Terugslag lucht uit inlaat (nog steeds niet starten)goudbuik
Moderators: Tony, fergie, admin
-
- Berichten: 131
- Lid geworden op: zo 31 dec 2006 14:38
- Locatie: Oudenhoorn
Terugslag lucht uit inlaat (nog steeds niet starten)goudbuik
Hey hallo allemaal
Ik heb alles geprobeerd maar nog steeds slecht starten ik weet het even niet meer als ik hem een sleepje geef is het tik en lopen en dan loopt hij ook gelijk goed verder heb ik kleppen gesteld compressie gemeten nieuwe gloeikaarsen en nog wil hij niet ????
Een paar vraagjes
Weten jullie waar het aan zou kunnen liggen ??
Wat moet de minimale compressie zijn ??
Als hij stationair draait blaast hij luchtstoten uit de inlaat hoort dat ??
Zijn er merktekens voor afstellen van de nokkenas ??
Willen jullie je oordeel er eens over laten gaan ik ben zelf monteur maar ik weet het even niet meer .
MVG Richard
Ik heb alles geprobeerd maar nog steeds slecht starten ik weet het even niet meer als ik hem een sleepje geef is het tik en lopen en dan loopt hij ook gelijk goed verder heb ik kleppen gesteld compressie gemeten nieuwe gloeikaarsen en nog wil hij niet ????
Een paar vraagjes
Weten jullie waar het aan zou kunnen liggen ??
Wat moet de minimale compressie zijn ??
Als hij stationair draait blaast hij luchtstoten uit de inlaat hoort dat ??
Zijn er merktekens voor afstellen van de nokkenas ??
Willen jullie je oordeel er eens over laten gaan ik ben zelf monteur maar ik weet het even niet meer .
MVG Richard
Richard,
Wat ik nog wel weet van de revisie van het blok van mijn MF 35, is dat er hele fijne haarlijnen staan op het tandwiel van de krukas en nokkenas. Deze moeten dan in lijn met elkaar staan.
Ik kan me helaas niet meer herinneren of er ook merktekens staan op de tandwielen ten opzichte van de assen. Volgens mij had ik dat met demontage zelf gedaan met een centerpons.
Groet,
Rob
Wat ik nog wel weet van de revisie van het blok van mijn MF 35, is dat er hele fijne haarlijnen staan op het tandwiel van de krukas en nokkenas. Deze moeten dan in lijn met elkaar staan.
Ik kan me helaas niet meer herinneren of er ook merktekens staan op de tandwielen ten opzichte van de assen. Volgens mij had ik dat met demontage zelf gedaan met een centerpons.
Groet,
Rob
MF 35 4-cyl. (1958), MF 135 fr. (1966), TEF (1954),
Ferguson: 2-schaar ploeg, aardappelaanaarder, earthscoop, multi-purpose blade, tipping trailer, Cordwood saw,
pick-up hitch, dorspoelie
Fordson dexta (1963), McCormick B47 Hooipers (196?), Lengerich mestwagen (1965).
Ferguson: 2-schaar ploeg, aardappelaanaarder, earthscoop, multi-purpose blade, tipping trailer, Cordwood saw,
pick-up hitch, dorspoelie
Fordson dexta (1963), McCormick B47 Hooipers (196?), Lengerich mestwagen (1965).
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Hello Rob,
Heb je kleppen gesteld ?. Indien ja goede waarden ?. Dit even omdat de 23C een van de weinige motoren is waarbij de uitlaat krapper is dan de inlaat en verkeerd om stellen geeft vaak dit effect.
Groetjes,
René.
Heb je kleppen gesteld ?. Indien ja goede waarden ?. Dit even omdat de 23C een van de weinige motoren is waarbij de uitlaat krapper is dan de inlaat en verkeerd om stellen geeft vaak dit effect.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
René,
Is jouw reactie gericht aan Richard of mij?
Ik heb een 23C waar nogal wat aan mankeert behalve de inlaat
.
Groet,
Rob
Is jouw reactie gericht aan Richard of mij?
Ik heb een 23C waar nogal wat aan mankeert behalve de inlaat

Groet,
Rob
MF 35 4-cyl. (1958), MF 135 fr. (1966), TEF (1954),
Ferguson: 2-schaar ploeg, aardappelaanaarder, earthscoop, multi-purpose blade, tipping trailer, Cordwood saw,
pick-up hitch, dorspoelie
Fordson dexta (1963), McCormick B47 Hooipers (196?), Lengerich mestwagen (1965).
Ferguson: 2-schaar ploeg, aardappelaanaarder, earthscoop, multi-purpose blade, tipping trailer, Cordwood saw,
pick-up hitch, dorspoelie
Fordson dexta (1963), McCormick B47 Hooipers (196?), Lengerich mestwagen (1965).
Richard,
Nog even dit: de waarden op het kleppendeksel (ik weet niet of dat plaatje er bij jou ook op zit) zijn inches.
Anders wordt het wel erg ruim.
Ik geef dit even aan om alles uit te sluiten.
Groet,
Rob
Nog even dit: de waarden op het kleppendeksel (ik weet niet of dat plaatje er bij jou ook op zit) zijn inches.
Anders wordt het wel erg ruim.
Ik geef dit even aan om alles uit te sluiten.
Groet,
Rob
MF 35 4-cyl. (1958), MF 135 fr. (1966), TEF (1954),
Ferguson: 2-schaar ploeg, aardappelaanaarder, earthscoop, multi-purpose blade, tipping trailer, Cordwood saw,
pick-up hitch, dorspoelie
Fordson dexta (1963), McCormick B47 Hooipers (196?), Lengerich mestwagen (1965).
Ferguson: 2-schaar ploeg, aardappelaanaarder, earthscoop, multi-purpose blade, tipping trailer, Cordwood saw,
pick-up hitch, dorspoelie
Fordson dexta (1963), McCormick B47 Hooipers (196?), Lengerich mestwagen (1965).
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Hello Allemaal,
Mijn vorige reactie was voor Richard, had even gemist dat rob gereageerd had ipv. een vervolg wat ik dacht dat het was.
Wat betreft kleppen stellen, uitlaat 0,20mm en inlaat 0,30mm. Te krap zetten geeft mogelijk problemen met kleppen die niet helemaal sluiten en dus compressie verlies. Edwin moet dus nog eens stellen. Overigens als de kleppen tikken meestal een goed idee de tuimelaars eens uit te bouwen en de einden die op de klep drukken weer mooi glad en lich bol te maken, meestal is dat ingesleten.
Wat betreft Richard z'n vragen :
1 timing
2 inspuit druk
3 staat verstuiver nozles
4 juiste nozle (zijn 2 types afhankelijk van hoe gloeien)
5 compressie verlies (kleppen/zuigerveren)
6 Gloeien
Welke compressie drukken heb je gemeten ?. Met 20:1 moet je toch in de richting van de 30 bar gaan denken.
Groetjes,
René.
Mijn vorige reactie was voor Richard, had even gemist dat rob gereageerd had ipv. een vervolg wat ik dacht dat het was.
Wat betreft kleppen stellen, uitlaat 0,20mm en inlaat 0,30mm. Te krap zetten geeft mogelijk problemen met kleppen die niet helemaal sluiten en dus compressie verlies. Edwin moet dus nog eens stellen. Overigens als de kleppen tikken meestal een goed idee de tuimelaars eens uit te bouwen en de einden die op de klep drukken weer mooi glad en lich bol te maken, meestal is dat ingesleten.
Wat betreft Richard z'n vragen :
1 timing
2 inspuit druk
3 staat verstuiver nozles
4 juiste nozle (zijn 2 types afhankelijk van hoe gloeien)
5 compressie verlies (kleppen/zuigerveren)
6 Gloeien
Welke compressie drukken heb je gemeten ?. Met 20:1 moet je toch in de richting van de 30 bar gaan denken.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
-
- Berichten: 131
- Lid geworden op: zo 31 dec 2006 14:38
- Locatie: Oudenhoorn
Hallo Rene en Rob
Bedankt voor het helpen maar ik ben eruit de kleppen had ik al goed gesteld verder is de timing ook perfect maar de koppakking tussen de 1e en 2e cilinder is door en ook tussen de 3e en 4e cilinder dit wijst uit dat het terugslaan in de inlaat daar ook vandaan komt verder had ik ongeveer 15 16 bar druk dus veel te weinig maar we zijn er nu helemaal uit ik heb alles gedemonteerd de motor is als nieuw van binnen
dus denk dat het helemaal opgelost is als de nieuwe koppakking ertussen zit.
Die is besteld bij histoparts en komt morgen binnen als het spul weer in elkaar zit dan laat ik horen hoe hij verder loopt.
Nog alleen een vraagje weten jullie het aanhaalmoment en de volgorde van vastzetten van de kopbouten ??
Maar wat ik nog steeds vreemd vind dat ik 2 jaar met dit probleem gerommeld heb en oke hij starte nooit vlot maar hij deed het en dan liep hij ook als een zonnetje (met een kapotte koppakking) maarja hij zal zometeen nog beter worden en ik denk dat hij ook zijn eigen pk's weer terug zal hebben want dat had hij ook niet echt meer.
maarja genoeg zo ik laat weten hoe het afloopt!!
Groetjes Richard
Bedankt voor het helpen maar ik ben eruit de kleppen had ik al goed gesteld verder is de timing ook perfect maar de koppakking tussen de 1e en 2e cilinder is door en ook tussen de 3e en 4e cilinder dit wijst uit dat het terugslaan in de inlaat daar ook vandaan komt verder had ik ongeveer 15 16 bar druk dus veel te weinig maar we zijn er nu helemaal uit ik heb alles gedemonteerd de motor is als nieuw van binnen

Die is besteld bij histoparts en komt morgen binnen als het spul weer in elkaar zit dan laat ik horen hoe hij verder loopt.
Nog alleen een vraagje weten jullie het aanhaalmoment en de volgorde van vastzetten van de kopbouten ??
Maar wat ik nog steeds vreemd vind dat ik 2 jaar met dit probleem gerommeld heb en oke hij starte nooit vlot maar hij deed het en dan liep hij ook als een zonnetje (met een kapotte koppakking) maarja hij zal zometeen nog beter worden en ik denk dat hij ook zijn eigen pk's weer terug zal hebben want dat had hij ook niet echt meer.
maarja genoeg zo ik laat weten hoe het afloopt!!
Groetjes Richard
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Hello Richard,
Dat is een van de redenen dat ik altijd ten zeerste een MF koppakking aanraad, de imitaties zijn welliswaar niet allemaal slecht maar dit is wat veel voorkomt. Ik weet dat een MF pakking ruim het dubbele kost(altans koste een jaar of 8 geleden) maar da's het wel waard, scheelt uren sleutelen. Voor het overige kun je best imitatie spul gebruiken. Hoop dat je nieuwe pakking wel houdt natuurlijk !.
Groetjes,
René.
Dat is een van de redenen dat ik altijd ten zeerste een MF koppakking aanraad, de imitaties zijn welliswaar niet allemaal slecht maar dit is wat veel voorkomt. Ik weet dat een MF pakking ruim het dubbele kost(altans koste een jaar of 8 geleden) maar da's het wel waard, scheelt uren sleutelen. Voor het overige kun je best imitatie spul gebruiken. Hoop dat je nieuwe pakking wel houdt natuurlijk !.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
-
- Berichten: 131
- Lid geworden op: zo 31 dec 2006 14:38
- Locatie: Oudenhoorn
Hey Rene
Ja oke ik wist niet dat het imitatie was maar oke het is besteld dus gaan we er maar voor overgens ik vind het niet veel sleutelwerk als ik het vergelijk met een koppakking van een personenauto en ik vind het leuk.
En als hij weer wat rotter gaat starten dan weet ik hoe laat het is en bestel ik gewoon een orginele koppakking maar hoop natuurlijk dat het niet zo ver komt.
Maar Rene heb jij enig idee van de aanhaalmomenten en volgorde van de kopbouten ??
Ja oke ik wist niet dat het imitatie was maar oke het is besteld dus gaan we er maar voor overgens ik vind het niet veel sleutelwerk als ik het vergelijk met een koppakking van een personenauto en ik vind het leuk.
En als hij weer wat rotter gaat starten dan weet ik hoe laat het is en bestel ik gewoon een orginele koppakking maar hoop natuurlijk dat het niet zo ver komt.
