veer diepteregeling MF35
Moderators: Tony, fergie, admin
-
veer diepteregeling MF35
Hoi allemaal,
Ik heb een vraag over het afstellen van de veer voor de diepteregeling.
in dit forum is er hier al eerder over geschreven, hierin staat dat je de grote moer moet aandraaien tot dat je geen speling meer voelt op de hele assemblage. deze moer heb ik helemaal aangedraaid maar nu kan ik het geheel nog 3 a 4 mm naar buiten halen. dit is als de dubbele buitenste hendel onderin staat. doe ik deze hellemaal omhoog dan is de speling weg. Heb ik dit nu zo goed gedaan of mag je ook geen speling hebben als de hendel onderin staat.
De veer zelf heb ik ook afgesteld deze kan ik makkelijk ronddraaien met de hand en daarna geborgd met kerfpen.
Ik hoor het graag,
alvast bedankt voor het meedenken groeten Jack
Ik heb een vraag over het afstellen van de veer voor de diepteregeling.
in dit forum is er hier al eerder over geschreven, hierin staat dat je de grote moer moet aandraaien tot dat je geen speling meer voelt op de hele assemblage. deze moer heb ik helemaal aangedraaid maar nu kan ik het geheel nog 3 a 4 mm naar buiten halen. dit is als de dubbele buitenste hendel onderin staat. doe ik deze hellemaal omhoog dan is de speling weg. Heb ik dit nu zo goed gedaan of mag je ook geen speling hebben als de hendel onderin staat.
De veer zelf heb ik ook afgesteld deze kan ik makkelijk ronddraaien met de hand en daarna geborgd met kerfpen.
Ik hoor het graag,
alvast bedankt voor het meedenken groeten Jack
Re: veer diepteregeling MF35
Hallo Jack,
Er mag geen speling opzitten, ook als de buitenste handel naar beneden staat.
Hoe heb je de veer zelf afgesteld?
Je schrijft dat je die rond kunt draaien.
Je mag die met 1 hand rond kunnen draaien, maar je moet toch al wel enige weerstand voelen tijdens het draaien.
Daarna de grote moer aandraaien tot de speling weg is, ongeacht hoe de buitenste handel staat.
Alles wel goed schoon gehad?
De grote plaat met het kleine gaatje voor de inwendige regelstang zit ook goed gemonteerd?
Groeten Wim.
Er mag geen speling opzitten, ook als de buitenste handel naar beneden staat.
Hoe heb je de veer zelf afgesteld?
Je schrijft dat je die rond kunt draaien.
Je mag die met 1 hand rond kunnen draaien, maar je moet toch al wel enige weerstand voelen tijdens het draaien.
Daarna de grote moer aandraaien tot de speling weg is, ongeacht hoe de buitenste handel staat.
Alles wel goed schoon gehad?
De grote plaat met het kleine gaatje voor de inwendige regelstang zit ook goed gemonteerd?
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
-
Hoi Wim, bedankt voor je reactie.
de veer heb ik afgesteld zodat ik hem met 1 hand kan ronddraaien en dan wel enige weerstand voel.
verder heb ik het geheel goed schoongemaakt, de vervuiling viel overigens erg mee alleen zat de draad vastgerot waar je de veer mee op spanning zet. deze heb ik losgekregen door hem goed warm te stoken..
de grote plaat met het gaatje wat achter in zit, zit ook goed tegen de achter zijde aan met de regelstang er doorheen.
als ik met de buitenste hendel beweeg zie ik de regelstang uitkomen.
dus ik heb eigenlijk geen idee waar die speling vandaan komt, misschien moet ik toch die grote moer verder erin kunnen draaien, dit kan ik misschien eerst nog eens proberen zonder dat de veer erin zit.
als er iemand nog een idee heeft hoor ik het graag.
groetjes Jack
de veer heb ik afgesteld zodat ik hem met 1 hand kan ronddraaien en dan wel enige weerstand voel.
verder heb ik het geheel goed schoongemaakt, de vervuiling viel overigens erg mee alleen zat de draad vastgerot waar je de veer mee op spanning zet. deze heb ik losgekregen door hem goed warm te stoken..
de grote plaat met het gaatje wat achter in zit, zit ook goed tegen de achter zijde aan met de regelstang er doorheen.
als ik met de buitenste hendel beweeg zie ik de regelstang uitkomen.
dus ik heb eigenlijk geen idee waar die speling vandaan komt, misschien moet ik toch die grote moer verder erin kunnen draaien, dit kan ik misschien eerst nog eens proberen zonder dat de veer erin zit.
als er iemand nog een idee heeft hoor ik het graag.
groetjes Jack
Hallo Jack,
Hoe ver zit de grote moer in de schroefdraad?
