vermoedelijk een kromme koppelingsplaat?
Moderators: Tony, fergie, admin
vermoedelijk een kromme koppelingsplaat?
hallo
ik denk dat mij koppelingsplaat krom is van mijn mf 135.
De afstellingen zijn al gedaan volgens het boekje.
maar vooral als ik de trekker in de achteruit heb staan en dan in de neutraal wil zetten.
dan vergt dit nog wel enige kracht en als hij dan in de neutraal staat gaat de trekker ook een 10cm vooruit.
omdat de spanning uit de bak gaat. verder gaat het overschakelen wel goed.
en dan nog een dingetje.
Als ik de koppeling intrap zie ik nog steeds olie opspatten door het gat van de vuldop.
dit komt dus door een draaiend tandwiel. maar nu vroeg ik mij af. horen de tandwielen volledig stil te staan als je de koppeling intrapt en de versnellingen in de neutraal?
mvg roelof
ik denk dat mij koppelingsplaat krom is van mijn mf 135.
De afstellingen zijn al gedaan volgens het boekje.
maar vooral als ik de trekker in de achteruit heb staan en dan in de neutraal wil zetten.
dan vergt dit nog wel enige kracht en als hij dan in de neutraal staat gaat de trekker ook een 10cm vooruit.
omdat de spanning uit de bak gaat. verder gaat het overschakelen wel goed.
en dan nog een dingetje.
Als ik de koppeling intrap zie ik nog steeds olie opspatten door het gat van de vuldop.
dit komt dus door een draaiend tandwiel. maar nu vroeg ik mij af. horen de tandwielen volledig stil te staan als je de koppeling intrapt en de versnellingen in de neutraal?
mvg roelof
Re: vermoedelijk een kromme koppelingsplaat?
Hallo .
Het dekselje onder het koppelingshuis heb ik los gehad.
En dat is allemaal mooi schoon. Dus ik denk niet dat dat het is. Maar misschien moet ik hem maar gewoon los halen en kijken.
Het dekselje onder het koppelingshuis heb ik los gehad.
En dat is allemaal mooi schoon. Dus ik denk niet dat dat het is. Maar misschien moet ik hem maar gewoon los halen en kijken.
Re: vermoedelijk een kromme koppelingsplaat?
Hallo Roelof,
Ik neem aan dat de 135 een doordraaiende aftakas heeft.
Als je de koppeling intrapt tot de eerste trap, dan blijven de assen en tandwielen van de aftakas aandrijving gewoon doordraaien.
Vandaar het spatten van de olie.
Heb jij een multie power bak of een gewone 6 of 8 bak?
Op terrein wat niet vlak is wil de pook zwaar gaan in de ene multie power stand, in de andere multie power stand kan men dan wel licht schakelen.
Groeten Wim.
Ik neem aan dat de 135 een doordraaiende aftakas heeft.
Als je de koppeling intrapt tot de eerste trap, dan blijven de assen en tandwielen van de aftakas aandrijving gewoon doordraaien.
Vandaar het spatten van de olie.
Heb jij een multie power bak of een gewone 6 of 8 bak?
Op terrein wat niet vlak is wil de pook zwaar gaan in de ene multie power stand, in de andere multie power stand kan men dan wel licht schakelen.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Re: vermoedelijk een kromme koppelingsplaat?
Hallo .
Het dekselje onder het koppelingshuis heb ik los gehad.
En dat is allemaal mooi schoon. Dus ik denk niet dat dat het is. Maar misschien moet ik hem maar gewoon los halen en kijken.
Het dekselje onder het koppelingshuis heb ik los gehad.
En dat is allemaal mooi schoon. Dus ik denk niet dat dat het is. Maar misschien moet ik hem maar gewoon los halen en kijken.
Re: vermoedelijk een kromme koppelingsplaat?
hallo
sorry voor mijn dubbele post maar dat komt omdat ik die geschreven heb met de telefoon.
De trekker is geen multipower. (jammer genoeg) maar wel met dubbele koppeling.
Door het inspectie luik is geen mankement aan de drukvingers te zien.
dus vandaar dat ik denk dat het een probleem met de koppelingsplaat zelf is.