Maar Rene heb jij enig idee van de aanhaalmomenten en volgorde van de kopbouten ??
Richard,
Is het een 3.152 blok? (ik heb niet zoveel verstand van een FE35, maar volgens mij ligt er net zo'n motor in als in mijn MF35) Zo ja, stuur mij maar even een mailtje. Ik heb wel een tekening met de volgorde en bijbehorende momenten.
Groet,
Rob
Is het een 3.152 blok? (ik heb niet zoveel verstand van een FE35, maar volgens mij ligt er net zo'n motor in als in mijn MF35) Zo ja, stuur mij maar even een mailtje. Ik heb wel een tekening met de volgorde en bijbehorende momenten.
Groet,
Rob
MF 35 4-cyl. (1958), MF 135 fr. (1966), TEF (1954),
Ferguson: 2-schaar ploeg, aardappelaanaarder, earthscoop, multi-purpose blade, tipping trailer, Cordwood saw,
pick-up hitch, dorspoelie
Fordson dexta (1963), McCormick B47 Hooipers (196?), Lengerich mestwagen (1965).
Ferguson: 2-schaar ploeg, aardappelaanaarder, earthscoop, multi-purpose blade, tipping trailer, Cordwood saw,
pick-up hitch, dorspoelie
Fordson dexta (1963), McCormick B47 Hooipers (196?), Lengerich mestwagen (1965).
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Hello Rob,
de pakking was lek tussen cylinders 1-2 en 3-4, hint ?!. Er was een standard 23C 4 cylinder, die werdt opgevolgt door de perkins 3 cylinder en die werdt weer opgevolgd door de zwaardere versie die vervolgens MF35X hete.
Wat die volgorden en moment van de 4 pitter betreft, ik heb richard gemailt, komt in orde.
Groetjes,
René.
de pakking was lek tussen cylinders 1-2 en 3-4, hint ?!. Er was een standard 23C 4 cylinder, die werdt opgevolgt door de perkins 3 cylinder en die werdt weer opgevolgd door de zwaardere versie die vervolgens MF35X hete.
Wat die volgorden en moment van de 4 pitter betreft, ik heb richard gemailt, komt in orde.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
niet van de FE
René,
Ja, Sorry
Iets te druk gelezen.
Groet,
Rob
Ja, Sorry

Iets te druk gelezen.
Groet,
Rob
MF 35 4-cyl. (1958), MF 135 fr. (1966), TEF (1954),
Ferguson: 2-schaar ploeg, aardappelaanaarder, earthscoop, multi-purpose blade, tipping trailer, Cordwood saw,
pick-up hitch, dorspoelie
Fordson dexta (1963), McCormick B47 Hooipers (196?), Lengerich mestwagen (1965).
Ferguson: 2-schaar ploeg, aardappelaanaarder, earthscoop, multi-purpose blade, tipping trailer, Cordwood saw,
pick-up hitch, dorspoelie
Fordson dexta (1963), McCormick B47 Hooipers (196?), Lengerich mestwagen (1965).
-
- Berichten: 131
- Lid geworden op: zo 31 dec 2006 14:38
- Locatie: Oudenhoorn
Opgelost slecht starten Goudbuik!!!
Hallo Allen
Allereerst sorry Rene dat ik niet heb gereageerd op je mails maar ik heb ze totaal niet gelezen ik dacht dat je hier antwoord zou geven maar oke in ieder geval bedankt ik heb intussen de mf dealer gesproken en die wist ook de momenten.
Maar oke nu de uitslag ik heb wel eens gelezen op het forum dat iemand zei dat het volslagen onzin was dat een 23c 4 cilinder van een Goudbuikje altijd een slechte starter was en daar wilde ik nooit in geloven maar nu wel ik had alles aangesloten en dichtgeschroeft en dacht zal hem even uit de werkplaats duwen want met dat starten ziet de hele werkplaats blauw.
Ik had de kleppen gesteld en dacht zal ik nog ontluchten maar oke eerst maar even kijken wat hij doet, ik deed starten zonder te gloeien en ja hoor gelijk tik en lopen even een beetje sputteren maar na een paar min en een rondje rijden liep hij haar zuiver echt een wonder voor mij, want ik moest altijd een min. gloeien en dan ruim een min. starten en dan ging hij wel aan gang.
Maar even later hij had een paar uur stil gestaan en ik draai de sleutel om en ja hoor gelijk boem lopen echt gewoon super.
Ik ben zo blij dat hij nu eindelijk ook eens in 1 keer start dan heb je er gelijk weer zin in en dat eigenlijk na ongeveer 3 uur sleutelen ( ik ben dan wel monteur maar oke ) is het echt de moeite waard even uit en in mekaar en gelijk een wereld van verschil.
Ik heb verder gelijk de orginele merk plaatjes besteld (die waren er ooit af gehaald) dan is hij gelijk helemaal perfect. Ik weet niet of jullie het leuk vinden maar ik heb nog een aantal foto's van het begin van restauratie en nu dan tot bij het eind. Ik wil ze hier wel op zetten maar dan moeten jullie even vertellen hoe want ik weet niet hoe dat moet.
Verder iedereen weer bedankt voor het helpen bij deze operatie en als er wat is zal ik jullie ook verder helpen ik weet inmiddels redelijk hoe hij in elkaar zit.
mvg Richard ( Goudbuikje )
Allereerst sorry Rene dat ik niet heb gereageerd op je mails maar ik heb ze totaal niet gelezen ik dacht dat je hier antwoord zou geven maar oke in ieder geval bedankt ik heb intussen de mf dealer gesproken en die wist ook de momenten.
Maar oke nu de uitslag ik heb wel eens gelezen op het forum dat iemand zei dat het volslagen onzin was dat een 23c 4 cilinder van een Goudbuikje altijd een slechte starter was en daar wilde ik nooit in geloven maar nu wel ik had alles aangesloten en dichtgeschroeft en dacht zal hem even uit de werkplaats duwen want met dat starten ziet de hele werkplaats blauw.
Ik had de kleppen gesteld en dacht zal ik nog ontluchten maar oke eerst maar even kijken wat hij doet, ik deed starten zonder te gloeien en ja hoor gelijk tik en lopen even een beetje sputteren maar na een paar min en een rondje rijden liep hij haar zuiver echt een wonder voor mij, want ik moest altijd een min. gloeien en dan ruim een min. starten en dan ging hij wel aan gang.
Maar even later hij had een paar uur stil gestaan en ik draai de sleutel om en ja hoor gelijk boem lopen echt gewoon super.
Ik ben zo blij dat hij nu eindelijk ook eens in 1 keer start dan heb je er gelijk weer zin in en dat eigenlijk na ongeveer 3 uur sleutelen ( ik ben dan wel monteur maar oke ) is het echt de moeite waard even uit en in mekaar en gelijk een wereld van verschil.
Ik heb verder gelijk de orginele merk plaatjes besteld (die waren er ooit af gehaald) dan is hij gelijk helemaal perfect. Ik weet niet of jullie het leuk vinden maar ik heb nog een aantal foto's van het begin van restauratie en nu dan tot bij het eind. Ik wil ze hier wel op zetten maar dan moeten jullie even vertellen hoe want ik weet niet hoe dat moet.
Verder iedereen weer bedankt voor het helpen bij deze operatie en als er wat is zal ik jullie ook verder helpen ik weet inmiddels redelijk hoe hij in elkaar zit.
mvg Richard ( Goudbuikje )
-
- Site Admin
- Berichten: 2323
- Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Richard,
In de plaats gefeliciteerd met de reparatie van je trekker.
Om je foto's hier op de site te krijgen is, is heel simpel. Stuur alle foto's naar mij persoonlijk en ik maak een pagina voor je aan zodra ik tijd heb.
Je mag er ook een verhaaltje bij schrijven.
Als het veel foto's zijn mag je ze ook op CD zetten en die met de post naar me toe sturen.
In de plaats gefeliciteerd met de reparatie van je trekker.
Om je foto's hier op de site te krijgen is, is heel simpel. Stuur alle foto's naar mij persoonlijk en ik maak een pagina voor je aan zodra ik tijd heb.
Je mag er ook een verhaaltje bij schrijven.
Als het veel foto's zijn mag je ze ook op CD zetten en die met de post naar me toe sturen.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger