lichtblauwe rook bij starten

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Hendrik-Jan
Berichten: 105
Lid geworden op: zo 22 jul 2007 20:47
Locatie: Veghel

lichtblauwe rook bij starten

Bericht door Hendrik-Jan »

Hallo,

Onze MF35 braakt bij het starten nogal wat blauwe rook uit. Als de motor wamer wordt is euvel verdwenen. Is dat nu omdat er olie langs de klepgeleiders lekt en verbrand, of is het onverbrande diesel omdat de starmotor eerst de krukas een aantal keren rondgooit voordat hij start.


alvast bedankt


Hendrik-Jan
MF 35 snmy 1962

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Hendrik-Jan,

Kan allemaal wel een oorzaak zijn. Eerste wat echter in me opkomt is lucht in de leidingen, onlucht een 4-cylinder altijd draaiend, ca 1000 rpm, elke verstuiver leiding aan de verstuiverzijde even een slag los voor ca 5 seconden. Let tijdens het los en vast draaien op het motor geluid, als er bij het los draaien niet veel verschil aan de loop is heb je vermoedelijk al een slechte verstuiver te pakken.


Echter over het algemeen is rook die blauw is meestal olie. Probeer eens te sleep-starten. In de 3 hoog met behoorlijk gang en minimaal half gas. Op die manier slaat de motor vrijwel meteen aan dus kun je onverbrande diesel uitsluiten.

Tweede test is de luchtinlaat deels afsluiten met je hand. Da's op een 35 niet echt makkelijk als hij niet de inlaat door de motorkap heeft maar het doel is om onderdruk in de inlaat te maken door het toestroomen van lucht tegen te gaan. Als je een behoorlijke onderdruk hebt zal de olie dan langs de klepstelen worden gezogen.

Omdat je echter schrijft dat hij pas bij warm worden op houdt met rooken is ook best mogelijk dat er nog andere oorzaken zijn.

Heb je een inlaat gloeier (thermostart) dan kan dit verschijnsel normaal zijn en is het bij de sleepstart ook weg. Het kan ook voorkomen dat de thermostart nog na lekt maar dat geeft meestal zwartachtige rook.

Heb je 4 aparte gloeiers of bij de sleepstart ook rook en het is geen olie(inlaat afsluit test) zijn de verstuivers eventueel verdacht. Als je bij het draaiend ontluchten niet een afwijkend "verschil-geluid" hebt gevonden is het mischien verstandig ze eens te testen. Om de verstuivers los te krijgen zet je alle klemmen "los". Draai de moer er dus niet af maar elk vlak met de bovenkant van het tapeind. Vervolgens met de stopknop uitgetrokken de motor met de startmotor rondslingeren. De compressie druk zal de verstuivers tegen de klemmen schieten. Daarna de leidingen los maken. Let er bij de retour leidingen op dat de nippel niet mee draaid !. Een meedraaiende nippel betekend een torderende leiding en dat kunnen de retour "harken" van een 4 cylinder niet hebben. Laat ze testen bij een diesel service bedrijf of dealer. Druk is 130 bar (bij nieuwe op 135 zetten) en de motoren met losse gloeiers hebben verstuivers die ook opzij spuiten bij lage toerentallen, die extra gaatjes zitten vaak verstopt.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie