dynamo en plaatsing batterij

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
joerik

dynamo en plaatsing batterij

Bericht door joerik »

kan er mij iemand wat uitleg geven heb al gekeken bij faq maar raak er niet wijs uit mijn heb nieuwe dynamo geplaatst waar moet ik meten om te kijken of hij werkt

en bij mijn fergie stond batterij min aan massa en plus aan starter toen ik hem haalde hij draaide ook nu ik al gelezen heb dat het eigenlijk omgekeerd is versta ik er niets meer van help aub !!!!!!

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Joerik,

Dan gaan we eens een paar weer vragen stellen :

1. waarom nieuwe dynamo
2. wat voor dynamo (gelijk of wissel, gelijk is langwerpig , glad en rond, wissel kort en meestal niet 100% rond)
3. indien 2 niet duidelijk foto !.

Of de accu weer terug naar min aan massa kan kunnen we wel bepalen als we weten wat voor dynamo je hebt.

Groetjes,

René.

PS. foto's heb ik ook een FAQ over geschreven.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

joerik

dynamo

Bericht door joerik »

het is een gelijkstroom dynamo mooi rond en aparte regulator . dynamo is eigenlijk voor fordson dexta gekocht, maar nummers klopte met die oude van mijn fe 35

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Jourik,

Die dynamo's zaten op wel heel erg veel engelse voertuigen dus de kans dat je er een vindt die exact het zelfde is en van iets anders komt is dus heel groot. De verschillen zijn beperkt to bevestigings methoden en eventueel geforceerde koeling of niet.

Er zitten 2 aansluitingen aan zo'n dynamo. Kan zijn boutjes of vlakstekkers. Eender welk soort, ze hebben verschillende afmetingen. De grootste van de twee is de D(dynamo uit) aansluiting en de andere kleine is de F(field=veld) aansluiting. Je regelaar heeft 4 aansluitingen. De D en F daarvan verbind je met dezelfde op de dynamo ( de D draad minimaal 2,5mm² liever 4 , F mag met 1mm² maar liever 1,5). De A(accumilator=accu) verbind je met de ampere meter en de anderekant van de ampere meter met de accu. De E(Earth=massa) verbind je met het chassis.

Omdat je een gelijkstroom dynamo hebt kun je dus kiezen of je de plus aan massa wilt (orgineel) of min aan massa (handig als je er een radio, electronische flitslamp of zo op wilt gebruiken). Daartoe moet je de dynamo dan polarizeren, zie de FAQ daarvoor. Je monteerd dus gewoon de accu zoals je wil en daarna de polarisatie procedure uitvoeren.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie