Ferguson P3 knock knock

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Maxwell-8

Ferguson P3 knock knock

Bericht door Maxwell-8 »

Hallo allemaal,
Ik ben nieuw hier maar piep al wat langer rond op dit forum. :D
Ik heb een goed jaar geleden een Ferguson TED gekocht met een Perkins P3 conversie motor.
Hij rookt niet, start goed en heeft meer dan genoeg kracht voor zo een lichte tractor.
Maar sinds ik heb hem heb komt er een knock van de motor. Hij dit alleen in de hogere toeren maar naarmate de motor warmer wordt gaat hij een ook bij steeds lagere toeren doen. Ik rij er zo al een jaar meer rond. Ik dacht altijd dat de oorzaak de losse platen van de zelfgemaakte cabine was die erop stond. Deze heb ik er nu afgehaald en hij doet het nog steeds.

Ik heb 4bar olie druk koud op ralentie. Eens warm heb ik 1.5 bar op ralenti en 4 bar in de hogere toeren.
Gisteren dan maar eens de kop erafgehaald. Eén van de inlaat kleppen zit beduidend dieper in de kop als de andere kleppen. Ook staat de achterste kamer van de nokkenas vol olie.Is dit normaal? Voor de rest ziet alles er prima uit. Geen markeringen op de kleppen of zuigers. Ook de zuigerwanden zien er prima uit. Zeker voor een motor van 70 jaar oud.
Ik heb ook de motor langs onder geopend en ik voel geen speling op de drijfstangen. Alles ziet er prima uit. Nergens metaalschilfers of glitter te bespuren.

Heeft iemand van jullie een idee wat dit kan zijn? Mijn mechanieker zei dat het mogelijk de segmenten zijn. Maar dat lijkt me straf aangezien de cilinderwanden er prima uit zien.

Alvast heel erg bedankt
Mvg Maxwell

edit: link naar mijn youtubefilmpje: https://youtube.com/shorts/Nf8ur5CBoNM? ... YfLQguIl88
7
Bijlagen
p3-1.jpg
p3-1.jpg (150.84 KiB) 370 keer bekeken

Bert353

Re: Ferguson P3 knock knock

Bericht door Bert353 »

als het de segmenten zouden zijn , zou die ene klep op dezelfde hoogte moeten staan als de anderen.

zijn er geen klepveren gebroken? komen ze wel terug omhoog? (de kleppen)
hoe is de speling tussen de klepstelen en klepgeleiders?
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Maxwell-8

Bericht door Maxwell-8 »

De kleppen sluiten al lijken de veren aan de zwakke kant. Geen gebroken veren te bebespeuren en de kleppen hebben nog steeds de correte afstelling.

Bert353

Bericht door Bert353 »

een klacht in de motor vinden op afstand is (bijna) onmogelijk.
maar met wat jij verteld lijkt het mij dat het enige waar je nog niet gekeken hebt de aansluiting van de zuigers op de drijfstangen is. dat daar ergens speling zit?
(alhoewel het verhaal van de oliedruk mij meer aan de krukaslagers doet denken, doordat die onder oliedruk gesmeerd worden en de zuigers door spatsmering.)
Groet, Bert

Maxwell-8

Bericht door Maxwell-8 »

Ja, dat is moeilijk maar ben praktisch ten einde raad.
Ik moet eens controleren of ik daar speling heb. Ik rij er nu al een jaar mee en feller is het niet geworden.
Is mijn oliedruk dan niet goed?

Bert353

Bericht door Bert353 »

Voor de oliedruk, zou je kunnen proberen om daar waar dat dunne leidinkje uit het blok komt (wat naar de oliedrukmeter toegaat) nog eens een losse drukmeter op te schroeven, om de druk nogmaals te controleren?

Ik weet niet precies welke druk ie mag hebben.
wel weet ik als de speling te groot word bijvoorbeeld in de krukas of nokkenaslagers (die door de oliedruk van "binnenuit" worden gesmeerd) kan de olie er als het ware "ertussenuit lopen", waar als het nieuwe lagers zouden zijn de olie ertussen "geperst" moet worden, en het feit dat de olie "geperst" moet worden is/veroorzaakt de olie "druk".

In het geval van nieuwe lagers op een fris geslepen krukas is dat ideaal (een hoge oliedruk) en als je bijna versleten lagers hebt op een oudere (al lang gebruikte) krukas, heb je dus een lage oliedruk.

zo is het principe, maar ik kan natuurlijk niet zien of dat bij jou ook het geval is?

Succes.
Groet, Bert

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Ik hoor wat je bedoelt.
Ik herken het niet en kan dus niet zeggen wat is. Het lijkt wel mechanisch getik.
Haal de uitlaat er eens af en kijk eens of die rammelt. Het blijft voor mij ook gokken.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Maxwell-8

Bericht door Maxwell-8 »

Als ik de kop terug monteer ga ik zorgen dat de uitlaat zeker niet lekt of trilt. dank voor de tip.

Vandaag heb ik langs onders nog eens aan de drijfstangen gevoeld en daar zit niks speling op.Zowel niet op aan de krukaszijde als aan de zuigers. Ook de contragewichten zitten goed vast.

Ik ben aan het denken dat het mogelijks iets is met de disributie ketting of de aandrijfas van de dieselpomp. Maar dat zal eens verder moeten onderzoeken.
Alles ziet er vanbinnen zo goed uit voor een motor van 70 jaar oud. Geen krassen op de zuigerwanden, niks metaal in de oliefilter of oliepan. nokkenas ziet er nog prima uit.

Ik denk dat 4 bar olie druk op hogere toeren perfect is. Niet?

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Die 4 bar is perfect. Die afgesteld als max.
Die 1,5 bar warm stationair is heel goed. Die mag door slijtage best nog wat lager worden.

Die P3 blokjes zijn best goed. Daar komt de A3.144 en A3.152 uit voort. De P3 is eigenlijk een korte versie van de P6. De krukas is berekend voor de 6 cylinder. Dus meer dan sterk genoeg voor de 3 cylinder.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Maxwell-8

Bericht door Maxwell-8 »

Dank je wel Gerrit voor de info.
De P3 is ook meer als voldoende sterk voor de ferguson te-20. mijn tractor heeft bij een vorige eigenaar als eens een nieuwe aandrijfas nodig gehad. Gewoon over door de koppel van de Perkins.

Maxwell-8

Bericht door Maxwell-8 »

Gisteren de cilinderkop geriviseerd. Nieuwe kleppen + veren. Alles mooi gelapt.
Ik ben 2 gebroken klepgeleiders tegengekomen. Deze heb ik dan ook vervangen.
De cilinderkop bouten aangetrokken om 80Nm. De rest zal voor in de week zijn.

De lokale lichtjestocht komt namelijk dichterbij.
Bijlagen
DSC_3038.JPG
DSC_3038.JPG (190.75 KiB) 278 keer bekeken
DSC_3027.JPG
DSC_3027.JPG (156.25 KiB) 278 keer bekeken

PieterMF30

Bericht door PieterMF30 »

Netjes! Dat was het euvel dus vermoed je?
Massey Ferguson MF30 - 1964

Omgeving Breda

Maxwell-8

Bericht door Maxwell-8 »

Danku, We zullen morgen zien. Het lijkt me straf, maar goed. Die kleppengeleiders moesten toch gemaakt worden.
Als de motor nu nog zo tikt, ga ik nog eens kijken naar het distrubutie systeem. en als ik ook daar niks kan vinden, ga ik het zo laten.
Ik rij nu al een goed jaar zo, en alles ziet er binnen in de motor nog prima uit.

Maxwell-8

Bericht door Maxwell-8 »

Voila, dat was het toch. Motor maakt nu geen kloppend geluid meer.
NIeuwe kleppen en kleppen geleiders erin en nu gaat ie goed.
Compressie lijkt me ook wat hoger, Zo heeft de starter wat meer moeite.

Ook van het weekend dubbellucht gevonden.
Bijlagen
DSC_3129.JPG
DSC_3129.JPG (211.23 KiB) 219 keer bekeken

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Gefeliciteerd.

Dubbellucht is wel erg breed. Ziet er stoer uit.
Groetjes Gerrit Preuter

Plaats reactie