Hoe kun je de originele lak conserveren?

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
françois

Hoe kun je de originele lak conserveren?

Bericht door françois »

Hallo,

Ik wil mijn FF 30 GV graag in zijn originele staat behouden zonder dat hij verder roest. Dit zou met wapenolie een goed resultaat geven, nu is mijn vraag of iemand hier ervaring mee heeft of misschien met een ander product?

Mvg,

François

Afbeelding
Ferguson TEA 20 1954, Ferguson TED 20 1955, Ferguson FF30GV 1958 en Massey-Ferguson 35 (TVO) 1959. Ferguson dorspoulie, originele Ferguson canvas cover A-TE-A68, Ferguson 12-AO-28 ploeg (USA), Ferguson cultivator 9-SKF-20 (Fr.), Ferguson B-JE-A20 earthscoop en Ferguson T-JE-A20 link box

hans eshuis

Re: Hoe kun je de originele lak conserveren?

Bericht door hans eshuis »

hoi

Ik heb er een met lijmolie ( paard voedingsmiddel) gedaan. Het duur een week voordat het een beetje droog is maar het lijkt mooi!

Warpen olie is net iets als kruipolie? zal dat geen stof aantrekken dat et er op blijft zitten?

mvg hans eshuis
Bijlagen
DSCF0202.JPG
DSCF0202.JPG (162.12 KiB) 12400 keer bekeken
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

françois

Bericht door françois »

Hallo Hans,

Dat is nog eens een goeie tip van die lijnolie dat ga ik proberen!

Mvg,

François
Ferguson TEA 20 1954, Ferguson TED 20 1955, Ferguson FF30GV 1958 en Massey-Ferguson 35 (TVO) 1959. Ferguson dorspoulie, originele Ferguson canvas cover A-TE-A68, Ferguson 12-AO-28 ploeg (USA), Ferguson cultivator 9-SKF-20 (Fr.), Ferguson B-JE-A20 earthscoop en Ferguson T-JE-A20 link box

Sluismolenaar

Bericht door Sluismolenaar »

Lijnolie is van zichzelf al lucht drogend, maar duurt inderdaad vrij lang. Is wel vriendelijk spul. Kijk wel uit at katoenen lappen (cellulose) die nat zijn van lijnolie, die kunnen gaan broeien en ontbranden.

Er is ook nog gekookte lijnolie, daar zit een droogmiddel (siccatief) doorheen, zodat het sneller droogt en meer een lak/vernislaag wordt. Het kan zijn dat die ook wat bestendiger is tegen weersinvloeden.

Ik zou op je trekker eerst eens op een klein stukje beide proberen en zien hoe dat gaat.

Groeten,
Andreas
Groeten,
Andreas
----
MF35/4 1958, PZ CM135 cyclomaaier, grondbakje, 2-wielige kar, Vicon Acrobaat
TEF-20 1955 ongerestaureerd met Schukken maaibalk = verkocht :(

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Andreas,

Voor zover mij bekend is er van oudsher gekookte lijnolie en je hebt de moderne versie er van en die wordt door middel van chemische toevoegingen ipv. koken verkregen. Het schijnt dat dat laatste niet best voor je handen is terwijl dat oude spul vrijwel ongevaarlijk is/was.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

hans eshuis

hoi

Ik had ergen op een forum gelezen dat gewone ruwe lijnolie overal beter onder tussen de roest gaat zitten. Het wort ook wel een soort laklaag. Dat gekookte van de bouwmarkt wil ik ook nog eens uitproberen.

Ook nog een voordeel is van de ruwe dat je alles wat te veel is met een lepel per dag het wel op komt! wort je sterk van..

mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

Sluismolenaar

Bericht door Sluismolenaar »

@ Fergie (René):
Gekookte lijnolie is voor zover ik weet wel verwarmd maar niet echt gekookt, ik heb altijd begrepen dat er ook een droogmiddel in zou zitten. Ik denk dat dit bijmengen gebeurt in verwarmde lijnolie (vandaar "gekookt"). Droogmiddel is dan siccatief. Siccatief is een vreselijk gemene oplossing van diverse chemische verbindingen (o.a. metaalzouten waarvan kobalt er 1 is). Kun je los kopen in een potje en dan ook aan lijnolie toevoegen als droogmiddel. Zo maak je lijnolie verf (met bijmenging van een pigment en zo).

Zie ook: http://nl.wikipedia.org/wiki/Lijnzaadolie

@ Hans:
Lijnolie is eigenlijk prachtig spul, en je krijgt er ook zo'n mooie vacht van, toch Hans :mrgreen: (gebroken lijnzaad in o.a. paardenvoer).

Of gekookte lijnolie minder goed capillair in roest en onder verbindingen zou trekken dan rauwe lijnolie weet ik niet. Heel veel verschil maakt het niet denk ik. Wel zou kunnen dat door het ontbreken van dat droogmiddel rauwe lijnolie beter in staat is een verbinding aan te gaan met roest. Lijnolie is ook een beetje zuur. Rauwe lijnolie is wel vrij van die metaalzouten, dus logisch dat het beter is voor je huid.

Anyway, ik vind mijn TEF waar ik nog aan moet beginnen toch te roestig om hem te laten zoals hij is, en ik heb de velgen al laten stralen en spuiten, dus de stap is al gezet. Nu de rest nog (al 10 jaar deze maand).

Groeten,
Andreas de Vos
Groeten,
Andreas
----
MF35/4 1958, PZ CM135 cyclomaaier, grondbakje, 2-wielige kar, Vicon Acrobaat
TEF-20 1955 ongerestaureerd met Schukken maaibalk = verkocht :(

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Andreas,

Vroeger werdt het inderdaad gekookt zoals de naam aangeeft, je wiki pedia pagina geeft al aan dat het tegenwoordig meestal langs chemische weg gebeurt.

Groetjes,

René.
Bijlagen
lijnzaad_olie_bewerking.jpg
lijnzaad_olie_bewerking.jpg (152.03 KiB) 12284 keer bekeken
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Red Giants

Bericht door Red Giants »

Hallo allemaal,

Is lijnzaadolie ook geschikt om schrale rode lak van een MF 178 op te halen en conserveren?

Met vriendelijke groet,

William

hans eshuis

hoi

Ik heb die fe35 eerst met commandant gepoest.

mvg hans eshuis

richardploeg

Bericht door richardploeg »

Dag Mede hobbyisten!

Ik weet niet of het wat is, maar wat dacht je van blanke lak? Of word het dan te kitsch?

Ik doe het wel op veel aluminium delen van mijn P3, wat ik persoonlijk erg mooi vind!
Groetjes Richard.

Ferguson TED P3 1950 - Ferguson TED 20 1950 - Ferguson Butterfly Plough - Ferguson Belt Pulley - Ferguson Subsoiler - Massey Ferguson 3 Furrow Plough - Massey Ferguson 198 Bar Mower

Pa heeft een MF 65 MK1

pampa

Bericht door pampa »

Owatrol werkt ook super!

Plaats reactie