koppeling centreren
Moderators: Tony, fergie, admin
koppeling centreren
Ik vraag me af, na een halve middag met allerhande stukken gereedschap geprobeert te hebben de twee koppelingsschijven te centreren, waarmee dat je dat nu het beste kunt doen? (een stuk PTO as en een stuk rijas, snap ik) maar als je die nu niet hebt? op de sloop vragen ze tegenwoordig de nieuwprijs!
en zijn die nu hetzelfde voor een 3-152 motor en een 4-192 of 4-203 motor?
en zijn die nu hetzelfde voor een 3-152 motor en een 4-192 of 4-203 motor?
Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
Re: koppeling centreren
Groet, André
Re: koppeling centreren
Goh André,
wat is het toch makkelijk als je alle gereedschap hebt hé?
mooi man!
wat is het toch makkelijk als je alle gereedschap hebt hé?
mooi man!

Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: koppeling centreren
Hello Bert,
Een staaf en een rol tape om de verschillende maten er op te wikkelen werkt ook. Wat ik meestal doe is de as uit de bak er uit en die gebruiken. Kun je meteen de keeringen op de ingaande assen vervangen. Is een leuke klus op een model met dubbele koppling maar je bent er weer jaren af.
Groetjes,
René.
Een staaf en een rol tape om de verschillende maten er op te wikkelen werkt ook. Wat ik meestal doe is de as uit de bak er uit en die gebruiken. Kun je meteen de keeringen op de ingaande assen vervangen. Is een leuke klus op een model met dubbele koppling maar je bent er weer jaren af.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: koppeling centreren
we hadden de koppeling omgezet op een 42 van een bekende, de 42 van z'n vader had een nieuwe koppeling (12 uur) en een goed stuurhuis zonder (al te veel speling) en dat hebben we omgezet op zijn werk 42, inclusief koordpakkingen wisselen...
de speling op de voorwielen was zo dat we al twee jaar reden met één voet op die stuur armen, anders klapperden de wielen te veel!
lekker werken is dat zo
nu is het weer voor elkaar. maar binnenkort gaan we mijn 65 ook aanpakken!
is het makkelijker een dubbele koppeling van een 65 af te stellen als ie eruit is? waar moet ik dan op letten?
de speling op de voorwielen was zo dat we al twee jaar reden met één voet op die stuur armen, anders klapperden de wielen te veel!


nu is het weer voor elkaar. maar binnenkort gaan we mijn 65 ook aanpakken!

is het makkelijker een dubbele koppeling van een 65 af te stellen als ie eruit is? waar moet ik dan op letten?
Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
Re: koppeling centreren
zo, ik ben inmiddels verder.
even een vraagje, op de tekening in het onderdelenboek staat een ander veertje, maar kan iemand mij vertellen (of foto?) hoe de veertjes die ik heb horen te zitten? van de "slijtage" plekjes kan ik zien dat ie bovenop de vingers hoort te zitten, maar hoe dan in het gietstuk?
alle hulp is welkom.
even een vraagje, op de tekening in het onderdelenboek staat een ander veertje, maar kan iemand mij vertellen (of foto?) hoe de veertjes die ik heb horen te zitten? van de "slijtage" plekjes kan ik zien dat ie bovenop de vingers hoort te zitten, maar hoe dan in het gietstuk?
alle hulp is welkom.
Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
Re: koppeling centreren
Hallo Bert,
De veren moeten de vingers richting koppelings plaat drukken.
Je moet de complete drukgroep weer in elkaar drukken, zodat je de lange pennen weer uit de vingers kunt halen.
Dan kun je de uiteinden van de vingerveren die haaks staan in de platte uitsparing leggen.
Daarna de lange pennen weer monteren en borgen.
Jij drukt de complete drukgroep met 3 lijmtangen in elkaar?
Voordat de lijmtangen losdraait moet je eerst de drukgroep met 3 bouten vastzetten zodat deze niet weer ontspant.
Dan is die makkelijker te monteren in het vliegwiel.
Daarna de vingerhoogte afstellen en de vrije slag voor de tweede trap (aftakas).
Groeten Wim.
De veren moeten de vingers richting koppelings plaat drukken.
Je moet de complete drukgroep weer in elkaar drukken, zodat je de lange pennen weer uit de vingers kunt halen.
Dan kun je de uiteinden van de vingerveren die haaks staan in de platte uitsparing leggen.
Daarna de lange pennen weer monteren en borgen.
Jij drukt de complete drukgroep met 3 lijmtangen in elkaar?
Voordat de lijmtangen losdraait moet je eerst de drukgroep met 3 bouten vastzetten zodat deze niet weer ontspant.
Dan is die makkelijker te monteren in het vliegwiel.
Daarna de vingerhoogte afstellen en de vrije slag voor de tweede trap (aftakas).
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Re: koppeling centreren
Hoi Wim,
Precies, met lijmklemmen.
dat van die bouten wist ik ook al, maar daar is hier niet zomaar aan te komen. dat is weer zo'n engelse maat.
je bedoelt dat die éne veer er wel al goed opzit, alleen de haakse uiteindjes moeten nog even in dat kleine vierkante plateautje bovenop?
bedankt voor je hulp al.
Precies, met lijmklemmen.
dat van die bouten wist ik ook al, maar daar is hier niet zomaar aan te komen. dat is weer zo'n engelse maat.
je bedoelt dat die éne veer er wel al goed opzit, alleen de haakse uiteindjes moeten nog even in dat kleine vierkante plateautje bovenop?
bedankt voor je hulp al.
Groet, Bert
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)
Re: koppeling centreren
Hallo Bert,
Inderdaad in dat kleine 4 kante plateautje bovenop.
Groeten Wim.
Inderdaad in dat kleine 4 kante plateautje bovenop.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9