STARTMECHANIEK TEF 20

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
jandirk

STARTMECHANIEK TEF 20

Bericht door jandirk »

Ik heb zojuist nog even naar de trekker gekeken en volgens de beschrijving proberen de versnellingspook in de startstand te krijgen.
Ik krijg hem er echter met geen mogelijkheid in. Ook in zijn achteruit wil de trekker niet. (Hij staat nu op bokken om te restaureren dus wieweet is dat anders als de bak draait).

Uit de beschrijving van deze site maakte ik op dat ik de knop rechtsonder moest indrukken bij het in de startposititie zetten van de versnellingspook. tot mijn grote verbazing was deze knop helemaal verkleefd in de ingedrukte stand (door vet en verfresten). Zo heeft de knop denk ik wel 15 jaar vastgezeten. Na wat tikjes kwam hij er wel weer uit. Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben dat de pook niet in de startstand wil.

Het startmechaniek beweegt slechts een heeeel klein beetje (2mm) ofzo. Dit is niet genoeg om het knopje van de startschakelaar in te drukken.

Kan iemand mij helpen en misschien meer vertellen hoe het mechaniek m.b.v. de pook werkt? en hoe ik deze los kan krijgen...

alvast bedankt

wpee

Bericht door wpee »

Moet je tevens de pook niet een tikje optillen?
Wim

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Je moet inderdaad de pook optillen om hem in achteruit/start stand te krijgen. Dat de knop die starten met de pook blokkeerd helemaal vast zat, duidt er ook op dat de rest wel flink aangekoekt zal zijn.

Demonteren en weer gangbaar maken. Heb je de olie al afgetapt? Hoe zag die er uit?
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Allemaal,

De TEF was een beetje zwaarder door z'n dieselmotor. Om dit deels te compenseren heeft men de TEF een versnellingsbak huis van een aluminium legering gegeven (staat bekend als Electron). Nu is het zo dat de stalen gelijders na jaren stilstand wel willen verkleven. De beste methode is de pook met een grote hamer voorzichtig kleine tikken te geven. Eventueel kun je voordien de pook van de bak schroeven en een shot kruipolie naar voren en naar achter langs de gelijders te schieten. Dan een uurtje laten staan en proberen maar. Meestal is alleen de hamer genoeg als de reacties mag geloven.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie