double clutchen

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Jeroen
Contacteer:

double clutchen

Bericht door Jeroen »

Hallo,

Ik vraag me het volgende af:
Ben je het best dat je double clutcht bij de 100-serie, of kun je ook schakelen zonder double clutchen?

Jeroen

Ard

Bericht door Ard »

Ja hoor, kan gewoon zonder koppeling te gebruiken. Tenminste, zo gaat dat in een vrachtwagen en in mijn Land Rover ook. Zie geen reden waarom dat niet met een tractor zou kunnen.

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Allemaal,

TE20-35-100 serie bakken zijn allemaal ongesynchroniseerd en er moet dus in princiepe geschakeld worden met dubbel clutchen. Echter, omdat het moeilijk is met een lichte trekker om de gang er in te houden (je valt gewoon stil voor je dubbel gekoppeld en de volgende versnelling inschakelen kunt) is de bak zo gemaakt dat opschakelen wil zonder dubbel koppelen (zo goed als) echter de consequentie is dat omlaag ook met dubbel koppelen en tussen gas eigenlijk niet wil, dan moet je dus eerst stoppen.

Ook landrover had verschillende bakken die dubbel koppelen nodig hadden !. Vrachtwagens op leeftijd idem !. Bijkomend voordeel van ongesynchroniseerde bakken is overigens dat als je het goed kunt het vrijwel onmoglijk is een dergelijke bak kapot te krijgen.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Jeroen en anderen,

De MF 130 heeft een gesynchroniseerde 3e en 4e versnelling.
Ook sommige jongere modellen van de 100 serie hebben een gesynchroniseerde 3e en 4e versnelling. Volgens mij met name de modellen die in Frankrijk gemaakt zijn.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

robin
Contacteer:

Bericht door robin »

hallo wat betekent gesynchroniseerde versnellingsbak?
groetjes robin vandenheede
Farmall super Cub 1963
Ferguson TED-20 1952
Ferguson TEE-20 1955
Ferguson TED-20 p3 1955
Ford 8N wordt in elkaar gezet
2x Ferguson TEF-20 ( franse trekkers ) 1955
massey ferguson 35 4 cilinder 1964
Ford dorspoulie 8N
mc cormick d430 1959
massey harris pony 820
billens 1 schaar,peecon hefbakje,schoeper

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Allemaal,

Een gesynchroniseerde bak heeft behalve de koppel bussen ook synchromesh ringen. Bij het kiezen van een versnelling grijpt zo'n ring aan op een konisch stuk op het tandwiel van de versnelling die je wilt gebruiken en door de frictie word het toerental verschil opgeheven wat je anders zou hebben. Daarna wordt de eigenlijke mechanische verbinding tot stand gebracht, zonder dat er gekraak op treed.

Sommige bakken zijn volledig gesynchroniseerd, somige deels en als het echt oud is helemaal niet. Voorbeelden zijn een MF130 zoals Gerrit schrijft, de versnellingen 3 & 4(weg versnellingen), die op de weg voor 90% gesynchroniseerd kunnen schakelen, of latere typen met een volledig gesynchroniseerde hoofd bak maar niet de tussen (hoog/laag) bak. De TE en 35 zijn helemaal zonder synchro.

Het zal me ook niet verbazen dat er in een gegeven type gedurende productie een verandering is geweest van niet naar half of half naar volledig. ZF bakken hebben dat bijvoorbeeld, enkele van eicher oorsprongen traktoren in MF kleuren zouden daar mee te maken kunnen hebben. Onze Hanomag is namelijk on gesynhroniseerd, een dik half jaar jonger heeft een geheel gesynchroniseerde (hoofd)bak.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Ard

Bericht door Ard »

Ik was nog vergeten dat de moeilijkheid met dubbel clutchen op een (oude) tractor kan bestaan in het alleen hebben van handgas. Dit brengt namelijk twee extra handelingen mee (als je met rechts schakelt) namelijk: gas loslaten en weer gas geven als je geschakeld hebt. Met voetgas is dit eenvoudiger en sneller te doen.

Plaats reactie