Terugslag lucht uit inlaat (nog steeds niet starten)goudbuik

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Goudbuikje
Berichten: 131
Lid geworden op: zo 31 dec 2006 14:38
Locatie: Oudenhoorn

Terugslag lucht uit inlaat (nog steeds niet starten)goudbuik

Bericht door Goudbuikje »

Hey hallo allemaal

Ik heb alles geprobeerd maar nog steeds slecht starten ik weet het even niet meer als ik hem een sleepje geef is het tik en lopen en dan loopt hij ook gelijk goed verder heb ik kleppen gesteld compressie gemeten nieuwe gloeikaarsen en nog wil hij niet ????

Een paar vraagjes

Weten jullie waar het aan zou kunnen liggen ??
Wat moet de minimale compressie zijn ??
Als hij stationair draait blaast hij luchtstoten uit de inlaat hoort dat ??
Zijn er merktekens voor afstellen van de nokkenas ??

Willen jullie je oordeel er eens over laten gaan ik ben zelf monteur maar ik weet het even niet meer .

MVG Richard

rob
Berichten: 67
Lid geworden op: do 10 jan 2008 10:54
Locatie: Dwingeloo

Bericht door rob »

Richard,

Wat ik nog wel weet van de revisie van het blok van mijn MF 35, is dat er hele fijne haarlijnen staan op het tandwiel van de krukas en nokkenas. Deze moeten dan in lijn met elkaar staan.
Ik kan me helaas niet meer herinneren of er ook merktekens staan op de tandwielen ten opzichte van de assen. Volgens mij had ik dat met demontage zelf gedaan met een centerpons.

Groet,
Rob
MF 35 4-cyl. (1958), MF 135 fr. (1966), TEF (1954),
Ferguson: 2-schaar ploeg, aardappelaanaarder, earthscoop, multi-purpose blade, tipping trailer, Cordwood saw,
pick-up hitch, dorspoelie
Fordson dexta (1963), McCormick B47 Hooipers (196?), Lengerich mestwagen (1965).

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Rob,

Heb je kleppen gesteld ?. Indien ja goede waarden ?. Dit even omdat de 23C een van de weinige motoren is waarbij de uitlaat krapper is dan de inlaat en verkeerd om stellen geeft vaak dit effect.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

rob
Berichten: 67
Lid geworden op: do 10 jan 2008 10:54
Locatie: Dwingeloo

Bericht door rob »

René,

Is jouw reactie gericht aan Richard of mij?
Ik heb een 23C waar nogal wat aan mankeert behalve de inlaat :lol: .


Groet,
Rob
MF 35 4-cyl. (1958), MF 135 fr. (1966), TEF (1954),
Ferguson: 2-schaar ploeg, aardappelaanaarder, earthscoop, multi-purpose blade, tipping trailer, Cordwood saw,
pick-up hitch, dorspoelie
Fordson dexta (1963), McCormick B47 Hooipers (196?), Lengerich mestwagen (1965).

E.Eenink
Berichten: 307
Lid geworden op: di 25 dec 2007 16:50

Bericht door E.Eenink »

ik heb gewoon alle kleppen op 0.25 gezet.

rob
Berichten: 67
Lid geworden op: do 10 jan 2008 10:54
Locatie: Dwingeloo

Bericht door rob »

Richard,

Nog even dit: de waarden op het kleppendeksel (ik weet niet of dat plaatje er bij jou ook op zit) zijn inches.
Anders wordt het wel erg ruim.
Ik geef dit even aan om alles uit te sluiten.

Groet,
Rob
MF 35 4-cyl. (1958), MF 135 fr. (1966), TEF (1954),
Ferguson: 2-schaar ploeg, aardappelaanaarder, earthscoop, multi-purpose blade, tipping trailer, Cordwood saw,
pick-up hitch, dorspoelie
Fordson dexta (1963), McCormick B47 Hooipers (196?), Lengerich mestwagen (1965).

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Allemaal,

Mijn vorige reactie was voor Richard, had even gemist dat rob gereageerd had ipv. een vervolg wat ik dacht dat het was.

Wat betreft kleppen stellen, uitlaat 0,20mm en inlaat 0,30mm. Te krap zetten geeft mogelijk problemen met kleppen die niet helemaal sluiten en dus compressie verlies. Edwin moet dus nog eens stellen. Overigens als de kleppen tikken meestal een goed idee de tuimelaars eens uit te bouwen en de einden die op de klep drukken weer mooi glad en lich bol te maken, meestal is dat ingesleten.

Wat betreft Richard z'n vragen :

1 timing
2 inspuit druk
3 staat verstuiver nozles
4 juiste nozle (zijn 2 types afhankelijk van hoe gloeien)
5 compressie verlies (kleppen/zuigerveren)
6 Gloeien

Welke compressie drukken heb je gemeten ?. Met 20:1 moet je toch in de richting van de 30 bar gaan denken.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Goudbuikje
Berichten: 131
Lid geworden op: zo 31 dec 2006 14:38
Locatie: Oudenhoorn

Bericht door Goudbuikje »

Hallo Rene en Rob

Bedankt voor het helpen maar ik ben eruit de kleppen had ik al goed gesteld verder is de timing ook perfect maar de koppakking tussen de 1e en 2e cilinder is door en ook tussen de 3e en 4e cilinder dit wijst uit dat het terugslaan in de inlaat daar ook vandaan komt verder had ik ongeveer 15 16 bar druk dus veel te weinig maar we zijn er nu helemaal uit ik heb alles gedemonteerd de motor is als nieuw van binnen :) dus denk dat het helemaal opgelost is als de nieuwe koppakking ertussen zit.
Die is besteld bij histoparts en komt morgen binnen als het spul weer in elkaar zit dan laat ik horen hoe hij verder loopt.

Nog alleen een vraagje weten jullie het aanhaalmoment en de volgorde van vastzetten van de kopbouten ??

Maar wat ik nog steeds vreemd vind dat ik 2 jaar met dit probleem gerommeld heb en oke hij starte nooit vlot maar hij deed het en dan liep hij ook als een zonnetje (met een kapotte koppakking) maarja hij zal zometeen nog beter worden en ik denk dat hij ook zijn eigen pk's weer terug zal hebben want dat had hij ook niet echt meer.

maarja genoeg zo ik laat weten hoe het afloopt!!

Groetjes Richard

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Richard,

Dat is een van de redenen dat ik altijd ten zeerste een MF koppakking aanraad, de imitaties zijn welliswaar niet allemaal slecht maar dit is wat veel voorkomt. Ik weet dat een MF pakking ruim het dubbele kost(altans koste een jaar of 8 geleden) maar da's het wel waard, scheelt uren sleutelen. Voor het overige kun je best imitatie spul gebruiken. Hoop dat je nieuwe pakking wel houdt natuurlijk !.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Goudbuikje
Berichten: 131
Lid geworden op: zo 31 dec 2006 14:38
Locatie: Oudenhoorn

Bericht door Goudbuikje »

Hey Rene

Ja oke ik wist niet dat het imitatie was maar oke het is besteld dus gaan we er maar voor overgens ik vind het niet veel sleutelwerk als ik het vergelijk met een koppakking van een personenauto en ik vind het leuk.

En als hij weer wat rotter gaat starten dan weet ik hoe laat het is en bestel ik gewoon een orginele koppakking maar hoop natuurlijk dat het niet zo ver komt.

Maar Rene heb jij enig idee van de aanhaalmomenten en volgorde van de kopbouten ??

rob
Berichten: 67
Lid geworden op: do 10 jan 2008 10:54
Locatie: Dwingeloo

Bericht door rob »

Richard,

Is het een 3.152 blok? (ik heb niet zoveel verstand van een FE35, maar volgens mij ligt er net zo'n motor in als in mijn MF35) Zo ja, stuur mij maar even een mailtje. Ik heb wel een tekening met de volgorde en bijbehorende momenten.

Groet,
Rob
MF 35 4-cyl. (1958), MF 135 fr. (1966), TEF (1954),
Ferguson: 2-schaar ploeg, aardappelaanaarder, earthscoop, multi-purpose blade, tipping trailer, Cordwood saw,
pick-up hitch, dorspoelie
Fordson dexta (1963), McCormick B47 Hooipers (196?), Lengerich mestwagen (1965).

