starten/timing/verstuivers

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
bart

starten/timing/verstuivers

Bericht door bart »

ben al een poosje aan het klooien met slechte starten van mij mf 35 4 cil.
ik heb de pomp al afgesteld volgens de procedure
maar het is er eerder slechter dan beter op geworden.
de pomp kan ik niet verder verdraaien door de sleufgaten
en ik heb gelezen dat je dan de timingsketting moet vervangen
heeft iemand daar een procedure voor?
en moet ik dan ook de tandwielen vervangen?
ook las ik dat de verstuivers een extra gaatje hebben voor het starten
bij die van mij kan ik dat extra gaatje niet ontdekken (heb wel voor elke cillinder een gloeikaars)
ik wou de verstuivers laten afstellen maar als dat extra gaatje er niet in zit heeft dat ook geen zin vogens mij.

groeten bart

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Bart,

Het extra gaatje is vaak zo verkoold dat je het alleen met moeite kunt vinden. Nieuw nozles er in is overigens niet zo duur, worden door oa. Zircon als aftermarket deel geleverd. Bij het afstellen van nieuwe nozles op 135 bar !.

De ketting vervangen is niet echt moeilijk. Krik onder het carter. Motorkap en radiator er af. Vooras bok los. Motor een stuk op krikken (zorg dat je de achterwielen blokeerd met de handrem !). Voor je de ketting los neemt de krukas zo draaien dat de spie exact naar beneden wijst en de tandwiel merk tekens in lijn staan. Dan de spanner uitbouwen (let op, onder veerspanning, kan wegspringen). Na het vervangen van de ketting moet je de spanner voor het monteren terug zetten. Er zit een mechaniek in dat de spanner als de motor uit is beperkt in het terug lopen (de spanner werkt hydrolisch op de oliedruk). Daartoe de bout in het verlengde van de spanner er uit draaien. Dan past er een engelse maat inbus sleutel in. Draai die met de klok mee terwijl je hem indrukt. Vervolgens vasthouden tot je het ding gemonteerd hebt. Als bij het uitbouwen het ding te strak staat kun je op deze manier de spanning er ook af halen.

De tandwielen hebben meestal nog voldoende leven in zich, als de punten nog maar niet scherp zijn of achterover staan.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

bart

Bericht door bart »

hallo rene

heb vanmorgen de verstuivers laten testen maar er zit toch maar 1 gat in

is het beter om dan toch verstuivers met 2 gaten aan te schaffen?
of komt het probleem van het starten voornamelijk bij de slecht timing van de pomp weg?

bedankt voor je reactie

gr. bart

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Bart,

De timings is het meest belangrijke maar het hebben van de verstuivers met het 2e gaatje is zeker een goede hulp. Ik zou echter eerst de timing goed zien te krijgen.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie