koppeling centreren

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Bert353
Berichten: 768
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

koppeling centreren

Bericht door Bert353 »

Ik vraag me af, na een halve middag met allerhande stukken gereedschap geprobeert te hebben de twee koppelingsschijven te centreren, waarmee dat je dat nu het beste kunt doen? (een stuk PTO as en een stuk rijas, snap ik) maar als je die nu niet hebt? op de sloop vragen ze tegenwoordig de nieuwprijs!

en zijn die nu hetzelfde voor een 3-152 motor en een 4-192 of 4-203 motor?
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

korte
Berichten: 104
Lid geworden op: wo 18 dec 2013 17:12

Re: koppeling centreren

Bericht door korte »

20200306_182452 (002).jpg
20200306_182452 (002).jpg (181.03 KiB) 4015 keer bekeken
20200306_182435 (002).jpg
20200306_182435 (002).jpg (163.14 KiB) 4015 keer bekeken
Groet, André

Bert353
Berichten: 768
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: koppeling centreren

Bericht door Bert353 »

Goh André,
wat is het toch makkelijk als je alle gereedschap hebt hé?
mooi man! :idea:
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: koppeling centreren

Bericht door fergie »

Hello Bert,

Een staaf en een rol tape om de verschillende maten er op te wikkelen werkt ook. Wat ik meestal doe is de as uit de bak er uit en die gebruiken. Kun je meteen de keeringen op de ingaande assen vervangen. Is een leuke klus op een model met dubbele koppling maar je bent er weer jaren af.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Bert353
Berichten: 768
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: koppeling centreren

Bericht door Bert353 »

we hadden de koppeling omgezet op een 42 van een bekende, de 42 van z'n vader had een nieuwe koppeling (12 uur) en een goed stuurhuis zonder (al te veel speling) en dat hebben we omgezet op zijn werk 42, inclusief koordpakkingen wisselen...
de speling op de voorwielen was zo dat we al twee jaar reden met één voet op die stuur armen, anders klapperden de wielen te veel! :twisted: lekker werken is dat zo :lol:

nu is het weer voor elkaar. maar binnenkort gaan we mijn 65 ook aanpakken! :mrgreen:

is het makkelijker een dubbele koppeling van een 65 af te stellen als ie eruit is? waar moet ik dan op letten?
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Bert353
Berichten: 768
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: koppeling centreren

Bericht door Bert353 »

zo, ik ben inmiddels verder.
even een vraagje, op de tekening in het onderdelenboek staat een ander veertje, maar kan iemand mij vertellen (of foto?) hoe de veertjes die ik heb horen te zitten? van de "slijtage" plekjes kan ik zien dat ie bovenop de vingers hoort te zitten, maar hoe dan in het gietstuk?
alle hulp is welkom.
IMG_7567.jpg
IMG_7567.jpg (35.06 KiB) 2093 keer bekeken
IMG_7566.jpg
IMG_7566.jpg (61.91 KiB) 2093 keer bekeken
IMG_7568.jpg
IMG_7568.jpg (67.55 KiB) 2093 keer bekeken
IMG_7569.jpg
IMG_7569.jpg (67.1 KiB) 2093 keer bekeken
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

massey 35
Berichten: 1215
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: koppeling centreren

Bericht door massey 35 »

Hallo Bert,

De veren moeten de vingers richting koppelings plaat drukken.
Je moet de complete drukgroep weer in elkaar drukken, zodat je de lange pennen weer uit de vingers kunt halen.
Dan kun je de uiteinden van de vingerveren die haaks staan in de platte uitsparing leggen.
Daarna de lange pennen weer monteren en borgen.
Jij drukt de complete drukgroep met 3 lijmtangen in elkaar?
Voordat de lijmtangen losdraait moet je eerst de drukgroep met 3 bouten vastzetten zodat deze niet weer ontspant.
Dan is die makkelijker te monteren in het vliegwiel.
Daarna de vingerhoogte afstellen en de vrije slag voor de tweede trap (aftakas).

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Bert353
Berichten: 768
Lid geworden op: zo 26 mar 2017 21:30

Re: koppeling centreren

Bericht door Bert353 »

Hoi Wim,
Precies, met lijmklemmen.
dat van die bouten wist ik ook al, maar daar is hier niet zomaar aan te komen. dat is weer zo'n engelse maat.
je bedoelt dat die éne veer er wel al goed opzit, alleen de haakse uiteindjes moeten nog even in dat kleine vierkante plateautje bovenop?
bedankt voor je hulp al.
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

massey 35
Berichten: 1215
Lid geworden op: zo 31 jul 2011 15:58
Locatie: Achterhoek

Re: koppeling centreren

Bericht door massey 35 »

Hallo Bert,

Inderdaad in dat kleine 4 kante plateautje bovenop.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

Plaats reactie