Gebruik bakolie

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Edward1968

Gebruik bakolie

Bericht door Edward1968 »

Een vraag voor mijn beeldvorming. Als er een werktuig aan de trekker gemonteerd is die ook gebruik maakt van olie. Hoeveel olie gaat er dan in het externe apparaat circuleren, waardoor het oliepeil in de bak daalt.

Dit is uiteraard afhankelijk van het externe apparaat, maar wat kan de trekker maximaal missen, zonder schade op te lopen in de bak?
MF30 1964

admin
Site Admin
Contacteer:

Re: Gebruik bakolie

Bericht door admin »

Hoi Edward1968,

Meestal staan die gegevens in het instructie boekje van de trekker.
Sommige modellen maken ook nog onderscheid tussen rijden en stilstaan met de trekker.

Als je niets weet, kun jij kijken hoeveel verschil er zit tussen het laagste en het hoogste niveau dat is toegestaan.
Bij een niet rijdende trekker kun je bijna alle olie uit de achterbrug gebruiken.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Edward1968

Dank voor je reactie. Mijn MF30 heeft slechts een overloop als niveau-bepaling. In het instructieboekje kan ik er niets over vinden.
MF30 1964

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Edward,

Als je een nieuw werktuig aankoppeld is 't meestal leeg. Na alles te hebben voorzien van olie door de machine te bedienen tot maximum slag (met de trekker stilstaand zodat je niet riskeerd de bak met te weinig olie te belasten). stop je de motor na alle cylinderd ingetrokken te hebben en vul je de achterbrug weer bij. Nu is de machine vol en de bak weer op niveau. Vervolgens is 't zaak om het niveau in de bak met enige regelmaat te controleren omdat bij aan en afkoppelen altijd een beetje gemorst word en lekkages op de externe machine geven ook verlies van olie. Hoe vaker je aan en af koppeld en of lekkages dan vaker checken. Een ingetrokken cylinder bevat minder olie dan een uitgeschoven dus met de kortste stand heb je de meeste olie weer in de bak en dus minder kans op een te hoog niveau wat soms ook niet werkt.

Grote cylinder machines zoals bv kippers ontrekken alleen kortstondig veel olie en doorgaans (vrijwel) stilstaand. Zoals Gerrit reeds noemde kun je daarvoor vrijwel de gehele bak leeg trekken zonder problemen. Normaal kun je aan nemen dat je ca 25% van de olie veilig uit e de bak kunt halen en nog gewoon kunnen rijden zonder nadelige effecten.

Een laatste probleem met externe machines is bij het lenen en uitlenen er van. Je gaat namelijk olie mengen met de leen machine/trekker dus is dat eigenlijk niet aan te bevelen. Sommige trekkers hebben een losse tank met olie voor de hydroliek zoals bv deutz 06 series enz. Die gebruiken een ander speciaalere soort olie en die meng je dan met andere. Sommige trekkers hebben pompen die bepaalde olie soorten niet tollereren, Ik doe 't bij voorkeur dus niet. En een voor mij nieuwe gebruikte machine wordt eerst ontdaan van de olie of na de eerste keer gebruiken de achterbrug olie wisselen.

Dat is even kort hoe ik er over denk, er zijn nog meer aspecten en als je er over nadenkt is een en ander complex maar zeker te overzien.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Edward1968

Dank je voor de duidelijke informatie Rene!
MF30 1964

Bert353

Bericht door Bert353 »

@ René, en zoals gebruikelijk weer erg leerzaam! :)
Groet, Bert

1961 MF 865 (franse uitvoering van de 65)

Plaats reactie