vooras MF 155

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
hooidonk

vooras MF 155

Bericht door hooidonk »

Hallo allemaal,

na lange tijd heb ik de hobby weer opgepakt en ben de strijd weer aangegaan met de MF 155 om er weer een goed ding van te maken. Ik ben weer verder gegaan met de stuurinrichting. Deze MF heeft een aangedreven vooras en stuurt niet goed. Hij wringt heel erg met sturen, doordat de wielen niet niet de juiste hoek maken. Het buitenste stuurt veel scherper dan de binnenste. Nu heb ik het stuurhuis helemaal overhoop gehaald en daar de slijtdelen van vernieuwd, samen met stuurkogels. En ik moet het spul nog in mekaar zetten, maar toch denk ik niet dat het afdoende geweest is, omdat ik niet veel slijtage gevonden heb. De vooras zelf vertoond ook overal wat speling, maar ik verdenk hem er van dat hij nooit goed gestuurd heeft. En ik denk dat dat komt doordat het draaipunt van de stuurarm/stuurstang niet op de goede plek zit ten opzichte van het draaipunt van de fusee. Nu was mijn vraag of iemand bij een MF 155 deze maten loodrecht kan opmeten. Voor de duidelijkheid heb ik er een tekeningetje bijgedaan, het gaat dus om de maten X en Y.

Bij voorbaat dank!

Met vriendelijke groet,

Marten van Hooidonk

Afbeelding

fergie
Contacteer:

Re: vooras MF 155

Bericht door fergie »

Hello Marten,

Als je hefboom zo staat als in de tekerning zal het inderdaad niet goed komen. Deze moet gelijk danwel voor de as staan, niet er achter. Hoeveel kan ik je bij gebrek aan vergelijkend materiaal niet zeggen. Mischien dat iemand anders daar even een foto van kan nemen en de maat nemen.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Marco55

Bericht door Marco55 »

Kun je deze armen dan afstellen? Ik dacht dat deze vast op de as gemonteerd zaten. Kan het zijn dat links en rechts verwisselt zijn? Ik dacht dat de Ford Roadless soortgelijke assen hadden. Misschien kun je daar wat vinden. De geometry zal denk ik niet zoveel afwijken.

Groeten, Marco
MF35 3cyl, TeF, Holder ED10, Holder E6, 4x Gravely,Lister,Wolsely,Petter, MF91 harkkeerder, S&S maaibalk, PZgrondbakje, Wifo achterlader,Atlas AL320

johnny

Bericht door johnny »

Hallo,

Ik heb net even een paar foto`s gemaakt van onze 155 2wd ik weet niet of je er wat aan hebt maar een 155 4wd heb ik niet. Ik weet niet of er meer mensen met een 155 4wd zijn op het forum?
Bijlagen
IMG_0696.JPG
(79.43 KiB) 12767 keer gedownload
IMG_0693.JPG
(86.65 KiB) 12767 keer gedownload
IMG_0694.JPG
(86.67 KiB) 12767 keer gedownload
1xmassey ferguson 1080 super 4wd 2x massey-ferguson 65 1xted 1xtel
Vedder bij ons op het bedrijf mf35, 133, 155, 168, 690, 3080 2xford dexta

hooidonk

Bericht door hooidonk »

Hallo allemaal,

hartelijk dank voor jullie reacties.

Mijn tekeningetje was inderdaad niet helemaal volgens de werkelijkheid, maar het ging me even meer om het idee.

De foto's van Johnny maken een hele boel duidelijk (bedankt voor de moeite!). Bij ons zitten inderdaad deze draaipunten ook voor de as. Ik vertrouwde dat eerst niet, maar nu zie ik dat het bij de 2wd versie ook zo is. Ik zal zo gauw ik weer bij de trekker ben, deze afstanden eens op meten.

Marco, aan deze armen kun je niks afstellen. Het had inderdaad gekund dat links en rechts omgedraaid zijn, maar volgens Rene zouden de draaipunten nooit achter de as kunnen zitten, dus dat kan het niet wezen. Roadless gebruikte volgens mij ook het systeem zonder spoorstang, maar met twee stuurstangen. Maar ik weet niet of dat stuurhuis hetzelfde was, dus misschien is het beter om van het Mf155 2wd model uit te gaan.

gr. Marten

johnny

Bericht door johnny »

Ik wil de y en x maten morgen ook wel even opmeten als ja daar wat aan hebt.
Groeten Johnny
1xmassey ferguson 1080 super 4wd 2x massey-ferguson 65 1xted 1xtel
Vedder bij ons op het bedrijf mf35, 133, 155, 168, 690, 3080 2xford dexta

Marco55

Bericht door Marco55 »

Ik weet niet of je hier wat aan de volgende tekeningen hebt maar in principe moeten de wielen in de bocht staan zoals in figuur 81. Het is wel een schoolboek uit 1944 maar het principe blijft gelijk. Ik hoop dat het te lezen is.

Groeten,
Marco
Bijlagen
Fuseestang0001 (Large).JPG
Fuseestang0001 (Large).JPG (64.31 KiB) 14233 keer bekeken
Fuseestang (Large).JPG
Fuseestang (Large).JPG (75.17 KiB) 14233 keer bekeken
MF35 3cyl, TeF, Holder ED10, Holder E6, 4x Gravely,Lister,Wolsely,Petter, MF91 harkkeerder, S&S maaibalk, PZgrondbakje, Wifo achterlader,Atlas AL320

Hendrik-Jan

Bericht door Hendrik-Jan »

Hallo,

wil een voertuig goed laten sturen, moeten de stuurstangen afgesteld zijn volgens het Ackermann-principe of Spitfire-principe. (even googlen) Nog los van andere zaken als camber, caster en toe-of uitspoor
Bij alle twee de systemen komt het erop neer dat het verlengde van de stuurarmen door het hart van de achteras gaat (in de rechtuit stand) Beide principes zorgen er voor dat het voorwiel in de binnenbocht meer draait dan zijn collega aan de buitenkant. Dit is ook logisch, de bochtstraal aan de binnenkant is kleiner dan de buitenkant. Op deze wijze wringt er niets, immers alle wielen draaien om hetzelfde punt. (= het middelpunt van de cirkel die je rijdt)
Nu heeft de MF geen spoorstang die daar voor zorgt, dus moet het stuurhuis er voor zorgen dat de voorwielen volgens dit principe draaien. Alle wielen moeten haaks staan op hun voerstraal.
Het zal wel wat meetwerk kosten, maar met een grote winkelhaak, touwtjes en een meetlint kom je er wel uit.

Hendrik-Jan
MF 35 snmy 1962

hooidonk

Bericht door hooidonk »

Leuk en leerzaam, al die reacties die los komen :D

Dat die hartlijnen op een punt moesten samen komen, was mij inderdaad bekend. In een ver verleden heb ik ooit een stageverslag over stuurassen van opleggers gemaakt en daar kwam dit ook aan bod. Maar over het stukje van de spoorstangen en spitfireprincipes (zo te zien gaan we zelfs nog een keer vliegen met het ding :shock: ) is mij nu een hoop meer duidelijk geworden. Wat ik mij nog wel afvroeg, als je de spoorbreedte van de vooras versteld, wordt dus het stuurgedrag minder, omdat dan de hartlijnen van de stuurarmen niet meer op de achteras kruisen?

Inderdaad komen bij de MF 155 de hartlijnen niet in een punt uit, maar ligt het snijpunt van het binnenste wiel een stuk verder van de trekker af. Die draait niet genoeg mee, zeg maar. Het is wel zo dat het hartlijn van de fussee niet in het hart van de band uit komt, maar dat lijkt me verder niet echt nadelig voor het sturen, alleen dat het sturen wat zwaarder gaat. De hartlijn blijft immers hetzelfde.

Johnny, als je bij jullie de maten op zou willen meten, heel graag. Ik heb me vanavond even bij ons met een duimstok over de trekker gebogen en kwam ik uit op ongeveer de volgende maten:

Maat Y is 5 cm en ligt inderdaad voor de vooras.
Maat X is 20 cm
En de breedte tussen de fussee's is rond de 105 cm.

Als ik het zo schat op de foto's van Johnny, verschillen de maten niet eens zo heel veel.

Dan zou het misschien toch aan de speling in de vooras liggen. Zodra ik de trekker weer verder opgebouwd heb, kan ik daar waarschijnlijk wat meer over zeggen.

gr. Marten

Sluismolenaar

Bericht door Sluismolenaar »

Dag Marten e.a.,

Ik zat dit hele verhaal en de reacties zo te lezen en hoewel ik geen deskundige ben (ik heb al ruim 5 jaar een TEF in de schuur staan wachten op restuaratie en verder geen praktische ervaring) heb ik toch wel wat gedachten bij e.e.a.

Je schrijft over speling op een flink aantal onderdelen, o.a. de vooras zelf, ik neem aan op het scharnierpunt midden voor de motor. Misschien ook op de stuurkogels? Misschien ook op het mechaniek in het stuurhuis?

Ik vermoed dat als je een lijn zou trekken vanuit het midden van de achteras naar de fusees, de stuurarmen aan de fusees daar een hoek van 90 graden mee moeten maken. Is misschien wat lastig meten, maar met een touwtje kom je misschien een heel eind. Mogelijk dat dit iets helpt in de controle, evenals de maten die je hebt gevraagd (en iemand anders wel voor je wil opmeten). Als jouw 155 een cabine heeft kan de truuk met het touwtje wel heel lastig worden...

Wat betreft die speling:
Zou het kunnen dat je tijdens het sturen het hele spul uit positie trekt door alle speling, waardoor 1 wiel (binnenbocht) niet ver genoeg wil draaien om goed te sturen? Ik stel me zo voor dat als je naar links stuurt, je het rechter wiel feitelijk naar achteren trekt, en het linkerwiel naar voren. Kijk maar eens naar de foto van die 155 2WD hierboven, en denk je in wat er gebeurt als je de vooras met de rechterkant naar achteren zou draaien. Dan komt de linkerkant naar voren en de wielen neigen dan naar rechts te sturen. Als de vooras met stuurmechaniek weer opgebouwd is maar eens met stuur in het midden (rechtdoor) en helemaal links en/of rechts af stuurt aan de vooras sjorren en kijken wat-ie doet... Dat zware sturen zal ook wel komen door die speling, waardoor o.a. de fusees wat kunnen wringen omdat die assen op de randen van de bussen gaan dragen i.p.v. over het vlak van de bussen.

Persoonlijk ben ik van mening dat (flinke) speling op een stuurmechaniek niet is wat je wilt. Het wordt alleen maar erger en komt ook het rijden kwa veiligheid en comfort niet erg ten goede.

Succes met puzzelen en sleutelen,
Andreas
Groeten,
Andreas
----
MF35/4 1958, PZ CM135 cyclomaaier, grondbakje, 2-wielige kar, Vicon Acrobaat
TEF-20 1955 ongerestaureerd met Schukken maaibalk = verkocht :(

hooidonk

Bericht door hooidonk »

Hallo Andreas,

de stuurkogels waren al vernieuwd en het stuurhuis had weinig speling, dus wat inderdaad nog over blijft is de vooras zelf. Die speling onderschatte ik steeds, maar zoals jij het formuleert zou het wel de oorzaak kunnen zijn. Het klinkt wel aannemelijk namelijk. Als de boel weer in mekaar zit (ik hoop vanavond nog een eindje te komen), zal ik eens wat gaan proberen.

Dat de stuurarm een hoek van 90' moeten maken met de lijn hart achteras-fussee, heeft dat ook niet iets met de geometrie van het stuurhuis te maken? Al bedenk ik me nu dat als de armen van het stuurhuis evenlang zijn, de uitslag hetzelfde blijft. Ik zat er even aan te denken dat door de vertanding tussen de twee stuurhuisarmen de slag op de uiteinden anders is dan in het midden, maar dat heeft er puur mee te maken dat op de uiteinden de wielen sneller sturen dan in het midden. Toch wel akelig goed uitgedacht...slimme jongens die fra...uh...engelsen.. :?

gr. Marten

hans eshuis

Bericht door hans eshuis »

hoi

Je ben toch draaier van beroep, dat is het toch appeltje eitje en de speling is weg??

mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

hooidonk

Bericht door hooidonk »

Klopt Hans, het draaiwerk op zich gaat wel lukken, alleen is 'beunen' een HEEL gevaarlijk onderwerp hier.. :(

Bovendien zie ik allemaal buien hangen van ovale astappen en doorgesleten bussen met de bijbehorende uitgesleten buszittingen. In dat geval heb ik toch de frezers hier nodig en dat zal wel niet meevallen in een tot de nok volgeplande frezerij die ook 's nachts doorloopt.
Het kan zijn dat ik alleen maar beren zie, maar ik heb vaker van die ouwe troep los gehad en de hoeveelheid werk is me nog nooit meegevallen.

En als toch de vooras er onderuit ligt, loop ik meteen alles na en vervang ook de keringen ed. En bij mijn weten gebruikte Selene assen uit WWII voor de sets, dus ik ben zeer benieuwd wat ik allemaal voor oncourant spul aantref daar binnen.

Even nog een ander vraagje, wat voor olie raden jullie aan voor in het stuurhuis? Cardanolie 85W90?

hooidonk

Bericht door hooidonk »

Hallo allemaal,

ik ben weer iets verder gekomen.

Gisteren de trekker verder opgebouwd en weer na een hele lange tijd gestart. Ik ben de vorige kerstvakantie begonnen met dit klusje en hij had dus al ruim een jaar niet meer gelopen. Maar gisteren was het moment daar dat ik de dieseltank weer monteerde. Vervolgens was het een kwestie van tot de pomp ontluchten, één tikje met de startmotor en net zo mooi lopen die motor :D
Toen er eerst maar eens een half uurtje op rond gereden, kon hij even z'n benen strekken.

Het sturen was er nog niet veel beter op geworden en een verder inspectie leerde ook dat de revisie van het stuurhuis niet helemaal gelukt was. Ik had toch de assen moeten vervangen, want er zit speling op de vertanding. Het rechtse armpje kan ter hoogte van de stuurkogel ongeveer een halve centimeter heen en weer voordat de linker mee gaat. Maar ik heb er eigenlijk niet zoveel zin in om het stuurhuis weer los te halen om zulke dure onderdelen te vervangen.

Vanmorgen ben ik er mee verder gegaan, de voorkant van de trekker opgekrikt en eens gekeken hoeveel speling er nou eigenlijk op de vooras zit. En dat is behoorlijk wat. De speling in de fussee's valt mee, alleen de linker heeft een beetje. Maar de schommelas heeft wel heel veel speling. Je trekt de as zo op de uiteinden een paar centimeter heen en weer. Dit moet wel een behoorlijk nadelige invloed op het sturen hebben. Dus de rest van de dag ben ik bezig geweest met de voortrein los halen en aan het eind van de middag had ik die op de grond van het werkplaatsje liggen. Dus volgende week maar weer tijd zien te vinden om de boel daar weer warm te stoken en eens beter naar de patient te kijken hoe hij er aan toe is.

Ik hou jullie op de hoogte.

Goed weekend!

gr. Marten

hooidonk

Bericht door hooidonk »

even na een maandje weer een update :)

na een paar avondjes en zaterdagmiddagen sleutelen ligt de vooras nu in een paar grote stukken. Allereerst een tip; koop nooit een trekker die aan het strand gelopen heeft.. :(
Ze hadden hem wel heel goed geprepareerd, alle boutjes die je los haalt zitten netjes in het vet, maar wat gaat alles dan alsnog vast zitten zeg..
Het binnenste van de as valt me niks tegen. De olie is wel caramelvla geworden, maar de tandwielen en alles zien er nog netjes uit. Alleen de buitenkant heeft wel heel erg van het zout te lijden gehad. En ik moet de eindvertragingen ook nog los halen, maar ook daar verwacht ik geen gekke dingen. De kruiskoppelingen zijn ook erg aangetast, daar wou ik voor de zekerheid nieuwe kruisjes in laten zetten. De schommelas is niet meer te gebruiken en ik heb nog niet gemeten, maar ook de bussen daarvan zullen wel slecht geworden zijn. En waar ik hem voor losgehaald had, de fussee's. Hier zitten wentellagers in, waarvan er eentje helemaal aan poeder er uit kwam. Ook de zitting daarvan heeft er aardig van langs gekregen, dus ik ben voorlopig nog wel even onder de pannen met 'm.

-einde persbericht-

gr. Marten

Plaats reactie