Als ik de trekker in de versnelling heb staan en ik trap dan de koppeling in.
Dan zie ik geen olie op spatten. maar zet ik hem en de neutraal.
en trap dan de koppeling in. Dan zie ik wel olie opspatten.
Hoe kan dat dan Massey ferguson 35 ?
wat het aandrijf gedeelte van de pto zit toch ook onder het hefdeksel?
mvg roelof
sorry voor mijn dubbele post maar dat komt omdat ik die geschreven heb met de telefoon.
De trekker is geen multipower. (jammer genoeg) maar wel met dubbele koppeling.
Door het inspectie luik is geen mankement aan de drukvingers te zien.
dus vandaar dat ik denk dat het een probleem met de koppelingsplaat zelf is.
Als ik de trekker in de versnelling heb staan en ik trap dan de koppeling in.
Dan zie ik geen olie op spatten. maar zet ik hem en de neutraal.
en trap dan de koppeling in. Dan zie ik wel olie opspatten.
Hoe kan dat dan Massey ferguson 35 ?
wat het aandrijf gedeelte van de pto zit toch ook onder het hefdeksel?
mvg roelof
Re: vermoedelijk een kromme koppelingsplaat?
Hallo Roelof,
De aandrijving van de aftakas gaat voorin de versnellingsbak via 2 tandwielen naar beneden en dan door naar achteren.
Deze beide tandwielen draaien als je koppeling alleen de eerste trap intrapt.
Vandaar dat er wat olie rondspat.
Groeten Wim.
De aandrijving van de aftakas gaat voorin de versnellingsbak via 2 tandwielen naar beneden en dan door naar achteren.
Deze beide tandwielen draaien als je koppeling alleen de eerste trap intrapt.
Vandaar dat er wat olie rondspat.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Re: vermoedelijk een kromme koppelingsplaat?
als ik de trekker door midden heb laat ik wel wel even meer weten.
ik heb gekeken fergie en je hebt gelijk.
maar ik denk dat ik dan nog een 2de olie stroom zie.
omdat ik een 2stage koppeling heb.
En wanneer ik de trekker in de versnelling heb en ik trap de koppeling in dan stopt deze olie stroom die ik zie.
maar zet ik de trekker in neutraal en trap dan de koppeling in dan blijf ik de olie zien stromen.
maar ik ga eerst verder onder zoek doen.
word vervolgt
alvast bedankt
ik heb gekeken fergie en je hebt gelijk.
maar ik denk dat ik dan nog een 2de olie stroom zie.
omdat ik een 2stage koppeling heb.
En wanneer ik de trekker in de versnelling heb en ik trap de koppeling in dan stopt deze olie stroom die ik zie.
maar zet ik de trekker in neutraal en trap dan de koppeling in dan blijf ik de olie zien stromen.
maar ik ga eerst verder onder zoek doen.
word vervolgt
alvast bedankt
Re: vermoedelijk een kromme koppelingsplaat?
hallo
omdat ik het hefdeksel eraf heb voor een ander project.
kon ik mooi even een filmpje maken van de uitgaande as van de bak.
https://youtu.be/N9QDhgQowX0
hier is dus op te zien dat de as snel draait.
na sec 2 druk ik de koppeling in zijn eerste trap. op dat moment zie je de as langzamer draaien maar stopt niet en er staat ook nog spanning op. dan ongeveer in sec 10 trap ik door de 2de trap en zie ik wel het tandwiel van de rij aftakas stoppen.
ook heb ik even een foto gemaakt van het koppelings-huis
omdat ik het hefdeksel eraf heb voor een ander project.
kon ik mooi even een filmpje maken van de uitgaande as van de bak.
https://youtu.be/N9QDhgQowX0
hier is dus op te zien dat de as snel draait.
na sec 2 druk ik de koppeling in zijn eerste trap. op dat moment zie je de as langzamer draaien maar stopt niet en er staat ook nog spanning op. dan ongeveer in sec 10 trap ik door de 2de trap en zie ik wel het tandwiel van de rij aftakas stoppen.
ook heb ik even een foto gemaakt van het koppelings-huis
- Bijlagen
-
- image-2016-09-02.jpg (87.63 KiB) 10161 keer bekeken
Re: vermoedelijk een kromme koppelingsplaat?
hallo
de bouten zijn afgesteld met 3mm ruimte. alleen is dat niet te zien op de foto.
en mijn vrije slag is 5 tot 10 mm op het pedaal en de bovenste aanslag.
de bouten zijn afgesteld met 3mm ruimte. alleen is dat niet te zien op de foto.
en mijn vrije slag is 5 tot 10 mm op het pedaal en de bovenste aanslag.
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: vermoedelijk een kromme koppelingsplaat?
Hello Henkie119,
Ik vermoed dat de enige manier om te vinden wat dit is de trekker splitsen zal zijn. Mogelijkheden zijn een defect piloot lager, plaat krom of frictie materiaal dat los hangt, een of meer gebroken druk veren, vette plaat (lijkt niet zo op de foto).
Groetjes,
René.
Ik vermoed dat de enige manier om te vinden wat dit is de trekker splitsen zal zijn. Mogelijkheden zijn een defect piloot lager, plaat krom of frictie materiaal dat los hangt, een of meer gebroken druk veren, vette plaat (lijkt niet zo op de foto).
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: vermoedelijk een kromme koppelingsplaat?
hallo
nou de trekker is gesplitst.
En gek genoeg er is dus niks te zien.
in de drukvingers zat een verschil van 2 mm dat lijkt me geen probleem gezien het druk lager een lag maakt van 2 cm.
verder de plaat is 100% recht. en het druk lager voelt goed aan.
op dit moment sta ik dus even voor een raadsel.
eerst maar even zorgen dat ik een pen krijg om de frictie platen in lijn te krijgen.
wordt vervolgd
nou de trekker is gesplitst.
En gek genoeg er is dus niks te zien.
in de drukvingers zat een verschil van 2 mm dat lijkt me geen probleem gezien het druk lager een lag maakt van 2 cm.
verder de plaat is 100% recht. en het druk lager voelt goed aan.
op dit moment sta ik dus even voor een raadsel.
eerst maar even zorgen dat ik een pen krijg om de frictie platen in lijn te krijgen.
wordt vervolgd
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: vermoedelijk een kromme koppelingsplaat?
Hello Henkie,
Heb je het lager in het vliegwiel ook gecheckt ?. En 2mm verschil in de vingers is wel een probleem, dat veroorzaakt scheef slijten enz. Controleer de dikte van de plaat rondom eens met een goede schuifmaat.
Groetjes,
René.
Heb je het lager in het vliegwiel ook gecheckt ?. En 2mm verschil in de vingers is wel een probleem, dat veroorzaakt scheef slijten enz. Controleer de dikte van de plaat rondom eens met een goede schuifmaat.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Re: vermoedelijk een kromme koppelingsplaat?
hallo rene
het top lager is goed.
en het de dikte van de plaat varieert van 9,15mm tot 9,20 mm.
mvg roelof
het top lager is goed.
en het de dikte van de plaat varieert van 9,15mm tot 9,20 mm.
mvg roelof
Re: vermoedelijk een kromme koppelingsplaat?
Hallo Roelof,
De afstand tussen de boutkoppen en de drukplaat voor de tweede trap (aftakas) moet ongeveer 2 mm zijn en geen 3 mm wat jij had.
De afstand moet wel exact gelijk zijn bij alle 3 de stelbouten, dit geldt ook voor de afstelling van de 3 vingerbouten.
Groeten Wim.
De afstand tussen de boutkoppen en de drukplaat voor de tweede trap (aftakas) moet ongeveer 2 mm zijn en geen 3 mm wat jij had.
De afstand moet wel exact gelijk zijn bij alle 3 de stelbouten, dit geldt ook voor de afstelling van de 3 vingerbouten.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Re: vermoedelijk een kromme koppelingsplaat?
hallo
Het klopt fergie het zou 2 mm moeten zijn.
Maar omdat ik de aftakas niet gebruik. En zo meer ruimte creëer voor de 1ste trap. Heb ik ze op 3 mm gezet.
ook om te testen.
Tot zo ver zit de trekker weer in elkaar.
Maar het probleem doet zich nog steeds voor.
