Ik wil mijn FF 30 GV graag in zijn originele staat behouden zonder dat hij verder roest. Dit zou met wapenolie een goed resultaat geven, nu is mijn vraag of iemand hier ervaring mee heeft of misschien met een ander product?
Lijnolie is van zichzelf al lucht drogend, maar duurt inderdaad vrij lang. Is wel vriendelijk spul. Kijk wel uit at katoenen lappen (cellulose) die nat zijn van lijnolie, die kunnen gaan broeien en ontbranden.
Er is ook nog gekookte lijnolie, daar zit een droogmiddel (siccatief) doorheen, zodat het sneller droogt en meer een lak/vernislaag wordt. Het kan zijn dat die ook wat bestendiger is tegen weersinvloeden.
Ik zou op je trekker eerst eens op een klein stukje beide proberen en zien hoe dat gaat.
Voor zover mij bekend is er van oudsher gekookte lijnolie en je hebt de moderne versie er van en die wordt door middel van chemische toevoegingen ipv. koken verkregen. Het schijnt dat dat laatste niet best voor je handen is terwijl dat oude spul vrijwel ongevaarlijk is/was.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik had ergen op een forum gelezen dat gewone ruwe lijnolie overal beter onder tussen de roest gaat zitten. Het wort ook wel een soort laklaag. Dat gekookte van de bouwmarkt wil ik ook nog eens uitproberen.
Ook nog een voordeel is van de ruwe dat je alles wat te veel is met een lepel per dag het wel op komt! wort je sterk van..
@ Fergie (René):
Gekookte lijnolie is voor zover ik weet wel verwarmd maar niet echt gekookt, ik heb altijd begrepen dat er ook een droogmiddel in zou zitten. Ik denk dat dit bijmengen gebeurt in verwarmde lijnolie (vandaar "gekookt"). Droogmiddel is dan siccatief. Siccatief is een vreselijk gemene oplossing van diverse chemische verbindingen (o.a. metaalzouten waarvan kobalt er 1 is). Kun je los kopen in een potje en dan ook aan lijnolie toevoegen als droogmiddel. Zo maak je lijnolie verf (met bijmenging van een pigment en zo).
@ Hans:
Lijnolie is eigenlijk prachtig spul, en je krijgt er ook zo'n mooie vacht van, toch Hans (gebroken lijnzaad in o.a. paardenvoer).
Of gekookte lijnolie minder goed capillair in roest en onder verbindingen zou trekken dan rauwe lijnolie weet ik niet. Heel veel verschil maakt het niet denk ik. Wel zou kunnen dat door het ontbreken van dat droogmiddel rauwe lijnolie beter in staat is een verbinding aan te gaan met roest. Lijnolie is ook een beetje zuur. Rauwe lijnolie is wel vrij van die metaalzouten, dus logisch dat het beter is voor je huid.
Anyway, ik vind mijn TEF waar ik nog aan moet beginnen toch te roestig om hem te laten zoals hij is, en ik heb de velgen al laten stralen en spuiten, dus de stap is al gezet. Nu de rest nog (al 10 jaar deze maand).
Vroeger werdt het inderdaad gekookt zoals de naam aangeeft, je wiki pedia pagina geeft al aan dat het tegenwoordig meestal langs chemische weg gebeurt.
Groetjes,
René.
Bijlagen
lijnzaad_olie_bewerking.jpg (152.03 KiB) 12277 keer bekeken
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....