scheur in motor blok

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

hans eshuis
Berichten: 1452
Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
Locatie: loozen

scheur in motor blok

Bericht door hans eshuis »

Hoi

Hoe kun je bet best een scheur in een motor blok dicht maken en waar mee.

Mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

robin
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 29 dec 2006 13:01
Locatie: erpe-mere(oostvlaanderen-belgie)
Contacteer:

Bericht door robin »

lassen
groetjes robin vandenheede
Farmall super Cub 1963
Ferguson TED-20 1952
Ferguson TEE-20 1955
Ferguson TED-20 p3 1955
Ford 8N wordt in elkaar gezet
2x Ferguson TEF-20 ( franse trekkers ) 1955
massey ferguson 35 4 cilinder 1964
Ford dorspoulie 8N
mc cormick d430 1959
massey harris pony 820
billens 1 schaar,peecon hefbakje,schoeper

hans eshuis
Berichten: 1452
Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
Locatie: loozen

Bericht door hans eshuis »

hoi

Dat betekend dat ik de motor uit mekaar moet halen heet stoken en lassen en dan ik zand laten afkoelen.

Hier wil ik niet aan beginnen om dat het blok nog zo goed als nieuw is.
Ik zoek meer een soort kit of plamuur dat goed blijft zitten en tegen water kan. De scheur valt ook wel mee af en toe kompt er een druppel water uit.
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

admin
Site Admin
Berichten: 2280
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door admin »

Hans,

Ik begrijp het niet helemaal.
Je hebt een scheurtje in je zo goed als nieuwe motorblok zitten en je wilt hem niet lassen? Je kunt er kneedbaar ijzer op doen. Daarmee krijg je het 99% zeker wel dicht.

Wat je daarmee niet voorkomt is dat het scheurtje door gaat kruipen en steeds wordt. Ook weet je niet of het scheurtje aan de buitenkant niet groter is aan de binnenkant. Is een ander kaal blok geen optie?
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Hans,

Zoek de uiteinden van de scheuren op. Boor op het eind van de scheur aan bijde kanten een gat waar je bijv. M8 in tapt. Draai daar dan bouten in met een afdichting zoals loctite oid (geschikt voor hogere temperaturen. Dit voorkomt dat het verder scheurt. Vervolgens een sealer halen, bv bearsleak, zijn diverse merken op de markt. Dat zal dan de scheur dichten.

Het is absoluut van belang dat je aan het eind van de scheur een gat boort. Schuur het dus goed kaal zodat je het goed kunt zien.

Groetjes,

René de Bruin.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Henk Hartman
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 19 jan 2007 18:44
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Henk Hartman »

Beste Hans

Dit blok kan je dichtlassen, maar dit moet wel gebeuren met een elektrode die veel nikkel bevat. (zoals reptec 29 van licoln electric).
Met het lassen moet je steeds 1 of 2 centimeter lassen en daarna direct!!! de las uithameren omdat gierijzer wel tegen een drukkracht kan maar niet tegen een trekkracht. Met dit uithameren verander je de trekkracht naar een drukkracht.
Aan het begin en aan het eind moet je wel een gat boren zodat hij niet verder kan scheuren.

Hierbij hoef je het blok niet voor te warmen en af laten koelen je kan het blok gewoon laten zitten.
Met dit alles heb ik zelf ook ervaring want wij hebben zelf een keer een pomphuis hiermee dicht gelast.

Ik moet er wel bij zeggen dat het niet altijd werkt omdat dan de legering van het gietijzer niet goed is omdat dan de fabrikant verschillende verontreinigd ijzer heeft gebruikt.

Dus 100% garantie geef ik er niet bij maar het is altijd te proberen

hans eshuis
Berichten: 1452
Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
Locatie: loozen

Bericht door hans eshuis »

Allemaal bedank, hier kan ik weer mee veder.

Maar kompt het vaak voor dat ze door scheuren ?

De mf 65 mk 1 en 2 zitten ook scheuren in maar die zijn door de vorige eigenar(en) dicht gemaakt.
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

Henk Hartman
Berichten: 10
Lid geworden op: vr 19 jan 2007 18:44
Locatie: Leeuwarden

Bericht door Henk Hartman »

Hans,

Als je aan het begin en het eind van scheur een gat boort dan is de kans klein dat die door scheurt.

als je kijkt waar de scheur ophoud moet je hem wel goed schoon flexen omdat het einde van de scheur soms nog maar een heel klein haarscheurtje is

veel succes met de uitvoering

admin
Site Admin
Berichten: 2280
Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
Locatie: Eindhoven
Contacteer:

Bericht door admin »

Hans,

Doorscheuren is zeker een reele optie. In ieder boek staat niet voor niets dat je moet boren om het scheuren te stoppen. Vooral chassis balken staan er om bekend dat ze doorscheuren. Motorblokken staan ook continu bloot aan trillingen. Doorscheuren is daarbij dus ook zeker een optie.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Botanicus
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 25 aug 2008 16:27

Re: scheur in motor blok

Bericht door Botanicus »

Dag allemaal,

Afgelopen weekeind was ik doende om het motorblok te reiningen voordat ik weer wilde gaan opbouwen, tot
m'n schrik ontdekte ik een scheurtje van circa 2 cm. naast een vriesplug achter de startmotor.
Waarschijnlijk is dit vorstschade. De vriesplug ernaast had wel iets gezweten (gelekt) maar de vriesplug waar de scheur zat kon ik geen lekkage waarnemen. Heb de vriesplug eruit getikt en kon ook zien dat het scheurtje ook aan de binnenkant zat. Wat is jullie mening? Is het verstandig om dit te laten repareren of zal het zo'n vaart met doorscheuren niet lopen?
Bijlagen
Scheurtje linksonder naast opening vriesplug TEF
Scheurtje linksonder naast opening vriesplug TEF
P3070099.JPG (109.13 KiB) 14390 keer bekeken

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: scheur in motor blok

Bericht door fergie »

Hello Piet,

zoals al eerder vermeld, wil je voorkomen dat het verder scheurd zul je er wat aan moeten doen. Anders zal bij warm worden en weer afkoelen de scheur elke keer wat verder kruipen. Zie het commentaar hierboven.

Je noemt het overigens een vriesplug zoals de meeste nederlanders maar het is eigenlijk een "core-plug" wat zoveel betekend als kern-plug. Het is een afdichting op de plaats van een gat waar de binnen-mal tijdens het gieten ondersteund werdt. Het ding zit er dus alleen maar vanwege het gietproces en is dus niet bedoeld als veiligheid tegen vriezen. Daarom zet ik elk jaar een sticky bovenaan het forum als herinnering dat je anti vries moet gebruiken !. Aftappen helpt niet omdat de ketelsteen onderin de gallerij water vast houd.

Ik heb een ander blok gekocht, de mijne was van plug tot plug gescheurd !.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Botanicus
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 25 aug 2008 16:27

Re: scheur in motor blok

Bericht door Botanicus »

Dag Rene,

Ik hoorde van een bedrijf die een soort krammen dwars over de scheur aanbrengen.
Wordt gedaan in de scheepsbouw en pomphuizen e.d.
Hebben jullie daar ervaring mee??

Groeten,

Piet

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: scheur in motor blok

Bericht door fergie »

Hello Piet,

Nee, geen ervaring mee. Wat ik wel weet is dat er meerdere "lapmiddelen" zijn zoals een plaat er over enz. maar meestal werkt het niet. Destijds was er een firma in engeland met een weblog waar we verschillende van die gevallen hebbe gezien die naderhand dan toch "goed" gemaakt zijn.

Enige lichtpuntje is dat er nu kennelijk electrodes zijn die het kunnen lassen zonder het blok helemaal op te stoken. Zal eens kijken of ik er achter kan komen welk type dat precies is.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

hans eshuis
Berichten: 1452
Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
Locatie: loozen

Re: scheur in motor blok

Bericht door hans eshuis »

hoi

Ik heb over mijn mk1 65 een plaatje gezet, na een paar maanden lekte het gewoon weer, helpt dus niet. Het mooiste is dat je een andere blok op zoekt. Dat krijgt mijn tef en mf 65 ook.

mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

Botanicus
Berichten: 40
Lid geworden op: ma 25 aug 2008 16:27

Re: scheur in motor blok

Bericht door Botanicus »

Dag allemaal,

Is wel jammer van dat motorblok, misschien iemand die een vervangend kaal blok heeft of ergens weet voor niet al te veel. Repareren door dat bedrijf, als tenminste werkt, kost ook geld.

Groeten,

Piet.

Plaats reactie