Vaak zit die zo ver naar binnen gedraaid dat je met moeite de stofhoes weer in de uitsparing krijgt.
Als je de grote moer er in draait, dan moet je kunnen voelen dat de speling steeds minder wordt, totdat de speling weg is.
Als je dan verder draait, dan krijg je weer speling.
Groeten Wim.
Hoe ver zit de grote moer in de schroefdraad?
Vaak zit die zo ver naar binnen gedraaid dat je met moeite de stofhoes weer in de uitsparing krijgt.
Als je de grote moer er in draait, dan moet je kunnen voelen dat de speling steeds minder wordt, totdat de speling weg is.
Als je dan verder draait, dan krijg je weer speling.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
-
Hoi Wim,
De grote moer zat 1mm buiten de behuizing.
Ik heb nu de grote moer losser gedraait en nu is de speling zo goed als weg.
Dit is dus het probleem geweest, dat ik er de moer al te ver had ingedraait
.
Nog bedankt voor je hulp, nu kan ik weer verder hobbyen
Groetjes Jack
De grote moer zat 1mm buiten de behuizing.
Ik heb nu de grote moer losser gedraait en nu is de speling zo goed als weg.
Dit is dus het probleem geweest, dat ik er de moer al te ver had ingedraait

Nog bedankt voor je hulp, nu kan ik weer verder hobbyen

Groetjes Jack
Hallo Jack,
Bedankt voor het bericht dat het gelukt is.
En bedankt voor de vermelding wat jij er aan veranderen moest zodat het weer goed is.
Misschien heeft iemand anders daar ook wat aan!
Groeten Wim.
Bedankt voor het bericht dat het gelukt is.
En bedankt voor de vermelding wat jij er aan veranderen moest zodat het weer goed is.
Misschien heeft iemand anders daar ook wat aan!
Groeten Wim.
-
Graag gedaan
Mijn hef van mf 35 werkt niet deksel eraf gehaald zonder iets los te halen onder. achteraf stom dus. Vraag wat kan er dan zijn misgegaan en hoe dit op te lossen. Ook zitten de handles volgens mij niet goed. Er zit ruimte op het stangetje wat naar de dikke veer leid.Graag een reactie hoe verder te handelen.
Hallo Jochum,
Wat doet er niet, wat waren de klachten?
Zit er voldoende olie op?
Werkt de aftakas wel?
Zit er een extra ventiel rechts voorop het hefdeksel of het standaard plaatje?
Als je het rechterzijdeksel er af haalt (wel eerst 0ngeveer 10 liter olie aftappen) wat zie je dan?
Dit deksel had je er eerst af moeten halen, dan kon je zien aan welke kant de stang vanaf boven tegen de bediening van de hefpomp aan drukt.
Is de bediening van de hefpomp wel gangbaar?
Groeten Wim.
Wat doet er niet, wat waren de klachten?
Zit er voldoende olie op?
Werkt de aftakas wel?
Zit er een extra ventiel rechts voorop het hefdeksel of het standaard plaatje?
Als je het rechterzijdeksel er af haalt (wel eerst 0ngeveer 10 liter olie aftappen) wat zie je dan?
Dit deksel had je er eerst af moeten halen, dan kon je zien aan welke kant de stang vanaf boven tegen de bediening van de hefpomp aan drukt.
Is de bediening van de hefpomp wel gangbaar?
Groeten Wim.
Hallo Wim, de hef werkt niet deksel gedemonteerd ( zonder het onder los te halen.) de hefhandles geprobeerd maar er komt geen beweging aan de onderzijde. En hapert er iets aan die overbrenging. Toen eerst maar eens de dikke veer losgehaald,want het asje wat daar insteekt zat 2 cm ruimte op. De dikke veer is eens stuk gegaan,en is op 2 plaatsen gelast. Dus het zal eerst een nieuwe veer vervangen zijn. Deze heeft volgens mij ook de stand van de hevels te maken. Overigens wat gaat er kapot zonder dat je iets loshaald bij het rolletje ,volgens mij is er niets kapot en er ligt ook niets onderin de bak. Of het moet voor mijn tijd iets aan zijn gebroken. Want aan mijn trekker was eigenlijk alles kapot. Het is een regelrechte miskoop gebleken. Maar wie A zegt moet ook B zeggen. vr,gr jochum
Hallo Jochum,
Bij een MF 35 kun je het hefdeksel er zo rechtstandig naar boven afhalen zonder er eerst iets uit te halen.
Het is wel aan te bevelen om eerst het rechter zijdeksel te demonteren, want dan kun je namelijk zien aan welke kant de stang die vanaf het hefdeksel komt tegen de bediening van de hefpomp komt.
Je zult eerst de dikke veer en misschien nog meer onderdelen moeten vernieuwen en afstellen.
Het is aan te bevelen om het hefdeksel compleet af te stellen voordat je die op de achterbrug plaatst.
Bij o.a. een MF 100 serie moet je eerst een rolletje verwijderen!
Groeten Wim.
Bij een MF 35 kun je het hefdeksel er zo rechtstandig naar boven afhalen zonder er eerst iets uit te halen.
Het is wel aan te bevelen om eerst het rechter zijdeksel te demonteren, want dan kun je namelijk zien aan welke kant de stang die vanaf het hefdeksel komt tegen de bediening van de hefpomp komt.
Je zult eerst de dikke veer en misschien nog meer onderdelen moeten vernieuwen en afstellen.
Het is aan te bevelen om het hefdeksel compleet af te stellen voordat je die op de achterbrug plaatst.
Bij o.a. een MF 100 serie moet je eerst een rolletje verwijderen!
Groeten Wim.
Hallo Wim, Dank je voor de reactie inmiddels een nieuwe veer met bijbehorende delen besteld. Vraag: hoe krijg ik de veer los van de as? zit er misschien een holpen of zoiets in? En zijn er topics hoe een en ander af te stellen alvorens het deksel weer te monteren. mvrgr,jochum.
Hallo Jochum,
In een Engels werkplaats handboek is dit dacht ik wel goed omschreven??
Ik ben niet in het bezit van dit boek!!!!
Welke delen zijn er stuk en welke delen heb jij besteld?
Er zit inderdaad een klein conisch borgstiftje in, dit kan er van boven naar beneden inzitten of precies andersom, maar het kan er ook onder een hoek van 45 graden inzitten.
Vanaf de topstang gezien zit er waarschijnlijk een rubber plaatje (dopje) recht voor de stang die door de dikke veer gaat.
Even goed op de desbetreffende onderdelen plaatjes kijken hier de site.
Groeten Wim.
In een Engels werkplaats handboek is dit dacht ik wel goed omschreven??
Ik ben niet in het bezit van dit boek!!!!
Welke delen zijn er stuk en welke delen heb jij besteld?
Er zit inderdaad een klein conisch borgstiftje in, dit kan er van boven naar beneden inzitten of precies andersom, maar het kan er ook onder een hoek van 45 graden inzitten.
Vanaf de topstang gezien zit er waarschijnlijk een rubber plaatje (dopje) recht voor de stang die door de dikke veer gaat.
Even goed op de desbetreffende onderdelen plaatjes kijken hier de site.
Groeten Wim.
-
Hallo,
op de foto zie je rechts de pen met schroefdraad deze valt in de bus die weer over de schotel valt.
In de grijze gaffel zit schroefdraad waar de pen in gedraaid wordt, na afstellen gaat door pan en gaffel een stift( split pen?).
Om het geheel los te krijgen heb ik na veel kruipolie geen beweging in het geheel gekregen, echter heb ik op de schotel een moer M16 gelast waarna ik eenvoudig het geheel kon demonteren.
De moer heb ik in de draaibank weer afgedraaid tot deze weer mooi glad was, hier drukt het pennetje van de heffing weer tegen.
Ik hoop dat ik het zo goed zeg, zo niet s.v.p even aanvullen.
Groet Andre
op de foto zie je rechts de pen met schroefdraad deze valt in de bus die weer over de schotel valt.
In de grijze gaffel zit schroefdraad waar de pen in gedraaid wordt, na afstellen gaat door pan en gaffel een stift( split pen?).
Om het geheel los te krijgen heb ik na veel kruipolie geen beweging in het geheel gekregen, echter heb ik op de schotel een moer M16 gelast waarna ik eenvoudig het geheel kon demonteren.
De moer heb ik in de draaibank weer afgedraaid tot deze weer mooi glad was, hier drukt het pennetje van de heffing weer tegen.
Ik hoop dat ik het zo goed zeg, zo niet s.v.p even aanvullen.
Groet Andre
- Bijlagen
-
- heffing MF65.JPG (124.83 KiB) 8081 keer bekeken