ringen achteras
Moderators: Tony, fergie, admin
ringen achteras
bij het los halen van van achteras(kapotte keering) kwam ik enkele metalen ringen tegen. waar dienen deze voor.
groeten
daan
groeten
daan
Deze dienen voor het zgn uitshimmen van de konische lagers van de achteras.
Als je nieuwe lagers of pakking monteerd op de achteras, dan moet je controleren of de beide steekassen niet te strak tegen elkaar zitten. De steekassen draaien tegen elkaar met het kleine nokje wat boven op de as zit.
Dit uitshimmen doe je door de traktor links en rechts op te krikken en te draaien aan 1 steek-as. Zo lang als de ander steek-as de andere kant op draait (versnellingsbak vrijzetten) is er niet aan de hand. Haal je shimmen eruit, dan gaat op een gegeven moment de ander steek-as dezelfde kant op draaien. Nou dan ben je 1 stapje te ver gegaan. Dus de laatste shim die je verwijdert heb moet je dan terug zetten.
Klaar.
Het is dus zaak om dit een paar keer te doen denk ik. Ook met andere pakking (meestal andere dikte) moet je dit doen.
Groeten Wim
Als je nieuwe lagers of pakking monteerd op de achteras, dan moet je controleren of de beide steekassen niet te strak tegen elkaar zitten. De steekassen draaien tegen elkaar met het kleine nokje wat boven op de as zit.
Dit uitshimmen doe je door de traktor links en rechts op te krikken en te draaien aan 1 steek-as. Zo lang als de ander steek-as de andere kant op draait (versnellingsbak vrijzetten) is er niet aan de hand. Haal je shimmen eruit, dan gaat op een gegeven moment de ander steek-as dezelfde kant op draaien. Nou dan ben je 1 stapje te ver gegaan. Dus de laatste shim die je verwijdert heb moet je dan terug zetten.
Klaar.
Het is dus zaak om dit een paar keer te doen denk ik. Ook met andere pakking (meestal andere dikte) moet je dit doen.
Groeten Wim
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Hello Allemaal,
Het uitshimmen zoals dit heet word gedaan om de lagers goed af te stellen. Er moeten ten allen tijde 2 pakkingen gemonteerd zijn en je moet minimaal 2 van de 6 bouten steeds helemaal aandraaien.
Je haalt alle shimen er uit. Vervolgens monteren met alleen twee pakkingen. Indien je nu aan een as draaid zal de andere dezelfde kant op gaan omdat ze in het midden tegen elkaar zitten. Is dit niet zo dan wordt het tijd voor nieuwe lagers. Vervolgens doe je er steeds een shim tussen tot de assen tegen gesteld draaien. Vervolgens doe je er bij de uiteindelijke montage 0,25mm extra aan shimmen tussen. Zorg er voor dat je de pakkingen droog houdt bij de uiteindelijke montage tot de bouten vast zitten. Bij het uitshimmen worden ze soms vochtig, is bij het shimmen niet erg maar het dicht niet meer af, dus nieuwe gebruiken. De pakkingen zijn hier normaal 0,20mm, je kunt nog een beetje smokkelen door ze van 0,15mm dik papier te maken.
Wim, zoals jij het beschrijft gaat het niet goed, je moet die extra 0,25 er tussen doen anders kunnen de assen bij uitzetten door warm worden klem gaan lopen !
Groetjes,
René.
Het uitshimmen zoals dit heet word gedaan om de lagers goed af te stellen. Er moeten ten allen tijde 2 pakkingen gemonteerd zijn en je moet minimaal 2 van de 6 bouten steeds helemaal aandraaien.
Je haalt alle shimen er uit. Vervolgens monteren met alleen twee pakkingen. Indien je nu aan een as draaid zal de andere dezelfde kant op gaan omdat ze in het midden tegen elkaar zitten. Is dit niet zo dan wordt het tijd voor nieuwe lagers. Vervolgens doe je er steeds een shim tussen tot de assen tegen gesteld draaien. Vervolgens doe je er bij de uiteindelijke montage 0,25mm extra aan shimmen tussen. Zorg er voor dat je de pakkingen droog houdt bij de uiteindelijke montage tot de bouten vast zitten. Bij het uitshimmen worden ze soms vochtig, is bij het shimmen niet erg maar het dicht niet meer af, dus nieuwe gebruiken. De pakkingen zijn hier normaal 0,20mm, je kunt nog een beetje smokkelen door ze van 0,15mm dik papier te maken.
Wim, zoals jij het beschrijft gaat het niet goed, je moet die extra 0,25 er tussen doen anders kunnen de assen bij uitzetten door warm worden klem gaan lopen !
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Hello Wim,
Geeft niet hoor !. Als het maar goed komt. Is overigens ook de reden dat ik altijd aanbeveel geld uit te geven voor een goed manual zodat je dit soort dingen zelf bij de hand hebt om half elf 's avonds.
Groetjes,
René.
Geeft niet hoor !. Als het maar goed komt. Is overigens ook de reden dat ik altijd aanbeveel geld uit te geven voor een goed manual zodat je dit soort dingen zelf bij de hand hebt om half elf 's avonds.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
dus ik moet 2 pakkingen van 0,2mm(per1) plaatsen en dan aanvullen met shimmen. nu zijn er bij het loshalen enkele shimmen gebroken. heb aan histoparts gevraagd of zij deze nog konden leveren maar dat was niet meer mogelijk. ze leveren nu 0,5mm dikke pakkingen die dienst doen als opvulshimmen, kan dit ?
groeten
daan
groeten
daan
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Hello Daan,
Ik heb onze vriend Ronnie daar eens op aangesproken maar dat blijkt dus geen resultaat te geven. Die pakkingen hebben een veel te grote dikte. De dunste shim is bijvoorbeeld ca 0,07 mm. Ze worden wel geleverd door old20parts onder de nummers :
1240009 shim 0,003" (0,076mm)
1240010 shim 0,015" (0,38mm)
1240011 shim 0,030" (0,76mm)
Leveringen in nederland/belgie kan via John Fishwick, zie de linken pagina.
Groeten,
René.
Ik heb onze vriend Ronnie daar eens op aangesproken maar dat blijkt dus geen resultaat te geven. Die pakkingen hebben een veel te grote dikte. De dunste shim is bijvoorbeeld ca 0,07 mm. Ze worden wel geleverd door old20parts onder de nummers :
1240009 shim 0,003" (0,076mm)
1240010 shim 0,015" (0,38mm)
1240011 shim 0,030" (0,76mm)
Leveringen in nederland/belgie kan via John Fishwick, zie de linken pagina.
Groeten,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....