rem blokeerd mf65

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
alfred

rem blokeerd mf65

Bericht door alfred »

mijn kameraad zijn schoonvader heeft een mf 65 met ronde achteras met een eindvertraging maar wanneer er geremd word bij vooruit rijden blokkeert de rechter rem waardoor je bijna haaks om de sloot in gaat , je moet dan eerst achteruit rijden om dit te deblokkeren , er was 5 jaar geleden een nieuwe rem voering (of hoe noem je dit )in gekomen en sinds dien speelt dit al .er werd toen gedacht zal wel beter worden als de rem ingesleten is .niet dus :cry: :cry:
nu is mijn vraag kun je dit vanbuiten af bijstellen of moet de hele trompet er af om dit te verhelpen , het lijkt van buiten wel veel op mijn mf 155 wat het remsysteem betreft alleen ik heb een vierkante achteras

groeten rene
mf 135 , mf 155 , mf 240 , mf 44 ploeg, deutz fahr km22 maaier , kuhn4 elements schuder , veenhuis hark ,newholland 278 pers ,schuitermaker rijsen meststrooier , lely kunstmest strooier , lemken 2 schaar wentel ploeg , duport giertank ,lans aardapelrooier , waterkracht veldspuit,lemken culivator , hekamp kiepbak , hekamp pelletvork wifo hefmast, bergmann 4 wielige 2 zijdige kipper pegoraro frees

Guy

Re: rem blokeerd mf65

Bericht door Guy »

hallo

Ik hen ook een 65 met ronde assen, ik had vroeger ook dit probleem.

Dit zijn droge remmen , tussen de twee remschijven zit een systeem " brake actuator " , dit zijn 2schijven die door middel van 3 veren bij elkaargetroken worden , tussen deze schijven zitten er 3 kogels ( ik denk 7/8" ) . Wanneer men aan de remhendel trekt komen de kogels in een uitsparing waardoor de afstand tussen deze schijven vergroot, en dan wordt er geremd, wanneer na een bepaalde tijd de kogels, of de uitsparing sleet krijgt kan het zijn dat de 2 schijven niet meer samengetrokken worden . Het is ook mogelijk dat er veren afgebroken zijn waardoor deze schijven niet meer samengetrokken worden.

Dus waarschijnlijk demonteren. En de staat controleren van de schijven, veren en kogels, en eventueel vervangen wat hoort.
M v g
Guy

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Rene,

Zie Guy z'n uitleg. Voor je gaat vervangen is er nog een andere optie en da's de bijde "actuator" platen van plaats verwisselen. Soms ligt het probleem voornamelijk bij slijtage van de traanvormige gaten welke door de draairichting (meestal vooruit) licht anders is tussen de platen onderling en door de extra rotatie door de frictie met de remschijf krijg je dit probleem soms. Door de bijde van plaats te wisselen los je dit soms op omdat er een kans is dat bij de montage de platen verwisseld zijn waardoor je dit probleem ook sinds dien hebt.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

massey 35

Bericht door massey 35 »

Hallo Rene,

Het systeem is gelijk aan de remmen van een MF 155/158.
Als men remt worden de 2 brake actuator schijven naar voren getrokken tegen 2 glijvlakken in de trompet.
Aan de achterkant zit ook 1 glijvlak.
Na verloop van jaren slijten deze glijvlakken op dezelfde plaats in, hierdoor moeten deze brake actuator schijven uit een klein dal komen, waardoor ze er in 1 keer uitspringen en de boel muurvast zit.
Deze glijvlakken weer glad maken zal jou probleem waarschijnlijk geheel verhelpen.
Je zult de trompetten wel moeten demonteren om er bij te kunnen.

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

alfred

Bericht door alfred »

alvast hartelijk dank voor de antwoorden , zullen eens gaan overleggen wanneer de trekker gemist kan worden en de boel eens los halen
hou jullie op de hoogte
groeten rene
mf 135 , mf 155 , mf 240 , mf 44 ploeg, deutz fahr km22 maaier , kuhn4 elements schuder , veenhuis hark ,newholland 278 pers ,schuitermaker rijsen meststrooier , lely kunstmest strooier , lemken 2 schaar wentel ploeg , duport giertank ,lans aardapelrooier , waterkracht veldspuit,lemken culivator , hekamp kiepbak , hekamp pelletvork wifo hefmast, bergmann 4 wielige 2 zijdige kipper pegoraro frees

alfred

Bericht door alfred »

het gaat gebeuren , volgende week zullen we een begin maken met het demonteren , heb nog een vraagje ,kan ik de trompet met aandrijfas er in een keer afnemen of moet ik de eindvertraging ook eerst loshalen , zijn er verder nog tips waar we rekening mee moeten houden of heeft er iemand een instructie boek hoe alles in elkaar zit ? groeten rene

hans eshuis

Bericht door hans eshuis »

Hoi

De as kan er zo af, remstangen en wiel er wel af halen. Heflat en schelpje werkt ook beter af die er af zijn En de olie in de achterbrug natuurlijk!

mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

alfred

Bericht door alfred »

hartelijk dank voor de informatie
groeten rene

alfred

Bericht door alfred »

gisteravond hebben we de trompet gedemonteerd , maar kon nog niet echt een oorzaak vinden alles is mooi glad afgesleten zitten geen groeven of dalen in de platen of remschijven. ook de stalen kogels zijn nog mooi rond en ook de traanvormige gaten voelen glad en soepel ,het enige wat we hebben gevonden is dat het asje wat de platen uit elkaar trekt behoorlijk opgeroest was waardoor het stroef door de stofkap schuift .maar of dit de oorzaak is vraag ik mij af .het asje is inmiddels weer glad geschuurd. ik neem aan dat er geen vet of andere smering tussen de kogels moeten
hieronder enkele foto´s .
als nog iemand een idee heeft hoor ik dat graag
Bijlagen
IMG_4207.JPG
IMG_4207.JPG (127.02 KiB) 11514 keer bekeken
IMG_4206.JPG
IMG_4206.JPG (137.24 KiB) 11514 keer bekeken
IMG_4205.JPG
IMG_4205.JPG (137.22 KiB) 11514 keer bekeken
IMG_4204.JPG
IMG_4204.JPG (140.35 KiB) 11514 keer bekeken
IMG_4203.JPG
IMG_4203.JPG (105.96 KiB) 11514 keer bekeken

massey 35

Bericht door massey 35 »

Hallo Rene,

Je hebt wel een foto gemaakt van de trompet (laatste foto), maar ik kan de glijvlakken waar de dikke stalen platen over heen moeten glijden tijdens het remmen en de glijvlakken van deze stalen platen niet zien.
Op de foto van de trompet zit 1 zo'n glijvlak op ongeveer 7 uur en een andere op ongeveer 2 uur en de derde zit verstopt achter de steekas op deze foto.

Sommige mensen doen wel een klein heel beetje kopervet op jou genoemde pen en glijvlakken, ik zou dit persoonlijk wel doen.
Vet of olie pakt wel stof en / of zand aan, maar roest is ook niet goed, dus wat is het beste?????

Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9

alfred

Bericht door alfred »

donderdag avond de boel weer in elkaar gezet we hebben de platen omgedraaid daar waar de platen de behuizing raken wat kopervet aangedaan nieuwe pakking ertussen en de boel weer aangedraaid 30 liter olie erin ,wiel eraan en starten maar . rem afgesteld en een proefrit gemaakt tot nu toe werkt het perfect slaat niet meer vast hopen dat het zo blijft
groeten rene

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Hoi René,

Bedankt voor de terugkoppeling. Mooi dat je remmen het weer doen.
Ik hoop ook voor jou dat zo blijft.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Plaats reactie