Dynamo laad niet meer

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
arjendj
Contacteer:

Dynamo laad niet meer

Bericht door arjendj »

Toen ik net de mf35x wou starten begon de startmoter niet meer hard genoeg draaien om de moter op gang te krijgen. Dus heb ik maar weer de accu lader gepakt en de tractor daar op aan gesloten. Maar nu mijn vraag zou het kunnen dat de dynamo niet meer genoeg stroom opwekt om het starten te compenseren. En zo ja is het moeilijk om zelf een dynamo te reviseren.

Vriendelijke groeten arjen de jong
Massey Ferguson 35x ,Zelfbouw triltand cultivator met schuif, , Grondbakje merk onbekend , Weilandbloter en Gamborini kunstmeststrooier

fergie
Contacteer:

Re: Dynamo laad niet meer

Bericht door fergie »

Hello arjen,

Meestal geen probleem. Vervangen van koolborstels en drukveren meestal genoeg, eventueel de collector afdraaien als die erg slecht is.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

reind

Bericht door reind »

Behalve de dynamo, kan ook de spanningsregellaar het probleem zijn.
Deze kan ontregeld zijn of wat vaker voorkomt gewoon stuk.

Meet ook de accu even door, het kan zijn dat deze de spanning niet meer vasthoud.
De accu loopt dan over langere tijd leeg als het ware.

Kwestie van alles eens door meten, voordat je gaat vervangen.
Ferguson Ted petroleum1953, M-F 133 3cil 1968. En ander antiek.
w.o. LFE 3 punt maaibalk 1963, Rud Sack ploeg 1930, Allen Oxford TS 1957, Agria 1700 D tuinfrees, Gutbrod tuinploeg, bungartz tuinfreesje, Trabant 601 1964, smid gebouwde melkbussen 3 punt bak, smid gebouwde achterlader met bak en vork jaren 60

arjendj
Contacteer:

Bericht door arjendj »

Waar kun je de onderdelen voor de revisie halen?
de accu is nog van November 2007 110amp dus dat lijkt mij onwaarschijnlijk.
Maar hoe kun je zien dat de spanningsregulaar kapot is en hoe ziet die er uit.

Vriendelijke groeten arjen de jong

ps. het is arjen :wink:
Massey Ferguson 35x ,Zelfbouw triltand cultivator met schuif, , Grondbakje merk onbekend , Weilandbloter en Gamborini kunstmeststrooier

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Arjen,

Aannemen is de domste fout die je kunt maken. Accu's hebben de neiging vrij accuut te overlijden. Je starte er net nog op en 5 min. later alleen maar klik. Als hij echter na laden weer starte en ook na een week staan nog zal het wel in orde zijn.

Dynamo onderdelen kun je meestal halen bij een locale auto electro service of bestellen via de voor ons bekende kanalen als old20/histoparts/agriline etc etc.

Testen van de dynamo en regelaar kan een dergelijk bedrijf ook voor je doen. Zelf meten kan ook, het volgende kun je even snel een eenvoudig testen.

Neem bijde kabels los van de dynamo. Er is een grote en een kleine aansluiting. Meet met een voltmeter tussen de dikke en massa (motor blok) bij een motor toerental van ca 1000Rpm. Er zou dan redelijk wat spanning uit moeten komen. Er staat geen waarde voor maar ergens tussen de 6 en 12V negatief (trekker is plus aan massa !) .Is dat niet zo neem dan een startkabel of een stuk draad en verbind die met de accu en de kleine aansluiting (motor uit) voor ca 5 seconden. Doe bovenstaande test nogmaals. Is geen 100% zeker als het zo wel goed meet overigens maar geeft een deel beeld.

Indien dezelfde meting gedaan wordt met de kabels wel normaal aangesloten en de spanning is gewoon 12-13,8V meet dan de accu spanning. Is die niet hetzelfde is de regelaar defect. Is er geen spanning kan dat zowel de regelaar als de dynamo zijn.

Zoals ik reeds schreef is aannemen dat de dynamo defect is als oorzaak van de storing een beetje een misser, er zijn nog diverse zaken die de oorzaak kunnen zijn anders dan de dynamo alleen. Lees de FAQ maar eens door over de werking van het systeem. viewtopic.php?f=6&t=203

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie