Fe35 stilgevallen

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Maurice69

Fe35 stilgevallen

Bericht door Maurice69 »

Na tijdje afwezig op dit forum een verhaal.

Na het drama van de startmotor van Ferguson p3 hadden mijn vrouw en ikzelf gehoopt dat we zonder problemen konden deelnemen aan diverse toertochten en genieten van onze oldtimers.

Fe 35 stilgevallen tijdens een toertocht.
Midden in een toertocht plots de tractor stilgevallen, diverse pogingen ondernomen maar zonder resultaat.
Afgesleept worden naar een familielid, in een garage de tractor geparkeerd. Hier konden wij ongestoord er aan sleutelen.
Toen ben ik er ook achter gekomen dat je ver staat van jou thuis werkplaats, daar waar je alles in de buurt hebt. Je gereedschap, jou lakbakken, poetsdoeken, trechters, jerrycans en wat nog meer. Vervoer om de tractor naar huis te brengen had ik ook niet.

We begonnen als eerste met het vernieuwen van de filters, als ook het bezinkglas te reinigen.
De dieseltank werd ook geleegd, via de afsluiter. Deze diesel hebben we 2x gezeefd, met een panty om zo veel mogelijk grove bestanddelen te scheiden. Na dit gedaan te hebben is de dieseltank gevuld en alle leidingen ontlucht met nieuwe filters. Maar de Ferguson deed wel starten en bleef niet lopen. Ook na meerdere pogingen en diverse controles of ik alles had vast gedraaid.

Ten einde raad is de diesel weer afgetapt en gezeefd, wederom via het afsluiter.
We waren bijna ten einde raad. We waren al offertes aan het opvragen voor een nieuwe tank, maar we konden het juiste model niet vinden.
De dieseltank gedemonteerd als ook de kraan. Maar toen kwam de euforie.
Door de onervarenheid als 'dieselmonteur' zijnde kwamen we tot de ontdekking dat er aan het kraantje in de tank nog een filtertje zat.
Door deze te verwijderen van het kraantje kwamen we er achter dat mogelijk deze filter er meerdere jaren heel veel moeite heeft moeten doen om zijn dienst te bewijzen.
Afbeelding
We hadden nu een de veroorzaker gevonden.
Om helemaal met nieuwe filters te beginnen moet er alles in lijn schoon zijn. Dus de tank moet ook gereinigd worden. Bij de plaatselijke onderdelen leverancier voor tractoren advies ingewonnen. Het bleek dat er dan krachtig gereinigd moet worden om alles uit de tank te krijgen.
Zo gedaan zoals de verpakking het zegt. Schoonmaken, schuddelen met tank, reinigen met water, drogen.
Een aantal werkdagen later omspoelen met diesel, deze dus als chemisch afval afvoeren.
Het monteren van de tank kon beginnen en de nieuw kraan met filter, zo ook de filters. Leidingen vast zetten en het vullen van de gefilterde diesel kon beginnen. Waarna we het systeem leiding voor leiding deden ontluchten.
Na meerdere pogingen is het bij gebrek aan mijn eigen gereedschap en pakkingmateriaal toch gelukt om het bereikte doel te halen.
Waar een oude fietsband goed voor kan zijn.
Er was namelijk 1 filter die niet afsloot met het oude koperen ringetje.
De tractor bleef lopen, zelf na een test rondje in de weide van dit familielid.
Nu kon ik toch nog deels te toertocht afmaken. Ik bedoel hiermee met de tractor naar huis rijden, zoals het eigenlijk zou moeten zijn.
Nu hadden we ons voorgenomen om altijd na een toertocht de tractor af te tanken tot aan de rand, om condensvorming zo veel mogelijk te vermijden.
Na deze gebeurtenis heeft de tractor in dit jaar goed zijn plicht vervuld.
Alleen in kon toen niet verklaren waarom de motor soms geen diesel kreeg, toerental valt soms weg.

Wordt vervolgd . . . . .
Bijlagen
IMG-20230829-WA0001.jpg
IMG-20230829-WA0001.jpg (87.31 KiB) 165 keer bekeken

PieterMF30

Re: Fe35 stilgevallen

Bericht door PieterMF30 »

Gelukkig opgelost. Zo leer je je trekker wel het beste kennen!
Massey Ferguson MF30 - 1964

Omgeving Breda

Plaats reactie