Beste medetractorfielen,
Mijn tef 20 verliest steeds behoorlijk wat koelwater door de veiligheid van de radiator na het rijden.
Dit gebeurd meestal direct na het stoppen van de motor. Systeem is schoon en denk ik geheel open.
Onderste slang is dan echter niet erg warm. Pomp zag er ook van binnen normaal uit.
Iemand een idee hoe eea kan.
Mvrgr wijmar
Koelwater door veiligheid
Moderators: Tony, fergie, admin
Re: Koelwater door veiligheid
Hallo Wijmar,
Als ik het goed lees, dan heb jij het koelsysteem los gehad en weer opnieuw gevuld met koelwater? (koelvloeistof of water met voldoende antivries)
Heb jij het koelsysteem daarna ook goed ontlucht?
Dus warm laten draaien met de voorkant van de motor iets hoger om cilinderkop en het thermostaathuis goed te kunnen ontluchten?
En gecontroleerd of de thermostaat ook werkelijk open gaat door de temperatuur van de bovenste waterslang en de bovenbak van de radiateur in de gaten te houden?
Bij het afvullen de radiateur nooit 100 % vullen, altijd een paar cm onder de bovenkant stoppen omdat water uitzet als het warm wordt.
Als de motor stop gezet wordt, dan stopt tevens de koeling van de fan en de motor zal nog even warmte blijven afgeven aan het koelwater.
Als de motor echt zwaar belast is geweest, dan moet men de motor enige minuten onbelast met een iets verhoogd toerental laten lopen om de extra warmte af te voeren.
Groeten Wim.
Als ik het goed lees, dan heb jij het koelsysteem los gehad en weer opnieuw gevuld met koelwater? (koelvloeistof of water met voldoende antivries)
Heb jij het koelsysteem daarna ook goed ontlucht?
Dus warm laten draaien met de voorkant van de motor iets hoger om cilinderkop en het thermostaathuis goed te kunnen ontluchten?
En gecontroleerd of de thermostaat ook werkelijk open gaat door de temperatuur van de bovenste waterslang en de bovenbak van de radiateur in de gaten te houden?
Bij het afvullen de radiateur nooit 100 % vullen, altijd een paar cm onder de bovenkant stoppen omdat water uitzet als het warm wordt.
Als de motor stop gezet wordt, dan stopt tevens de koeling van de fan en de motor zal nog even warmte blijven afgeven aan het koelwater.
Als de motor echt zwaar belast is geweest, dan moet men de motor enige minuten onbelast met een iets verhoogd toerental laten lopen om de extra warmte af te voeren.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Re: Koelwater door veiligheid
Beste Wim,
Systeem heeft nieuwe thermostaat met een ontluchtingsgaatje.
Heb inderdaad niet ontlucht met voorwielen iets hoger. Dacht dat dat niet nodig was door gaatje in thermostaat.
Zal nog ontluchten met wielen hoger.
Mvrgr wijmar
Systeem heeft nieuwe thermostaat met een ontluchtingsgaatje.
Heb inderdaad niet ontlucht met voorwielen iets hoger. Dacht dat dat niet nodig was door gaatje in thermostaat.
Zal nog ontluchten met wielen hoger.
Mvrgr wijmar
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: Koelwater door veiligheid
Hello Allemaal,
Ontluchten is inderdaad niet nodig mits er een gaatje in de thermostaat zit. Wel vullen en direct na 't starten eventueel bij vullen. Dan warm laten draaien en wat er in warme toestand niet meer in past komt er vanzelf uit !. Dat hoort dus zo, het systeem vindt z'n eigen niveau op deze manier. Het kan best zijn dat hij op het moment dat ie bij zwaar werken nog iets warmer wordt en dan nog iets meer verliest.
Wat wel gebeurt, als je de motor uit zet voor het hele systeem op temperatuur is dat alle warmte niet verdeeld maar locaal sterker is waardoor je plaatselijk de zaak aan de kook hebt als de pomp en dus de stroming stopt.
Ook belangrijk is dat de dop op de radiator goed sluit en ook de juiste druk geeft. Als de veer te slap is en er dus minder druk op het systeem staat dan zou moeten kan het plaatselijk aan de kook zijn waar dat onder druk niet zou gebeuren. (bij 0,8 bar is water pas bij ca 115ºC aan de kook)
Groetjes,
René.
Ontluchten is inderdaad niet nodig mits er een gaatje in de thermostaat zit. Wel vullen en direct na 't starten eventueel bij vullen. Dan warm laten draaien en wat er in warme toestand niet meer in past komt er vanzelf uit !. Dat hoort dus zo, het systeem vindt z'n eigen niveau op deze manier. Het kan best zijn dat hij op het moment dat ie bij zwaar werken nog iets warmer wordt en dan nog iets meer verliest.
Wat wel gebeurt, als je de motor uit zet voor het hele systeem op temperatuur is dat alle warmte niet verdeeld maar locaal sterker is waardoor je plaatselijk de zaak aan de kook hebt als de pomp en dus de stroming stopt.
Ook belangrijk is dat de dop op de radiator goed sluit en ook de juiste druk geeft. Als de veer te slap is en er dus minder druk op het systeem staat dan zou moeten kan het plaatselijk aan de kook zijn waar dat onder druk niet zou gebeuren. (bij 0,8 bar is water pas bij ca 115ºC aan de kook)
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....