De eerste stap in m'n 135 project is er voor zorgen dat ik er mee kan rijden zonder dat me dat post van het cjib oplevert (ik woon dus in een redelijk grote stad waarbij iedere agent die je tegenkomt je even moet aanhouden omdat een trekker in deze contreien een zeldzaamheid is). Stap 1 is dus de verlichting in orde maken.
Er is nu nog één lampje die iets doet, de bedrading hangt er als een slinger met kroonsteentjes bij en de 6-standen schakelaar op het dashboard is nog een groot mysterie...
Ik heb ondertussen een stapel nieuwe onderdelen gekocht om alles wat verroest en stuk is te vervangen, maar ik ben bang dat ik er daar niet mee ben. Ook wil ik graag snappen hoe het zit en hoort te zitten.
Kan iemand me daarom aan een elektrisch schema van de MF135 helpen?
Heb je een Franse 135 met een rechte of een kromme vooras.
De ene heeft een zekeringskast met 6 zekeringen en de andere heeft waarschijnlijk maar 1 of 2 zekeringen.
Of heb je een Engelse 135 met 1 zekering of een Engelse 135 met meerdere zekeringen in de draad.
Als je een lichtschakelaar hebt met 6 standen dan is het waarschijnlijk een Franse 135 met een rechte vooras en een zekeringskast met 6 stenen zekeringen.
Van deze weet ik de draadkleuren niet uit mijn hoofd, maar als je de kleuren hier opgeeft, dan kan ik je waarschijnlijk wel een heel stuk verder helpen.
Ook graag even een foto van het dashboard en de zekeringskast.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Ik had inderdaad al op de website gekeken, maar zoals Wim al vermoedde heb ik een Franse 135 (van 12 maart 1971, als ik het typeplaatje goed ontcijferd heb) met rechte vooras en daar vind ik even niets over terug. Het bedradingsschema is volgens mij ook anders.
Ik zal vanavond even een plaatje van de zekeringen schieten.
Op de volgende pagina is wel wat te vinden van de MF135.
Let wel even op. De MF135 in Frankrijk werd als MF133 buiten Frankrijk verkocht.
Je moet naar de MF140 of MF145 kijken.
Dank je wel, ik ga die link eens uitpluizen.
Zoals beloofd een foto van de zekeringenkast en het dashboard (die laatste is trouwens een screenshot uit een filmpje, ik dacht dat ik een betere foto had).
De zekeringskast van boven naar beneden
1 groen dimlicht
2 geel grootlicht + blauwe controle lamp
3 paars knipperlicht
4 wit stoplicht
5 rood en / of zwart stadslicht op spatborden
6 rood en / of zwart stadslicht op spatborden
De voedingsdraden komen normaal van linkerkant af de zekeringskast in en gaan er aan de rechterkant weer uit.
LET OP je kijkt hier op de foto van de voorkant rijrichting gezien!!!!!!!!!Dus rechts op de foto is links!!!!!!!!!!
Als voorbeeld de bovenste groene draad komt er 1 dikke in en er gaan weer 2 dunne uit.
Bij zekering 3 en 4 is dit meestal anders, dus hier moet je zelf even meten met een multimeter of een spanningzoeker wat de voedingskant is en wat de uitgaande kant.
stand 0 de lichtschakelaar helemaal linksom tot de aanslag is licht uit.
stand 1 rechtsom stadslicht op de spatborden
stand 2 rechtsom stadlicht + dimlicht
stand 3 rechtsom stadlicht + grootlicht
stand 4 rechtsom dimlicht
stand 5 rechtsom grootlicht
De knop van de lichtschakelaar indrukken is de claxon, deze heeft meestal een grijze draad en een losse vliegende zekering houder in de buurt van de claxon.
Een losse blauwe draad onder het dashboard met een vliegende losse zekering houder is voor de werklamp op het rechter spatbord.
Onder het dashboard ligt nog een gele en groene draad, deze zijn van de dynamo en de spanningsregelaar!
De gele draad van de spanningsregelaar kan nog een aftakking hebben naar de brandstofmeter en de temperatuurmeter.
Groeten Wim.
MF 35/4 diesel 1958, FE 35 diesel goudbuik 1957, rondgaande 2 schaar Ferguson ploeg, Mörtl 3 punt maaibalk, Bernard Moteurs W 12, Wolseley WD 9
Zo, de nieuwe units gemonteerd, bekabeling volgens schema aangelegd, de schakelaars gangbaar gemaakt en alle verlichting werkt nu weer naar behoren. Dank jullie voor de hulp!