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Rob,

de pakking was lek tussen cylinders 1-2 en 3-4, hint ?!. Er was een standard 23C 4 cylinder, die werdt opgevolgt door de perkins 3 cylinder en die werdt weer opgevolgd door de zwaardere versie die vervolgens MF35X hete.

Wat die volgorden en moment van de 4 pitter betreft, ik heb richard gemailt, komt in orde.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

rob
Berichten: 67
Lid geworden op: do 10 jan 2008 10:54
Locatie: Dwingeloo

niet van de FE

Bericht door rob »

René,

Ja, Sorry :oops:
Iets te druk gelezen.


Groet,
Rob
MF 35 4-cyl. (1958), MF 135 fr. (1966), TEF (1954),
Ferguson: 2-schaar ploeg, aardappelaanaarder, earthscoop, multi-purpose blade, tipping trailer, Cordwood saw,
pick-up hitch, dorspoelie
Fordson dexta (1963), McCormick B47 Hooipers (196?), Lengerich mestwagen (1965).

Goudbuikje
Berichten: 131
Lid geworden op: zo 31 dec 2006 14:38
Locatie: Oudenhoorn

Opgelost slecht starten Goudbuik!!!

Bericht door Goudbuikje »

Hallo Allen

Allereerst sorry Rene dat ik niet heb gereageerd op je mails maar ik heb ze totaal niet gelezen ik dacht dat je hier antwoord zou geven maar oke in ieder geval bedankt ik heb intussen de mf dealer gesproken en die wist ook de momenten.

Maar oke nu de uitslag ik heb wel eens gelezen op het forum dat iemand zei dat het volslagen onzin was dat een 23c 4 cilinder van een Goudbuikje altijd een slechte starter was en daar wilde ik nooit in geloven maar nu wel ik had alles aangesloten en dichtgeschroeft en dacht zal hem even uit de werkplaats duwen want met dat starten ziet de hele werkplaats blauw.


Ik had de kleppen gesteld en dacht zal ik nog ontluchten maar oke eerst maar even kijken wat hij doet, ik deed starten zonder te gloeien en ja hoor gelijk tik en lopen even een beetje sputteren maar na een paar min en een rondje rijden liep hij haar zuiver echt een wonder voor mij, want ik moest altijd een min. gloeien en dan ruim een min. starten en dan ging hij wel aan gang.

Maar even later hij had een paar uur stil gestaan en ik draai de sleutel om en ja hoor gelijk boem lopen echt gewoon super.

Ik ben zo blij dat hij nu eindelijk ook eens in 1 keer start dan heb je er gelijk weer zin in en dat eigenlijk na ongeveer 3 uur sleutelen ( ik ben dan wel monteur maar oke ) is het echt de moeite waard even uit en in mekaar en gelijk een wereld van verschil.

Ik heb verder gelijk de orginele merk plaatjes besteld (die waren er ooit af gehaald) dan is hij gelijk helemaal perfect. Ik weet niet of jullie het leuk vinden maar ik heb nog een aantal foto's van het begin van restauratie en nu dan tot bij het eind. Ik wil ze hier wel op zetten maar dan moeten jullie even vertellen hoe want ik weet niet hoe dat moet.

Verder iedereen weer bedankt voor het helpen bij deze operatie en als er wat is zal ik jullie ook verder helpen ik weet inmiddels redelijk hoe hij in elkaar zit.

mvg Richard ( Goudbuikje )

admin
Site Admin
Berichten: 2323
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door admin »

Richard,

In de plaats gefeliciteerd met de reparatie van je trekker.

Om je foto's hier op de site te krijgen is, is heel simpel. Stuur alle foto's naar mij persoonlijk en ik maak een pagina voor je aan zodra ik tijd heb.
Je mag er ook een verhaaltje bij schrijven.

Als het veel foto's zijn mag je ze ook op CD zetten en die met de post naar me toe sturen.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Plaats reactie