TE3022

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Hoebi

TE3022

Bericht door Hoebi »

De foto's komen eraan...
Wel heb ik vandaag eindelijk een nummer ontdekt...TE3022
Maar ik vind die nummer nergens op internet?

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Beste Christophe,

Als ik de volgende pagina erbij pak, dan kom ik op 1947 uit.
Je hebt dan een hele vroege met een continental benzine motor.
Bij jou is de benzine motor dus vervangen door een Perkins P3 motor.

http://www.annatefka.com/mf_historie/doc_onder6.htm
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Hoebi

Bericht door Hoebi »

Hallo Gerrit,

Dank je wel voor het snelle antwoord...maar hoe (enkel omdat ik het niet snap) kun je daar zeker van zijn?
Waarvoor staan die getallen?

Groetjes,
Christophe

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Christophe,

TE staat voor de serie, Tractor England (TO was Tractor Overseas waarmee de USA bedoeld werd). Nu kennen we een hele reeks TE-20's (officieele serie aanduiding). De TE-20 was de eerste versie, werd gebouwd tot 1948 en was voorzien van de Continental Z120 motor. Men was destijds bezig een motor te ontwikkelen gebouwd door de zelfde firma als de trekkers, Standard Motor Corporation. Deze kwam eind 1948 in productie en die trekker kreeg de naam TE-A20 waarbij de A aangaf dat het dus om de Standard benzine motor ging. Daarna zijn er nog diverse motoren bij gekomen zoals de petrolium, lampolie en diesels in verschillende uitvoeringen. Zo heeft men het alfabet vol gemaakt tot de TE-T20 industrieele diesel. (zie viewtopic.php?t=135 )

Het nummer na de TE is het serie nummer. Als je dat vergelijkt met de serie nummer/bouwjaar tabel op www.annatefka.com/mf_historie/doc_onder6.htm kom je dus voor jouw trekker uit op begin 1947 uit. Jouw trekker is dus nummer 3022 van de band. Da's dus een hele vroege waar je zuinig op moet zijn !.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

robin
Contacteer:

Bericht door robin »

mag ik vragen wat je bedoeld met lampolie ?
groetjes robin vandenheede
Farmall super Cub 1963
Ferguson TED-20 1952
Ferguson TEE-20 1955
Ferguson TED-20 p3 1955
Ford 8N wordt in elkaar gezet
2x Ferguson TEF-20 ( franse trekkers ) 1955
massey ferguson 35 4 cilinder 1964
Ford dorspoulie 8N
mc cormick d430 1959
massey harris pony 820
billens 1 schaar,peecon hefbakje,schoeper

Hoebi

Bericht door Hoebi »

Hey Fergie,

Dank je wel voor de uitleg.
Spijtig genoeg, en dat zal je wel op de foto's kunnen zien(als ik ze erop krijg)is hij in niet zo beste staat, maar hij rijd wel en start onmiddelijk.

Dus wil ik me bij voorbaat al verontschuldigen, maar ik vrees dat ik toch nog wel een beetje hulp nodig heb met het helemaal opmaken.
Dus nu komt het!!!
Hoe begin ik hieraan??

Bedankt alvast om uw eindeloos(hoop ik) geduld.

Christophe

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Robin,

Er zijn twee soorten petrolium geweest. Je had trekker petrolium en lamp/huisbrand olie. Voor gebruik in lampen, verwarming en koken is het ongewenst dat het walmt, roet en stinkt. De lampolie is daarom ontdaan van alle zogeheten "aroma's" tijdens het rafinage process. Deze "aroma's" hebben als bijwerking de brandstof een octaan gehalte te geven (Octaan gehalte is een index die aangeeft in hoevere de brandstof onder druk ( en resulterende temperatuur) niet tot zelf ontbranding komt). De gestripte aroma's werden toegevoegd aan de trekker petrolium die daardoor tussen 55 en 70 lag. Daarom heeft een petrolium motor voor trekker petrolium een lagere compressie verhouding (5.1-5.3:1) ten opzichte van een benzine motor (6.1:1). Lampolie welke zo goed als nul octaan heeft vereist een nog lagere compressie van 4.8:1 om te voorkomen dat de brandstof door het samen persen ontbrand voor dat het de bedoeling is (heet pingelen en detoneren ).

Dien ten gevolge zullen we de huidge petrolium (wat dus lamp olie is) moeten aanlengen met benzine om een octaan gehalte in de buurt van de 65-70 te verkrijgen. Lampolie motoren zien we hier nooit, die zijn mondjesmaat geleverd aan landen onder de evenaar.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Christophe,

Beginnen doe je door eerst informatie in te winnen. Dan besluiten welke graad van restaureren je wilt gaan doen. Informatie die ik je kan aanraden is het werkplaathandboek echter is daarvoor kennis van engels (met name techniesch engels) wel handig.

Mocht je zo'n boek willen aanschaffen raad ik je volgende aan : http://www.fergusontractor.co.uk/retail ... er+licence

Groetjes,

René.

Hoebi

foto's

Bericht door Hoebi »

Hallo Eric, en al de andere....
Ben er geraakt met mijn foto's....hoop ik
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

hoop dat jullie er iets aan hebben..en laat maar weten wat je ervan vindt...

Groetjes,
Christophe
TE-3022 1947 met p3 motor

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Christophe,

Vergeet alles wat we geschreven hebben over de leeftijd van je trekker.
Je hebt een franse Ferguson TE20. Ik moet terug zoeken in welke periode je trekker gebouwd is. Als je Frans redelijk is, zijn er ook een paar leuke franse sites over deze trekkers.

P.S. ik heb de foto's zichtbaar gemaakt in het forum.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Hoebi

Bericht door Hoebi »

Hallo Gerrit,

Denk je dat het een Franse is..ik vind nochtans geen enkel frans woord terug, enkel engels.

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Christophe,

In Frankrijk is men begonnen met het assembleren van de hele trekker.
Ieder jaar kwamen er meer en meer onderdelen op te zitten die frankrijk zelf waren geproduceerd. Dit was een afspraak met de franse regering. Waarschijnlijk staat er op je type plaatje hotchkiss. Ook de R bij de versnellingspook zal een AR letter zijn.

Omdat je een P3 conversie hebt, is dat het enige wat nog als frans te herkennen is.
Groetjes Gerrit Preuter

Hoebi

Bericht door Hoebi »

Hallo Gerrit,

Ze is gemaakt in coventry en de oorspronkelijke kleur is grijs, wist mijn schoonvader te vertellen, zijn vader heeft (naar het schijnt) hem later die kleur gegeven..
als ik meer gegevens e weten kan komen laat ik het zeker weten.

Groetjes,

Christophe

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Allemaal,

Gerrit, waar haal jij dan weg dat het een franse is ?.

Wat de staat betreft, ziet er niet eens zo slecht uit. Zal wel een boel werk worden maar da's maar iets meer dan veel werk wat het normaal kost !.

Zo te zien is het een later type ombouw (de P3 kit was er in drie versie's).

Groetjes,

René.

Symen

Bericht door Symen »

Ik denk ook dat het een Franse is. De kleur is nl. het zelfde als mijn Franse ferguson 30 (FF 30 GV). En aan de goede staat te zien komt ze uit zuidelijke streken. Heeft ze gele lampen en is er nog wat te lezen op het typeplaatje achter het stuur? Het luchtfilter is hetzelfde als de ford dearborn, maar aan de fellere kleur te zien is dit er later opgezet. Die van mij heeft inderdaad AR als achteruit. Papieren van vorige eigenaar heb ik ook. Dat ze een kenteken heeft lijkt mij ook Frans.
Gr. Symen.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.

Make time for your hobby!

Plaats reactie