Op de foto zijn 2 pijlen te zien die 2 tandwielen aanwijzen.
Deze tandwielen kan ik dus draaien met een lange pen als ik de koppeling in de 1ste trap zet.
En de hoog laag in de vrij zet.
Dit draaien gaat ook vrij makkelijk.
Dus mijn conclusie is dat de koppeling 100% vrij komt.
En als ik de koppeling niet intrap kan ik ze uiteraard niet draaien.
Ook heb ik weer even een filmpje gemaakt. https://youtu.be/G-kBbaUvyOs
ik begin dus met de koppeling ingetrapt.
dan zie je de onderste tandwielen wel mee draaien maar met weinig snelheid/spanning.
dan schakel ik een paar ik in de achteruit. en met de h/l in de neutraal. 4 tot 26 sec
dan zie je wel dat er weinig spanning op de tandwiel staat.
dan schakel ik op 33 sec in de achteruit en de hoge giering.
en laat ik de koppeling een stukje opkomen en rij een halve meter achteruit.
en dan op 40 seconden zie je dat er veel spanning op de tandwielen zit. ook al heb ik de koppeling ingetrapt.
daarna ben ik wat aan het spelen.
Het komt er op neer. Dat zodra ik een halve meter achteruit of vooruit heb gereden. en ik ontkoppel dat er dan spanning op staan blijft.
en als de trekker uit is dan kan ik de tandwielen makkelijk draaien met een lange pen en de koppeling ingetrapt.
dus ik weet ook zeker dat de koppeling goed werkt.
daarom denk ik dat het nu in de bak of iets dergelijks zit.
hoe moet je de bus monteren die je over het pignon wiel schuift.
je kunt namelijk die as die in de schakelring komt tegen een veer in duwen.
Ik hoop trouwens dat van mijn verhaalt iets te begrijpen is.
mijn uitleg en Nederlands zijn niet perfect
Het klopt fergie het zou 2 mm moeten zijn.
Maar omdat ik de aftakas niet gebruik. En zo meer ruimte creëer voor de 1ste trap. Heb ik ze op 3 mm gezet.
ook om te testen.
Tot zo ver zit de trekker weer in elkaar.
Maar het probleem doet zich nog steeds voor.
Op de foto zijn 2 pijlen te zien die 2 tandwielen aanwijzen.
Deze tandwielen kan ik dus draaien met een lange pen als ik de koppeling in de 1ste trap zet.
En de hoog laag in de vrij zet.
Dit draaien gaat ook vrij makkelijk.
Dus mijn conclusie is dat de koppeling 100% vrij komt.
En als ik de koppeling niet intrap kan ik ze uiteraard niet draaien.
Ook heb ik weer even een filmpje gemaakt. https://youtu.be/G-kBbaUvyOs
ik begin dus met de koppeling ingetrapt.
dan zie je de onderste tandwielen wel mee draaien maar met weinig snelheid/spanning.
dan schakel ik een paar ik in de achteruit. en met de h/l in de neutraal. 4 tot 26 sec
dan zie je wel dat er weinig spanning op de tandwiel staat.
dan schakel ik op 33 sec in de achteruit en de hoge giering.
en laat ik de koppeling een stukje opkomen en rij een halve meter achteruit.
en dan op 40 seconden zie je dat er veel spanning op de tandwielen zit. ook al heb ik de koppeling ingetrapt.
daarna ben ik wat aan het spelen.
Het komt er op neer. Dat zodra ik een halve meter achteruit of vooruit heb gereden. en ik ontkoppel dat er dan spanning op staan blijft.
en als de trekker uit is dan kan ik de tandwielen makkelijk draaien met een lange pen en de koppeling ingetrapt.
dus ik weet ook zeker dat de koppeling goed werkt.
daarom denk ik dat het nu in de bak of iets dergelijks zit.
hoe moet je de bus monteren die je over het pignon wiel schuift.
je kunt namelijk die as die in de schakelring komt tegen een veer in duwen.
Ik hoop trouwens dat van mijn verhaalt iets te begrijpen is.
mijn uitleg en Nederlands zijn niet perfect
- Bijlagen
-
- tandwielen met pijlen.jpg (159.5 KiB) 9687 keer bekeken