Problemen met hef FE35
Moderators: Tony, fergie, admin
Problemen met hef FE35
Hallo,
Sinds 3 weken ben ik trotse eigenaar van een goudbuik FE35.
Motorisch is alles in orde maar met de hefinrichting is er wel iets mis:
Ik kan een last heffen maar deze mag niet te zwaar zijn, als ik mijn koppeling induw zakt de lift direkt. Als ik de motor stil leg ook.
Zou het kunnen dat er een terugslagklep doorgeeft of zou er een ander probleem kunnen zijn.
Indien het de terugslagklep is, waar zou deze dan zitten (onder het zadel?)
Mvg,Diederik
Sinds 3 weken ben ik trotse eigenaar van een goudbuik FE35.
Motorisch is alles in orde maar met de hefinrichting is er wel iets mis:
Ik kan een last heffen maar deze mag niet te zwaar zijn, als ik mijn koppeling induw zakt de lift direkt. Als ik de motor stil leg ook.
Zou het kunnen dat er een terugslagklep doorgeeft of zou er een ander probleem kunnen zijn.
Indien het de terugslagklep is, waar zou deze dan zitten (onder het zadel?)
Mvg,Diederik
-
- Site Admin
- Berichten: 2323
- Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Diederik,
Welkom op het forum.
De FE 35 kent geen terugslag klep in het hefsysteem.
Er kan wel ergens lekkage optreden. Aan je verhaal te horen is die lekkage al aardig groot. Die lekkage kan in de hefcylinder, de toevoerleiding of de pomp zitten. Hiervoor heb je eigenlijk een werkplaatshandboek nodig. Daarin staat precies uitgelegd hoe je alles moet (de)monteren en testen.
Als je in de buurt van Eindhoven woont, mag je wel in mijn gegevens komen kijken.
Welkom op het forum.
De FE 35 kent geen terugslag klep in het hefsysteem.
Er kan wel ergens lekkage optreden. Aan je verhaal te horen is die lekkage al aardig groot. Die lekkage kan in de hefcylinder, de toevoerleiding of de pomp zitten. Hiervoor heb je eigenlijk een werkplaatshandboek nodig. Daarin staat precies uitgelegd hoe je alles moet (de)monteren en testen.
Als je in de buurt van Eindhoven woont, mag je wel in mijn gegevens komen kijken.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Hello Diedrik,
Klinkt er als een stel lekke O-ringen. De 35 heeft een buisje tussen de pomp en het hefdeksel welke aan bijde kanten met een O-ring afdicht. Als die ringen hard worden gaan ze lekken. Het pijpje zit onder het vierkante dekseltje rechts net voor de zitting, zit met 2 bouten vast. Neem ook het ronde inspectie luikje aan de rechterkant van de trekker. Als je de dekseltje er af hebt kun je via het ronde gat de pijp vast pakken en naar boven duwen, dan kun je het er naar boven uit trekken. O-ringen vervangen en weer terug in omgekeerde volgorde.
Groetjes,
René.
Klinkt er als een stel lekke O-ringen. De 35 heeft een buisje tussen de pomp en het hefdeksel welke aan bijde kanten met een O-ring afdicht. Als die ringen hard worden gaan ze lekken. Het pijpje zit onder het vierkante dekseltje rechts net voor de zitting, zit met 2 bouten vast. Neem ook het ronde inspectie luikje aan de rechterkant van de trekker. Als je de dekseltje er af hebt kun je via het ronde gat de pijp vast pakken en naar boven duwen, dan kun je het er naar boven uit trekken. O-ringen vervangen en weer terug in omgekeerde volgorde.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
de o - ringen heb ik inmiddels vervangen, nieuwe olie ingedaan, intussen nog een nieuwe oliekeering in wielnaaf gestopt (lekte).
Maar mijn probleem is nog niet helemaal verholpen, ik heb de indruk dat hij al wat beter heft maar bij het verminderen van toerental of bij het belasten terwijl de hef omhoog staat Zakt de hef terug. Zou ik de volledige hef moeten afnemen en daar nazien op lekkages?
Maar mijn probleem is nog niet helemaal verholpen, ik heb de indruk dat hij al wat beter heft maar bij het verminderen van toerental of bij het belasten terwijl de hef omhoog staat Zakt de hef terug. Zou ik de volledige hef moeten afnemen en daar nazien op lekkages?
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Hello Diedrik,
In dat geval kun je elders lekkage hebben ,slechte pomp, overdruk ventiel of eventueel filter. Lekkage elders kan zijn de O-ring hefdeksel/hefcylinder of de zuiger veren van de hefcylinder zijn slecht of gebroken. Dat kun je wel zien door iets op te tillen met het rechter dekseltje er af en met een zaklamp en spiegeltje te kijken (dus niet met je handen naar binnen) met de motor draaiend om de zaak omhoog te houden. Kijk dus omhoog naar de cylinder. O-ring is als er olie tussen deksel en cylinder weg komt, zuiger veren defect geeft olie uit de cylinder zelf (is open aan de achterzijde waar de stang er uit komt). Als je geen van bijde problemen hebt ga je kijken of het overdruk ventiel mischien door laat. Die zit op de pomp net voor de hevels die van boven naar beneden lopen ter hoogte van het inspectie luik (die bewegen als je aan de hendels zit). Zie je in de olie wervelingen dan staat het ventiel druk af te blazen. Is dan in orde dan kijk je het filter na. Is niet altijd aanwezig maar zit aan de andere kant van de assen, waarschijnlijk kun je de dop wel zien. Dit schroef je los en neem dan filter er uit. Vervolgens kun je testen of de hef dan wel werkt, is dat ok wordt het tijd voor een nieuw filter.
Als de olie die je er uit hebt laten lopen erg groen/melkachtig was en je hebt een filter op de pomp is het zeker de moeite waard daar eerst na te kijken, water in de olie heeft de neiging filters te verstoppen.
Is het dat ook niet kon je wel eens een defecte pomp hebben.
Groetjes,
René.
In dat geval kun je elders lekkage hebben ,slechte pomp, overdruk ventiel of eventueel filter. Lekkage elders kan zijn de O-ring hefdeksel/hefcylinder of de zuiger veren van de hefcylinder zijn slecht of gebroken. Dat kun je wel zien door iets op te tillen met het rechter dekseltje er af en met een zaklamp en spiegeltje te kijken (dus niet met je handen naar binnen) met de motor draaiend om de zaak omhoog te houden. Kijk dus omhoog naar de cylinder. O-ring is als er olie tussen deksel en cylinder weg komt, zuiger veren defect geeft olie uit de cylinder zelf (is open aan de achterzijde waar de stang er uit komt). Als je geen van bijde problemen hebt ga je kijken of het overdruk ventiel mischien door laat. Die zit op de pomp net voor de hevels die van boven naar beneden lopen ter hoogte van het inspectie luik (die bewegen als je aan de hendels zit). Zie je in de olie wervelingen dan staat het ventiel druk af te blazen. Is dan in orde dan kijk je het filter na. Is niet altijd aanwezig maar zit aan de andere kant van de assen, waarschijnlijk kun je de dop wel zien. Dit schroef je los en neem dan filter er uit. Vervolgens kun je testen of de hef dan wel werkt, is dat ok wordt het tijd voor een nieuw filter.
Als de olie die je er uit hebt laten lopen erg groen/melkachtig was en je hebt een filter op de pomp is het zeker de moeite waard daar eerst na te kijken, water in de olie heeft de neiging filters te verstoppen.
Is het dat ook niet kon je wel eens een defecte pomp hebben.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Hallo,
Vandaag had ik weer wat tijd om aan het knutselen te gaan: Ik heb het controledeksel weggenomen en zoals voorgesteld eens alle componenten gecontrolleerd. Er was werveling in het oliebad en de cilinder lekte olie. Daarna heb ik het volledige deksel gedemonteerd en heb ik de zuiger uit de cilinder genomen. Dan heb ik gezien dat er een veer gebarsten zat en dat er een kras in de cilinder zit. Wat kan ik daar het best mee aanvangen? Zijn er nog dergelijke zuigerveren op de markt? Zou ik de cilinder moeten laten honen?
Mvg,
Diederik
Vandaag had ik weer wat tijd om aan het knutselen te gaan: Ik heb het controledeksel weggenomen en zoals voorgesteld eens alle componenten gecontrolleerd. Er was werveling in het oliebad en de cilinder lekte olie. Daarna heb ik het volledige deksel gedemonteerd en heb ik de zuiger uit de cilinder genomen. Dan heb ik gezien dat er een veer gebarsten zat en dat er een kras in de cilinder zit. Wat kan ik daar het best mee aanvangen? Zijn er nog dergelijke zuigerveren op de markt? Zou ik de cilinder moeten laten honen?
Mvg,
Diederik
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Hello diedrik,
Sparex leverd een en ander, S61000 voor de cylinder, S61589 voor set zuiger veren en S702 voor de overdruk klep (wervelen in je olie). Even bij je locale LMB (hoeft niet MF te zijn als ze maar sparex hebben) vragen wat dit grut kost.
De cylinder laten honen is wel mogelijk maar er zijn geen overmaats ringen voor om dit te kompenseren dus wordt de slot opening te groot en gaat ie daardoor meer lekken (een beetje doen ze altijd, dit wordt meer/te veel)
Groetjes,
René.
www.sparex.co.uk >> helemaal onderaan in MF staan de 100 serie, 35 en de TE serie
Sparex leverd een en ander, S61000 voor de cylinder, S61589 voor set zuiger veren en S702 voor de overdruk klep (wervelen in je olie). Even bij je locale LMB (hoeft niet MF te zijn als ze maar sparex hebben) vragen wat dit grut kost.
De cylinder laten honen is wel mogelijk maar er zijn geen overmaats ringen voor om dit te kompenseren dus wordt de slot opening te groot en gaat ie daardoor meer lekken (een beetje doen ze altijd, dit wordt meer/te veel)
Groetjes,
René.
www.sparex.co.uk >> helemaal onderaan in MF staan de 100 serie, 35 en de TE serie
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: Problemen met hef FE35
Hallo,
De cilinder (s61000) is eindelijk binnen van bij sparex. Nu heb ik wel een probleempje: de diameter van de cilinder is 76mm en bij de oude is dit 63mm.
Dit is nog het grootste probleem niet, ik kan een bijpassende zuiger en zuigerveren bestellen en de tractor zal meer kunnen heffen.
Het grootste probleem zijn de boringen voor de bouten: de boringen van de cilinder en bijpassende bouten zijn dia14mm. In mijn hefdeksel zitten er boringen van 11mm (van oude cilinder). Zou ik deze boringen mogen uitboren tot dia14?
Verder kloppen alle afmetingen van de cilinder.
Als ik een zuiger bijbestel (s61001), is dit dan een gelijkaardige zuiger dan mijn oude?
Groeten,
Diederik
De cilinder (s61000) is eindelijk binnen van bij sparex. Nu heb ik wel een probleempje: de diameter van de cilinder is 76mm en bij de oude is dit 63mm.
Dit is nog het grootste probleem niet, ik kan een bijpassende zuiger en zuigerveren bestellen en de tractor zal meer kunnen heffen.
Het grootste probleem zijn de boringen voor de bouten: de boringen van de cilinder en bijpassende bouten zijn dia14mm. In mijn hefdeksel zitten er boringen van 11mm (van oude cilinder). Zou ik deze boringen mogen uitboren tot dia14?
Verder kloppen alle afmetingen van de cilinder.
Als ik een zuiger bijbestel (s61001), is dit dan een gelijkaardige zuiger dan mijn oude?
Groeten,
Diederik
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: Problemen met hef FE35
Hello Diederik,
Dat zal geen probleem opleveren naar ik vermoed. De 35 is vrij vroeg opgewaardeerd in de hef. Je moet dus een wat eerder exemplaar hebben. De opwaardering betrof een grotere diameter hef cylinder en opgeschroefde maximaale druk en een paar kleinigheden.
Groetjes,
René.
Dat zal geen probleem opleveren naar ik vermoed. De 35 is vrij vroeg opgewaardeerd in de hef. Je moet dus een wat eerder exemplaar hebben. De opwaardering betrof een grotere diameter hef cylinder en opgeschroefde maximaale druk en een paar kleinigheden.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....