rook

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

reind

Re: rook

Bericht door reind »

De startmotor kan de motor niet meer rond draaien mail je ?
Ik denk dat de motor is vastgelopen zoals ze dat noemen.
Een veel voorkomend probleem bij versleten motoren is dat de lagerschalen v.d drijfstangen versleten zijn.
Het zijn 2 helften die dan over elkaar willen schuiven, en daar is geen ruimte voor en op die manier staat het geheel dan vast.

Zoals Rene je al vertelde, zal de motor gedemonteerd moeten worden om te kijken wat het probleem.
Te beginnen bij het demonteren van de onderzijde, het carter.
Dan zijn de krukas en de drijfstangen zichtbaar.
Ferguson Ted petroleum1953, M-F 133 3cil 1968. En ander antiek.
w.o. LFE 3 punt maaibalk 1963, Rud Sack ploeg 1930, Allen Oxford TS 1957, Agria 1700 D tuinfrees, Gutbrod tuinploeg, bungartz tuinfreesje, Trabant 601 1964, smid gebouwde melkbussen 3 punt bak, smid gebouwde achterlader met bak en vork jaren 60

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Gert-Jan,

Reviseren houd in dat alles wat in een motor goed op elkaar moet passen weer binnen specificaties wordt gebracht. Dat houd dus in dat alles wat een bepaalde speling moet hebben wordt nagekeken en waar nodig hersteld/vervangen/afgesteld. Dat betekend dus dat grofweg de volgende dingen worden bekeken :

* Kop : Kleppen, zittingen en klepgelijders. (eventueel klepveren en tuimelaar busjes maar da's meestal niet nodig.

* blok : bussen, zuigers, zuigerveren, lagers nokkenas, lagers krukas, lagers bigends(drijfstanglagers) en oliepomp

Bij een revisie wordt alles los gehaald dus een complete pakking set, alle pakkingen en afdichtingen worden dus vervangen.

Als de motor inderdaad is vastgelopen (daar lijkt het wel op) kunnen er dus dingen beschadigd zijn. Bijvoorbeeld drijstang verbogen of zo.

Als je hem in de 3 hoog zet en vooruit duwt blokeerd de motor dan ook ?. (kan zijn dat je even een helper nodig hebt, stopknop uit trekken en vast zetten !)

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

bauer

Bericht door bauer »

Als het idd een vastloper is dan heb je pech dan zal de boel allemaal open moeten.
Bij deze tractoren is dat best te doen,mijn mf35 liep slecht en op 3 cillinders dus er was wat fout ik heb niet gewacht en de boel open geschroeft.
Na inspectie blijkt dat de koppaking op 3 plekken doorgeslagen was en een zuigerbus los zit en dan te bedenken dat ik de kleppen verdacht maar soms kun je de echte oorzaak alleen maar vinden door de boel te demonteren.
Voordeel van dit alles is, de mogelijkheid alles te bekijken en na te meten.

Ps ik zou nu maar gewoon de boel openschroeven voordat je weer probeert te duwen en te starten mocht het bv een zuiger zijn die vaststaat in een cillinderbus dan kun je de rest nog redden.
Maar met proberen kun je het hele onderblok naar zijn grootje helpen

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Bauer,

Dat valt nog wel mee. Ik schrijf duwen met de hand, niet met een trekker of ander grof geweld. Tevens kan het meeste spul in deze motor nogal wat verdragen. De kleppen staan ook nog eens rechtop dus veel schade aan die kant ook niet te verwachten. Als je geen ervaring hebt met sleutelwerk neem er dan iemand bij die wel een en ander weet en schaf een manual aan. (zie linken pagina, Jouke Bokma).

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

bauer

Bericht door bauer »

fergie schreef:Hello Bauer,

Dat valt nog wel mee. Ik schrijf duwen met de hand,
Groetjes,

René.
Daarom heb je ook niet gequote :wink: het gaat mij erom dat hij niet meer probeert te starten met de startmotor of zo.
En ja de blokken zijn robuust maar kunnen gewoon kapot.
Aangenaam kennis te maken trouwens Fergie :D mooie hobby hebben we toch he?

jens

Bericht door jens »

Hoi,
even nog een klein vraagje bij mij rookt mijn goudbuikje in pluiken bij het stationair draaien witte-grijze rook opvallend veel en toch hebben we de verstuivers laten bijregelen.
-Ferguson 35 "goudbuikje" uit 57
-éénschaar Hert ploeg

gert-jan

Bericht door gert-jan »

Hier nog even een verslag van hoe het afgelopen is met mijn trekker die veel rookte en later niet meer wou starten.
Ik heb de verstuivers erafgehaald en toen weer gestart er kwam veel diesel en koelvloeistof uit de cilinders. De startmotor kreeg de motor toen wel rond. Ik heb de cilinderkop erafgehaald en er een nieuwe pakking ingezet. Ook heb ik de kleppen afgesteld. Als ik hem nu start geeft hij nog te veel witte rook maar minder als voorheen. Ook is het van kortere duur. Als ik nu een paarhonderd meter van huis ben is het over. Bij stationair draaien duurt het wel erg lang voordat het over is met het roken.

gr gert-jan

E.Eenink

Bericht door E.Eenink »

hallo jens en anderen

dat heb ik ook gehad dat hij bij elke slag een rookpluim uit komt.
Er zit een stelschroefje op de brandstof pomp waar ook al een andere onderwerp van was dat hij afgebroken is bij mij en die moet je steeds ietsjes uitdraaien, totdat het over is, de trekker wel statonair laten draaien als je hem hem afsteld. Sleutel 13 moet je op de onderste moer doen en vast houden als je hem gaat bewegen krijg je lekkage en sleutel 11 moet je hem uitdraaien.

Edwin

hans eshuis

Bericht door hans eshuis »

hoi

Op fergusons zitten engelse maten dus geen 13 en 11 maar 1/2 en 9/16.
Ik kon vaak verknooide boutkoppen tegen dit is jammer dit bouten kosten veel geld.

mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

rob

Bericht door rob »

Hoi Edwin,

Ik kan dat topic van dat afgebroken boutje niet meer vinden, Maar welke bedoel je?
Is dat hetzelfde boutje waarmee je de pomp ontlucht? en is het dan het boutje aan de zijkant van de deksel of die naast het inspectieluikje?
mijn 35 doet nl precies wat jij beschrijft: roken bij stationair, maar wel goed lopen. Het roken is afgelopen bij toeren. Als de motor dan weer stationair draaid begint ie weer te pluimen.

Groet,
Rob

E.Eenink

Bericht door E.Eenink »

hij staat op de eerste pagina en heet FE 35.

Edwin

rob

Bericht door rob »

Hoi Edwin,

Ik zie hem op foto. Ik zal morgen even op onderzoek bij mijn 35.
Bedankt!

Groet,
Rob
MF 35 4-cyl. (1958), MF 135 fr. (1966), TEF (1954),
Ferguson: 2-schaar ploeg, aardappelaanaarder, earthscoop, multi-purpose blade, tipping trailer, Cordwood saw,
pick-up hitch, dorspoelie
Fordson dexta (1963), McCormick B47 Hooipers (196?), Lengerich mestwagen (1965).

rob

Bericht door rob »

Hoi Edwin,

Bij mijn 35 zit helaas geen stelschroef aan de achterkant van de pomp.

Groet,
Rob
MF 35 4-cyl. (1958), MF 135 fr. (1966), TEF (1954),
Ferguson: 2-schaar ploeg, aardappelaanaarder, earthscoop, multi-purpose blade, tipping trailer, Cordwood saw,
pick-up hitch, dorspoelie
Fordson dexta (1963), McCormick B47 Hooipers (196?), Lengerich mestwagen (1965).

jens

Bericht door jens »

Hello,
bij mij is er ook geen stelschroefje te vinden.
Bijlagen
PICT3263.JPG
PICT3263.JPG (64.26 KiB) 10109 keer bekeken
-Ferguson 35 "goudbuikje" uit 57
-éénschaar Hert ploeg

hans eshuis

Bericht door hans eshuis »

hoi

Dat licht aan het bouwjaar. Van af wanneer het verandert is weet ik niet. Mijn 4 cil van 1957 heeft het niet en van 1959 wel.

mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

Plaats reactie