rook
Moderators: Tony, fergie, admin
Re: rook
De startmotor kan de motor niet meer rond draaien mail je ?
Ik denk dat de motor is vastgelopen zoals ze dat noemen.
Een veel voorkomend probleem bij versleten motoren is dat de lagerschalen v.d drijfstangen versleten zijn.
Het zijn 2 helften die dan over elkaar willen schuiven, en daar is geen ruimte voor en op die manier staat het geheel dan vast.
Zoals Rene je al vertelde, zal de motor gedemonteerd moeten worden om te kijken wat het probleem.
Te beginnen bij het demonteren van de onderzijde, het carter.
Dan zijn de krukas en de drijfstangen zichtbaar.
Ik denk dat de motor is vastgelopen zoals ze dat noemen.
Een veel voorkomend probleem bij versleten motoren is dat de lagerschalen v.d drijfstangen versleten zijn.
Het zijn 2 helften die dan over elkaar willen schuiven, en daar is geen ruimte voor en op die manier staat het geheel dan vast.
Zoals Rene je al vertelde, zal de motor gedemonteerd moeten worden om te kijken wat het probleem.
Te beginnen bij het demonteren van de onderzijde, het carter.
Dan zijn de krukas en de drijfstangen zichtbaar.
Ferguson Ted petroleum1953, M-F 133 3cil 1968. En ander antiek.
w.o. LFE 3 punt maaibalk 1963, Rud Sack ploeg 1930, Allen Oxford TS 1957, Agria 1700 D tuinfrees, Gutbrod tuinploeg, bungartz tuinfreesje, Trabant 601 1964, smid gebouwde melkbussen 3 punt bak, smid gebouwde achterlader met bak en vork jaren 60
w.o. LFE 3 punt maaibalk 1963, Rud Sack ploeg 1930, Allen Oxford TS 1957, Agria 1700 D tuinfrees, Gutbrod tuinploeg, bungartz tuinfreesje, Trabant 601 1964, smid gebouwde melkbussen 3 punt bak, smid gebouwde achterlader met bak en vork jaren 60
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: rook
Hello Gert-Jan,
Reviseren houd in dat alles wat in een motor goed op elkaar moet passen weer binnen specificaties wordt gebracht. Dat houd dus in dat alles wat een bepaalde speling moet hebben wordt nagekeken en waar nodig hersteld/vervangen/afgesteld. Dat betekend dus dat grofweg de volgende dingen worden bekeken :
* Kop : Kleppen, zittingen en klepgelijders. (eventueel klepveren en tuimelaar busjes maar da's meestal niet nodig.
* blok : bussen, zuigers, zuigerveren, lagers nokkenas, lagers krukas, lagers bigends(drijfstanglagers) en oliepomp
Bij een revisie wordt alles los gehaald dus een complete pakking set, alle pakkingen en afdichtingen worden dus vervangen.
Als de motor inderdaad is vastgelopen (daar lijkt het wel op) kunnen er dus dingen beschadigd zijn. Bijvoorbeeld drijstang verbogen of zo.
Als je hem in de 3 hoog zet en vooruit duwt blokeerd de motor dan ook ?. (kan zijn dat je even een helper nodig hebt, stopknop uit trekken en vast zetten !)
Groetjes,
René.
Reviseren houd in dat alles wat in een motor goed op elkaar moet passen weer binnen specificaties wordt gebracht. Dat houd dus in dat alles wat een bepaalde speling moet hebben wordt nagekeken en waar nodig hersteld/vervangen/afgesteld. Dat betekend dus dat grofweg de volgende dingen worden bekeken :
* Kop : Kleppen, zittingen en klepgelijders. (eventueel klepveren en tuimelaar busjes maar da's meestal niet nodig.
* blok : bussen, zuigers, zuigerveren, lagers nokkenas, lagers krukas, lagers bigends(drijfstanglagers) en oliepomp
Bij een revisie wordt alles los gehaald dus een complete pakking set, alle pakkingen en afdichtingen worden dus vervangen.
Als de motor inderdaad is vastgelopen (daar lijkt het wel op) kunnen er dus dingen beschadigd zijn. Bijvoorbeeld drijstang verbogen of zo.
Als je hem in de 3 hoog zet en vooruit duwt blokeerd de motor dan ook ?. (kan zijn dat je even een helper nodig hebt, stopknop uit trekken en vast zetten !)
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: rook
Als het idd een vastloper is dan heb je pech dan zal de boel allemaal open moeten.
Bij deze tractoren is dat best te doen,mijn mf35 liep slecht en op 3 cillinders dus er was wat fout ik heb niet gewacht en de boel open geschroeft.
Na inspectie blijkt dat de koppaking op 3 plekken doorgeslagen was en een zuigerbus los zit en dan te bedenken dat ik de kleppen verdacht maar soms kun je de echte oorzaak alleen maar vinden door de boel te demonteren.
Voordeel van dit alles is, de mogelijkheid alles te bekijken en na te meten.
Ps ik zou nu maar gewoon de boel openschroeven voordat je weer probeert te duwen en te starten mocht het bv een zuiger zijn die vaststaat in een cillinderbus dan kun je de rest nog redden.
Maar met proberen kun je het hele onderblok naar zijn grootje helpen
Bij deze tractoren is dat best te doen,mijn mf35 liep slecht en op 3 cillinders dus er was wat fout ik heb niet gewacht en de boel open geschroeft.
Na inspectie blijkt dat de koppaking op 3 plekken doorgeslagen was en een zuigerbus los zit en dan te bedenken dat ik de kleppen verdacht maar soms kun je de echte oorzaak alleen maar vinden door de boel te demonteren.
Voordeel van dit alles is, de mogelijkheid alles te bekijken en na te meten.
Ps ik zou nu maar gewoon de boel openschroeven voordat je weer probeert te duwen en te starten mocht het bv een zuiger zijn die vaststaat in een cillinderbus dan kun je de rest nog redden.
Maar met proberen kun je het hele onderblok naar zijn grootje helpen
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: rook
Hello Bauer,
Dat valt nog wel mee. Ik schrijf duwen met de hand, niet met een trekker of ander grof geweld. Tevens kan het meeste spul in deze motor nogal wat verdragen. De kleppen staan ook nog eens rechtop dus veel schade aan die kant ook niet te verwachten. Als je geen ervaring hebt met sleutelwerk neem er dan iemand bij die wel een en ander weet en schaf een manual aan. (zie linken pagina, Jouke Bokma).
Groetjes,
René.
Dat valt nog wel mee. Ik schrijf duwen met de hand, niet met een trekker of ander grof geweld. Tevens kan het meeste spul in deze motor nogal wat verdragen. De kleppen staan ook nog eens rechtop dus veel schade aan die kant ook niet te verwachten. Als je geen ervaring hebt met sleutelwerk neem er dan iemand bij die wel een en ander weet en schaf een manual aan. (zie linken pagina, Jouke Bokma).
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: rook
Daarom heb je ook niet gequotefergie schreef:Hello Bauer,
Dat valt nog wel mee. Ik schrijf duwen met de hand,
Groetjes,
René.

En ja de blokken zijn robuust maar kunnen gewoon kapot.
Aangenaam kennis te maken trouwens Fergie

Re: rook
Hoi,
even nog een klein vraagje bij mij rookt mijn goudbuikje in pluiken bij het stationair draaien witte-grijze rook opvallend veel en toch hebben we de verstuivers laten bijregelen.
even nog een klein vraagje bij mij rookt mijn goudbuikje in pluiken bij het stationair draaien witte-grijze rook opvallend veel en toch hebben we de verstuivers laten bijregelen.
-Ferguson 35 "goudbuikje" uit 57
-éénschaar Hert ploeg
-éénschaar Hert ploeg
Re: rook
Hier nog even een verslag van hoe het afgelopen is met mijn trekker die veel rookte en later niet meer wou starten.
Ik heb de verstuivers erafgehaald en toen weer gestart er kwam veel diesel en koelvloeistof uit de cilinders. De startmotor kreeg de motor toen wel rond. Ik heb de cilinderkop erafgehaald en er een nieuwe pakking ingezet. Ook heb ik de kleppen afgesteld. Als ik hem nu start geeft hij nog te veel witte rook maar minder als voorheen. Ook is het van kortere duur. Als ik nu een paarhonderd meter van huis ben is het over. Bij stationair draaien duurt het wel erg lang voordat het over is met het roken.
gr gert-jan
Ik heb de verstuivers erafgehaald en toen weer gestart er kwam veel diesel en koelvloeistof uit de cilinders. De startmotor kreeg de motor toen wel rond. Ik heb de cilinderkop erafgehaald en er een nieuwe pakking ingezet. Ook heb ik de kleppen afgesteld. Als ik hem nu start geeft hij nog te veel witte rook maar minder als voorheen. Ook is het van kortere duur. Als ik nu een paarhonderd meter van huis ben is het over. Bij stationair draaien duurt het wel erg lang voordat het over is met het roken.
gr gert-jan
Re: rook
hallo jens en anderen
dat heb ik ook gehad dat hij bij elke slag een rookpluim uit komt.
