bus van clilinder lossen

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Jorissen K

bus van clilinder lossen

Bericht door Jorissen K »

Hallo
Ik ben een motorblok aan het demonteren van een mf 30.
Ik heb nog een andere tractor mf 30 waar de houder van de cilinder gelost is aan de krukas. Bijgevolg is die cilinder stuk en de bus errond ook.
Nu wil ik uit die oude motor een cilinder met bijhorende bus verplaatsen naar die andere tractor. Let op ik ben een leek in dat vak maar wil er toch iets uit leren en het kost mij niets alleen mijn tijd..
Mijn vraag ; Hoe krijg ik die bus daar uit ? en welk zijn de maten om de kleppen opnieuw af te stellen, moet ik mijn kalas (motorblok) opnieuw laten vlakken, mag ik die dichting uit koper opnieuw gebruiken , zijn er nog dingen waar ik moet op letten ?
Alvast bedankt
Kris

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Kris,

Even voor de duidelijkheid ;

Ik vermoed dat je bedoelt dat de zuigerstang los is geraakt van de krukas en daardoor zuiger en bus defect zijn.

Als ik dat korrect heb aangenomen heb ik een paar wedervragen :

1- Weet je zeker dat de krukas niet beschadigd (lees krom of getordeerd) is?
2- In welke staat zijn de overige bussen/zuigers en in welke staat de te transplanteren bus/zuiger ?
3- Wat is je doel ?, wil je een lopende trekker of moet het meteen goed ?

Om antwoord te geven op de koperen dichting, (koppakking vermoed ik dat je bedoeld), ALTIJD nieuwe gebruiken. Zodra een pakking in een lopende motor heeft gezeten zal deze zich nooit weer "zetten" en goed afdichten.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Jorissen K

Hallo

ik denk niet dat er iets aan de krukas scheelt maar daar ben ik niet zeker van .
De bus en zuiger lijken op het eerst zicht ok.
Ik wil eigenlijk een lopende trekker zonder meer , voor mij is het maar een oefening en hopelijk leer ik iets bij.
Als het niet lukt is dat spijtig maar geen ramp het was toch een trekker voor de sloop die ik voor 100 € kocht en de starter was nog goed (heb nog zo 2 trekkers lopen voor een pluktrein)
De beste groeten
Kris

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Kris,

In dat geval kun je inderdaad een gokje wagen. Belangrijk is dat je de bouten van de zuigerstang (op de krukas) op het juiste moment trekt. Gebruik de lagerschalen van de verwijderde zuigerstang, die zijn ingelopen op de krukas. Indien die erg beschadigd zijn kun je beter een paar nieuwe schalen plaatsen dan gebruikte van een andere krukas. Bij het monteren altijd nieuwe pakkingen gebruiken, let op dat de dikte ervan soms ook belangrijk is. Bij de cylinderkop de juiste volgorde en moment voor het aandraaien van de bouten gebruiken. Ik geloof dat gerrit wel de momenten enz. heeft, anders is er vast wel iemand die het ook weet.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Jorissen K

Alvast bedankt voor de informatie ,maar hoe krijg ik de bussen uit de motorblok ?

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Beste Kris,

Via de onderstaande link kun je manaul van de MF 130/25 downloaden.
De kwaliteit is niet al te goed, maar waarschijnlijk kun je je er wel mee redden.

http://lisalizard.orcon.net.nz/fergie/manuals.html

Als het niet goed genoeg is, moet je me even emailen.
Ik heb nog wat meer informatie.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

Plaats reactie