Pagina 1 van 1

double clutchen

Geplaatst: di 30 okt 2007 12:22
door Jeroen
Hallo,

Ik vraag me het volgende af:
Ben je het best dat je double clutcht bij de 100-serie, of kun je ook schakelen zonder double clutchen?

Jeroen

Geplaatst: di 30 okt 2007 18:38
door Ard
Ja hoor, kan gewoon zonder koppeling te gebruiken. Tenminste, zo gaat dat in een vrachtwagen en in mijn Land Rover ook. Zie geen reden waarom dat niet met een tractor zou kunnen.

Geplaatst: wo 31 okt 2007 9:06
door fergie
Hello Allemaal,

TE20-35-100 serie bakken zijn allemaal ongesynchroniseerd en er moet dus in princiepe geschakeld worden met dubbel clutchen. Echter, omdat het moeilijk is met een lichte trekker om de gang er in te houden (je valt gewoon stil voor je dubbel gekoppeld en de volgende versnelling inschakelen kunt) is de bak zo gemaakt dat opschakelen wil zonder dubbel koppelen (zo goed als) echter de consequentie is dat omlaag ook met dubbel koppelen en tussen gas eigenlijk niet wil, dan moet je dus eerst stoppen.

Ook landrover had verschillende bakken die dubbel koppelen nodig hadden !. Vrachtwagens op leeftijd idem !. Bijkomend voordeel van ongesynchroniseerde bakken is overigens dat als je het goed kunt het vrijwel onmoglijk is een dergelijke bak kapot te krijgen.

Groetjes,

René.

Geplaatst: wo 31 okt 2007 9:39
door admin
Jeroen en anderen,

De MF 130 heeft een gesynchroniseerde 3e en 4e versnelling.
Ook sommige jongere modellen van de 100 serie hebben een gesynchroniseerde 3e en 4e versnelling. Volgens mij met name de modellen die in Frankrijk gemaakt zijn.

Geplaatst: wo 31 okt 2007 11:58
door robin
hallo wat betekent gesynchroniseerde versnellingsbak?

Geplaatst: wo 31 okt 2007 19:06
door fergie
Hello Allemaal,

Een gesynchroniseerde bak heeft behalve de koppel bussen ook synchromesh ringen. Bij het kiezen van een versnelling grijpt zo'n ring aan op een konisch stuk op het tandwiel van de versnelling die je wilt gebruiken en door de frictie word het toerental verschil opgeheven wat je anders zou hebben. Daarna wordt de eigenlijke mechanische verbinding tot stand gebracht, zonder dat er gekraak op treed.

Sommige bakken zijn volledig gesynchroniseerd, somige deels en als het echt oud is helemaal niet. Voorbeelden zijn een MF130 zoals Gerrit schrijft, de versnellingen 3 & 4(weg versnellingen), die op de weg voor 90% gesynchroniseerd kunnen schakelen, of latere typen met een volledig gesynchroniseerde hoofd bak maar niet de tussen (hoog/laag) bak. De TE en 35 zijn helemaal zonder synchro.

Het zal me ook niet verbazen dat er in een gegeven type gedurende productie een verandering is geweest van niet naar half of half naar volledig. ZF bakken hebben dat bijvoorbeeld, enkele van eicher oorsprongen traktoren in MF kleuren zouden daar mee te maken kunnen hebben. Onze Hanomag is namelijk on gesynhroniseerd, een dik half jaar jonger heeft een geheel gesynchroniseerde (hoofd)bak.

Groetjes,

René.

Geplaatst: zo 04 nov 2007 10:19
door Ard
Ik was nog vergeten dat de moeilijkheid met dubbel clutchen op een (oude) tractor kan bestaan in het alleen hebben van handgas. Dit brengt namelijk twee extra handelingen mee (als je met rechts schakelt) namelijk: gas loslaten en weer gas geven als je geschakeld hebt. Met voetgas is dit eenvoudiger en sneller te doen.