Pagina 1 van 1

rookt extreme uit uitlaat poort.

Geplaatst: ma 26 sep 2016 22:09
door rob55
Hallo leden.

Binnenkort ga ik aan het blok beginnen wat revisie betreft. maar wat mij voortijdig op valt is het volgende.


Ik heb het uitlaat spruit stuk gedemonterd en de tef diesel stationeer laten draaien om af te lezen warm hij zo rookt bij toeren verhogen.

toen viel me het volgende op.

Bij koude moter uitgang 1,2 en 4 normaal geringe rook uit stoot.

uitgang 3 veel zwarte rook met ploffend structuur

spuitstuk even weer gemonteerd. om verder warm te draaien.

spuitstuk weer verwijderd e zag het volgende

Bij warme motor uitgang 1 en 4 normaal gering rook uit stoot.
uitgang 2 komt olie vrij.
uitgang 3 matige zwarte rook en stuctuur iets rustige wel wat plofferig

Bij het vrij komen van de olie zal het waarschijnlijk de kleppen of gelijders zijn. Wie kan mij hierover iets vertellen. Zoals bijvoorbeeld de klepgeleiders zijn die makkelijk te vervangen of is dit iets voor een riviesie bedrijf. Ik ben wel benieuwd wat hier een oorzaak van kan zien.

Re: rookt extreme uit uitlaat poort.

Geplaatst: ma 26 sep 2016 22:32
door ruud smit
beste Rob
Ik heb destijds een kop revisie gedaan, nieuwe klepzittingen ,nieuwe kleppen en geleiders, kortom de kop is weer als nieuw , laten doen door een revisie bedrijf, niet goedkoop maar wel waard, het is wel een belangrijk deel waar de motor op draait ! Dus het is nooit weg om te doen, het is alleen wat je ervoor over heb en wat je wil besteden! Maar doe het niet half, later krijg je spijt ervan
Gr ruud smit

Re: rookt extreme uit uitlaat poort.

Geplaatst: di 27 sep 2016 17:56
door rob55
Hoi ruud bedankt voor je reactie.

Maar er schiet toch een puntje in mijn gedachten. Kan er ook een te veel aan brandstof op de derde cilinder afgesteld zijn. Aan de brandstof pomp zie je namelijk vier gleuf schroeven. Of zijn die niet afzonderlijk te stellen. Ik kan hier tot nu toe niets over vinden op het forum.
Weet jij hier meer van.

Groeten Robert

Re: rookt extreme uit uitlaat poort.

Geplaatst: di 27 sep 2016 19:00
door fergie
Hello Robert,

Als de olie druk goed is in warme toestand en de motor ademt niet zwaar door de carter ontluchting (filter links achter op de motor) dan is een koprevisie een goede keuze, ik geloof dat voor zeker 50% de compressie van de kop (kleppen) afhangt en dus zou het wel eens kunnen dat je na de koprevisie weer een heel poos voort kunt mits genoemde voorwaarden ok zijn.

Een kop revisie is niet goedkoop, reken 10-15 euro per klep (8x) voor het plaatsen van de gelijder en ruimen hier van en opnieuw frezen van de zittingen. Tevens op letten dat de gelijders die geplaatst worden naderhand van boven afgeschuind worden tot er een randje van ca 0,5 mm over is. Hierbovenop komen dan nog de kosten voor de gelijders en kleppen zelf.

Groetjes,

René.

Re: rookt extreme uit uitlaat poort.

Geplaatst: di 27 sep 2016 20:11
door rob55
halle leden. bedankt voor het andtwoorden morgen de kop er is afhalen is kijken wat er af te lezen is. mijn mijn voor gevoel zegt ook riviseren.
groeten robert.

Re: rookt extreme uit uitlaat poort.

Geplaatst: wo 28 sep 2016 20:39
door rob55
Vandaag even de kop er af gehaald om te kijken wat er nu loos is.

Merk veel speling tussen gelijder en klep.
maar ook groeven in de raak vlakken.

Wie kan mij hier meer over vertellen wat belangrijke punten beterft dan kan ik ze door geven aan het revisie bedrijf.

Groeten robert.

ook nog even een foto geplaatst

Re: rookt extreme uit uitlaat poort.

Geplaatst: wo 28 sep 2016 20:41
door rob55
de groeven volgd nog een betere foto.

Re: rookt extreme uit uitlaat poort.

Geplaatst: wo 28 sep 2016 21:26
door fergie
Hello Rob,

Dit zie je vaker bij motoren die lang hebben gestaan. Meestal alleen de kleppen die los stonden maar soms ook meer. De roest duivel heeft hier voor gezorgd. Dat komt allemaal goed bij een koprevisie enkel moet je nu ook rekening houden met eventueel nieuwe zittingen plaatsen omdat de kleppen anders te diep gaan liggen. Om deze namelijk weer sluitend te krijgen moet er teveel weg gefreesd worden en zakken de kleppen te diep. Dit scheelt je compressie druk en daar was het nou net om te doen.

Groetjes,

René.

Re: rookt extreme uit uitlaat poort.

Geplaatst: do 29 sep 2016 17:48
door rob55
dat kan wel kloppen inderdaad deze trekker werdt zelden gebruikt. op dit moment de kop volledig gedemonteerd om hem weg te brengen voor vlakken bewerking. de geleiders zelf kunnen verwijderen.

weet iemand op hoeveel graden schuin die raak vlakken zijn. mochten ze er na vragen of is dit een standaard schuinte.

groeten robert.

Re: rookt extreme uit uitlaat poort.

Geplaatst: do 29 sep 2016 18:40
door fergie
Hello Robert,

Een kop laten vlakken lijkt wel mode maar als hij binnen spec is (0,1mm uit vlak) dan zou ik hem niet laten vlakken. De randen van de voorkamers worden mes scherp.

De klep zitting hoek is de standaard 45º (90º) of eigenlijk 44.5º (89º). De kleppen moeten een tiende of zo boven de kop uit steken.

Groetjes,

René.

Re: rookt extreme uit uitlaat poort.

Geplaatst: vr 30 sep 2016 19:30
door ruud smit
Met alleen vlakken kom je er niet , zou even vragen aan het revisie bedrijf wat precies nodig is en ook een prijs indicatie vragen !

Re: rookt extreme uit uitlaat poort.

Geplaatst: ma 03 okt 2016 18:36
door rob55
Hoi leden.

vrijdag de kop weg gebracht voor gehele revisie. ik wilde dit gewoon goed in orde hebben.
dus is er naar mijn mening maar een optie en dat is totaal aanpak. bewerken. geleiders, nieuwe kleppen en veren. als het dan straks nog niet olie dicht is weet ik het ook niet meer :roll: .

nu maar het onderblok verder demonteren. kop is eind van de week klaar :)

groeten robert.