Er zit een stelschroefje op de brandstof pomp waar ook al een andere onderwerp van was dat hij afgebroken is bij mij en die moet je steeds ietsjes uitdraaien, totdat het over is, de trekker wel statonair laten draaien als je hem hem afsteld. Sleutel 13 moet je op de onderste moer doen en vast houden als je hem gaat bewegen krijg je lekkage en sleutel 11 moet je hem uitdraaien.
Edwin
dat heb ik ook gehad dat hij bij elke slag een rookpluim uit komt.
Er zit een stelschroefje op de brandstof pomp waar ook al een andere onderwerp van was dat hij afgebroken is bij mij en die moet je steeds ietsjes uitdraaien, totdat het over is, de trekker wel statonair laten draaien als je hem hem afsteld. Sleutel 13 moet je op de onderste moer doen en vast houden als je hem gaat bewegen krijg je lekkage en sleutel 11 moet je hem uitdraaien.
Edwin
-
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
- Locatie: loozen
Re: rook
hoi
Op fergusons zitten engelse maten dus geen 13 en 11 maar 1/2 en 9/16.
Ik kon vaak verknooide boutkoppen tegen dit is jammer dit bouten kosten veel geld.
mvg hans eshuis
Op fergusons zitten engelse maten dus geen 13 en 11 maar 1/2 en 9/16.
Ik kon vaak verknooide boutkoppen tegen dit is jammer dit bouten kosten veel geld.
mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie
Re: rook
Hoi Edwin,
Ik kan dat topic van dat afgebroken boutje niet meer vinden, Maar welke bedoel je?
Is dat hetzelfde boutje waarmee je de pomp ontlucht? en is het dan het boutje aan de zijkant van de deksel of die naast het inspectieluikje?
mijn 35 doet nl precies wat jij beschrijft: roken bij stationair, maar wel goed lopen. Het roken is afgelopen bij toeren. Als de motor dan weer stationair draaid begint ie weer te pluimen.
Groet,
Rob
Ik kan dat topic van dat afgebroken boutje niet meer vinden, Maar welke bedoel je?
Is dat hetzelfde boutje waarmee je de pomp ontlucht? en is het dan het boutje aan de zijkant van de deksel of die naast het inspectieluikje?
mijn 35 doet nl precies wat jij beschrijft: roken bij stationair, maar wel goed lopen. Het roken is afgelopen bij toeren. Als de motor dan weer stationair draaid begint ie weer te pluimen.
Groet,
Rob
Re: rook
Hoi Edwin,
Ik zie hem op foto. Ik zal morgen even op onderzoek bij mijn 35.
Bedankt!
Groet,
Rob
Ik zie hem op foto. Ik zal morgen even op onderzoek bij mijn 35.
Bedankt!
Groet,
Rob
MF 35 4-cyl. (1958), MF 135 fr. (1966), TEF (1954),
Ferguson: 2-schaar ploeg, aardappelaanaarder, earthscoop, multi-purpose blade, tipping trailer, Cordwood saw,
pick-up hitch, dorspoelie
Fordson dexta (1963), McCormick B47 Hooipers (196?), Lengerich mestwagen (1965).
Ferguson: 2-schaar ploeg, aardappelaanaarder, earthscoop, multi-purpose blade, tipping trailer, Cordwood saw,
pick-up hitch, dorspoelie
Fordson dexta (1963), McCormick B47 Hooipers (196?), Lengerich mestwagen (1965).
Re: rook
Hoi Edwin,
Bij mijn 35 zit helaas geen stelschroef aan de achterkant van de pomp.
Groet,
Rob
Bij mijn 35 zit helaas geen stelschroef aan de achterkant van de pomp.
Groet,
Rob
MF 35 4-cyl. (1958), MF 135 fr. (1966), TEF (1954),
Ferguson: 2-schaar ploeg, aardappelaanaarder, earthscoop, multi-purpose blade, tipping trailer, Cordwood saw,
pick-up hitch, dorspoelie
Fordson dexta (1963), McCormick B47 Hooipers (196?), Lengerich mestwagen (1965).
Ferguson: 2-schaar ploeg, aardappelaanaarder, earthscoop, multi-purpose blade, tipping trailer, Cordwood saw,
pick-up hitch, dorspoelie
Fordson dexta (1963), McCormick B47 Hooipers (196?), Lengerich mestwagen (1965).
-
- Berichten: 1452
- Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
- Locatie: loozen
Re: rook
hoi
Dat licht aan het bouwjaar. Van af wanneer het verandert is weet ik niet. Mijn 4 cil van 1957 heeft het niet en van 1959 wel.
mvg hans eshuis
Dat licht aan het bouwjaar. Van af wanneer het verandert is weet ik niet. Mijn 4 cil van 1957 heeft het niet en van 1959 wel.
mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie