Hallo
Ik ben druk bezig met mijn ferguson. Voordat ik hem helemaal ga restaureren, wil ik hem eerst even hopren lopen.
Diegene waarvan ik de trekker heb gekocht, heeft alle draden in de buurt van de startmotor/dynamo/gloeispiraal losgetrokken.
Ik kom er met dit schema niet uit..
http://www.fergusonenthusiasts.com/wiri ... *RECLAME*.pdf
Hier staat het startrelais niet vermeldt en staan alleen dat er draden naar de startmotor gaan, gaan deze dan naar het relais of de motor.
Is het zo dat de schakelhendel mechanisch verbonden is met de hendel welke de starterkrans op het vliegwiel drukt? Zorgt de schakelaar vervolgens voor het starten van de startmotor, of zit er inwendig in de bak ergens een schakelaar?
Heeft iemand een duidelijker schema waarbij relais/schakelaar/startmotor apart staan omschreven? en kan iemand mij meer vertellen over de werking van het startsysteem m.b.v. de schakelpook?
alvast bedankt
JanDirk
BEDRADING FERGUSON
Moderators: Tony, fergie, admin
-
- Contacteer:
Hello janDirk,
Onderstaande heb ik eens getekend, staat oa. in de FAQ over dynamo polariseren. Mischien is dit duidelijker ?

1&2 Accu, 6V (meestal 1 accu nu)
3 startrelais
4 startmotor
5 contactslot (indien niet gewenst de twee aansluitingen met elkaar verbinden)
6 ampere meter
7 gloei schakelaar
8 gloei element
9 laad regelaar
10 dynamo
Groetjes,
René.
Onderstaande heb ik eens getekend, staat oa. in de FAQ over dynamo polariseren. Mischien is dit duidelijker ?

1&2 Accu, 6V (meestal 1 accu nu)
3 startrelais
4 startmotor
5 contactslot (indien niet gewenst de twee aansluitingen met elkaar verbinden)
6 ampere meter
7 gloei schakelaar
8 gloei element
9 laad regelaar
10 dynamo
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Allereerst bedankt!, ik denk dat ik hier qua bedrading wel verder mee kom...
Ik heb vanavond nog even anar de trekker gekeken en volgends de beschrijving proberen de versnellingspook in de startstand te krijgen.
Ik krijg hem er echter met geen mogelijkheid in. Ook in zijn achteruit wil de trekker niet. (Hij staat nu op bokken dus wieweet is dat anders als de bak draait).
Uit de beschrijving van deze site maakte ik op dat ik de knop rechtsonder moest indrukken bij het in de startposititie zetten van de versnellingspook. tot mijn grote verbazing was deze knop helemaal verkleefd in de ingedrukte stand. Zo heeft de knop denk ik wel 15 jaar vastgezeten. Na wat tikjes kwam hij er wel weer uit. Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben dat de pook niet in de startstand wil.
Het startmechaniek beweegt slechts een heeeel klein beetje (2mm) ofzo. Dit is niet genoeg om het knopje van de startschakelaar in te drukken.
Kan iemand mij helpen en misshcien meer vertellen hoe het mechaniek m.b.v. de pook werkt?
alvast bedankt
Ik heb vanavond nog even anar de trekker gekeken en volgends de beschrijving proberen de versnellingspook in de startstand te krijgen.
Ik krijg hem er echter met geen mogelijkheid in. Ook in zijn achteruit wil de trekker niet. (Hij staat nu op bokken dus wieweet is dat anders als de bak draait).
Uit de beschrijving van deze site maakte ik op dat ik de knop rechtsonder moest indrukken bij het in de startposititie zetten van de versnellingspook. tot mijn grote verbazing was deze knop helemaal verkleefd in de ingedrukte stand. Zo heeft de knop denk ik wel 15 jaar vastgezeten. Na wat tikjes kwam hij er wel weer uit. Zou dit er iets mee te maken kunnen hebben dat de pook niet in de startstand wil.
Het startmechaniek beweegt slechts een heeeel klein beetje (2mm) ofzo. Dit is niet genoeg om het knopje van de startschakelaar in te drukken.
Kan iemand mij helpen en misshcien meer vertellen hoe het mechaniek m.b.v. de pook werkt?
alvast bedankt