Basisuitrusting werkplaats

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
pompopom

Basisuitrusting werkplaats

Bericht door pompopom »

Hallo iedereen,

als jullie mijn vorige topics hebben gelezen weten jullie dat ik eigenlijk elektronicus van opleiding ben. Materiaal om elektriciteitswerken ed aan te pakken heb ik daarom genoeg voorhanden.
Gereedschap voor mechaniek daarentegen laat beetje te wensen over. Basis handwerktuigen zoals ring-steeksleutels, tangen en schroevendraaiers is geen probleem. Maar welk is/zijn de overige gereedschappen die onontbeerlijk zullen zijn bij de restauratie van een traktor?
Ik bedoel dus specifiek handgereedschap en elektrisch materieel (buiten een lasapparaat, slijpschijf, compressor etc... zo ver was ik ook al ;) )

[EDIT]
Ook op vlak van verbruiksprodukten (ontvetters, soorten schuurpapier, etc...)
Misschien zijn er dingen die sommige van jullie, uit ervaring, beter vinden dan andere.

mvg,
Koen

PS: ik ben van plan om takels op te hangen in mijn werkplaats, heb echter geen flauw idee wat de verschillende "delen" van een TED20 zullen wegen. Kwestie dat ik de takels en ophanging een beetje in juiste uitvoering kies. Bijkomend: In hoeveel grote delen gaat een TED20 eigenlijk uit elkaar?
The Path of excess leeds to the tower of wisdom (W. Blake)

robin
Contacteer:

Bericht door robin »

wel rekening houden dat het engelse insch maten zijn ! , de vooras, de motor ,de versnellingsbak en de achterbrug
groetjes robin vandenheede
Farmall super Cub 1963
Ferguson TED-20 1952
Ferguson TEE-20 1955
Ferguson TED-20 p3 1955
Ford 8N wordt in elkaar gezet
2x Ferguson TEF-20 ( franse trekkers ) 1955
massey ferguson 35 4 cilinder 1964
Ford dorspoulie 8N
mc cormick d430 1959
massey harris pony 820
billens 1 schaar,peecon hefbakje,schoeper

pompopom

Bericht door pompopom »

robin schreef:wel rekening houden dat het engelse insch maten zijn ! , de vooras, de motor ,de versnellingsbak en de achterbrug
Wat zoveel wil zeggen als?
Bedoel je dat ik waarschijnlijk mijn sleutels en dergelijk niet kan gebruiken?

robin
Contacteer:

Bericht door robin »

je kunt je gewone mm seutels wel gebruiken maar de bouten zullen sneller beschadigd geraken en rond worden dan als je duim/insche maten gebruikt want die passen er goed op
Farmall super Cub 1963
Ferguson TED-20 1952
Ferguson TEE-20 1955
Ferguson TED-20 p3 1955
Ford dorspoulie 8N
mc cormick d430 1959
massey harris pony 820

pompopom

Bericht door pompopom »

Dus ik moet van die sleutels hebben waar maatvoering opstaat zoals:

3/4" etc

Die heb ik namelijk liggen, maar wel niet alle mogelijke maten :)

robin
Contacteer:

Bericht door robin »

ja, geen probleem dan eh
Farmall super Cub 1963
Ferguson TED-20 1952
Ferguson TEE-20 1955
Ferguson TED-20 p3 1955
Ford dorspoulie 8N
mc cormick d430 1959
massey harris pony 820

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Bijde,

Op zich kun je wel mm maten gebruiken maar als het zwaar gaat en bij een paar kleinere maten is de passing niet goed genoeg of helemaal niet. Gebruik bij voorkeur 6 kant doppen voor het zware werk. Ik heb hele goede ervaringen met doppen van het merk kingtony (oa. verkocht als ETC). In engelse maten kun je die bijvoorbeeld bij opa Pim bestellen : http://www.opapimtools.nl/professioneledopdozen.htm.

Verder heb je als basis uitrusting wel een goede krik (bijvoorbeeld een potkrik) nodig. Hoewel een TE maximaal zo'n 1250Kg weegt is een krik vanaf 5 ton aan te bevelen ivm. oa de afmetingen en stabiliteit. Ook een set assteunen vanaf ca 6T (die zijn meestal hoog genoeg voor de achteras) is handig. Ga je serieus sleutelen (dus motor reviseren of zo) dan heb je ook een takel oid. nodig, bijna alle grote delen wegen ruim 50 kg tot ca 300Kg. Verder natuurlijk schroevendraaiers, steek en ringsleutels (bij voorkeur wel imperial (inch maten dus)), staalborstels enz.

Niet te vergeten is een dosis gezond verstand. Realiseer je vooral dat alles wat van een trekker valt bijna 100% zeker te zwaar is om te vangen en niet licht genoeg om je tenen te breken. Bedenk voor je iets doet wat de waarschijnlijkste gevolgen kunnen zijn en zorg ten alle tijde dat je er niet onder/tussen zit. Een goed werkplaatshandboek is hierbij een grote hulp omdat je vooraf inzicht hebt in de constructie en de procedure.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

hans eshuis

Bericht door hans eshuis »

hoi

Een moment sleutel is ook wel aan te bevelen. Vooral al je geen sleutel ervaring hebt. Dan voor kom je dat er bouten te los of te vast komen te zitten.

Ik heb ik het begin gewoon alles gekocht als ik iets nodig hat. En dat doe ik nog steets. Op ruil beursen liggen soms ook er (2ehands) leuke sleutels van af 0,50 euro.

mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

Swart

Schema aanhaalmomenten

Bericht door Swart »

Hallo Cowboys,

Een goede momentsleutel en de juiste aanhaalmomenten voorkomt ellende achteraf. Let ook op draadtypes die gebruikt zijn, UNC, Withworth en veelal is er bij de oude engelse tractoren e.e.a. vervangen door metrisch. Vetnippels e.d. zijn meestal weer engels en het is handig om daar de juiste tappen voor te hebben. Kom je uit het noorden van het land?, ga dan eens kijken bij Kielstra in leeuwarden, veel gebruikt gereedschap o.a. veel engelse maten, meestal in goede staat. Zelf gebruik ik uitsluitend inchmaat sleutels en doppen want ik wil de bouten en moeren in goede conditie hebben en houden. Bijgaand doe ik een schema met aanhaalmomenten.

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
(sorry voor de grote bestanden maar anders is het niet echt leesbaar te houden, René)

Herman Swart
Use it, don't abuse it - MF35 4 cylinder - MF65 Mark 2 - Ursus C355 - Miedema landbouwwagen - Lien achterlader - Mercedes 300D-W123 - BMW-Boxer1150RT - Have fun, shake it, don't brake it!

pompopom

Bericht door pompopom »

Die draadtypes (UNC, Withworth) hoe herken ik die?

Zijn er ook nog andere?

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Allemaal,

Voor het herkennen van schroefdraad zijn er zogenaamde "kammen" te krijgen. In onze (massey)ferguson's zitten echter uitsluitend UNC en UNF draad. De UNC is de grove (C=course=grof) en UNF fijn (F=Fine). Er zijn wel enkele uitzonderingen. Een engelse MF35 bevat één metrische bout in het brandstof systeem en de franse trekkers kunnen metrisch en engelse draad door elkaar hebben. Voor het overige is het dus allemaal UNC en UNF.

Mocht je dus een tappen set willen aanschaffen let er dan op dat die UNC en UNF bevat (is wel de meest gangbare draad, de meeste aangeboden sets op bv. Panningen zijn dus UNC/UNF).

Wat betreft gereedschap, sommige dingen kun je wel lenen/huren dus kopen is niet altijd nodig, vooral dingen die je zelden nodig hebt zoals een motor takel. Dingen die je wel vaak nodig hebt kun je natuurlijk beter aanschaffen. Bijvoorbeeld kleppen stellen zul je vaker moeten doen dus een set voelermaten op de plank is wel aan te bevelen !.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie