cilinder 1964
Ford dorspoulie 8N
mc cormick d430 1959
massey harris pony 820
billens 1 schaar,peecon hefbakje,schoeper

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Achteraslek MF 135

Bericht door fergie »

Hello Robin,

Er is een speciaal tool voor gemaakt om die er uit te halen. Kijk maar eens achterin je handboek, daar staan ze allemaal in.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Botanicus
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 25 aug 2008 16:27

Re: Achteraslek MF 135

Bericht door Botanicus »

Hoi Rene,

Je schreef net dat je achterin het handboek alle servicetool afgebeeld kon vinden?
Ik heb het werkplaatshandboek en het onderdelenboek van de TEF maar kan in geen van beide iets vinden.
Heb ik dan wellicht de verkeerde handboeken??

Groet,

Botanicus
Piet

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Achteraslek MF 135

Bericht door fergie »

Hello Piet,

In de officieele herdrukken staan de afbeeldingen wel. Handboeken van tracprez enz. vermoedelijk niet. Heb je een orgineel ?.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Botanicus
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 25 aug 2008 16:27

Re: Achteraslek MF 135

Bericht door Botanicus »

hoi Rene,

Waarschijnlijk een gekopieerde versie.
Heb net wel een handboek gedownload van aftakasoudetraktor.nl of zoiets, daar staat veel meer in dan mijn
versie van het werkplaatsboek en ik zag ook in de gauwigheid dat er van de Tef ook wat in stond.
Is dit wel de goede versie?

Groeten Piet.

Plaats reactie