Startmotor revesie/ombouw naar 9 volt

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
Ton Oostveen

Startmotor revesie/ombouw naar 9 volt

Bericht door Ton Oostveen »

Hallo, bij mijn MF 35 met 23C motor heb ik onlangs de thermostart vervangen (zie mijn item van enige tijd terug) Deze kon ik overigens gewoon bij de MF dealer kopen voor 35 euro, moest wel even besteld worden.
Nu heb ik nog een probleem met mijn startmotor, deze draait langsaam rond en de vebinding tussen relais en startmotor wordt gloeiend heet, start motor gaat nog langsamer draaien tot ie er helemaal mee stopt. Als ik de verbinding tussen relais en startmotor met een schroevendraaier overbrug/doorvebind draait de startmotor wel weer. Het lijkt me dat de startmotor aan revisie toe is? Wie weet er een goed adres of kan dat overal gedaan worden?
Ook heb ik al verschillende keren gelezen dat 12V startmotoren ook als 9V gewikkeld kunnen worden, ze zouden dan snaller ronddraaien en daardoor betere startprestaties hebben en dat zou weer welkom zijn bij mijn MF!
Wie kan mij wat duidelijkheid cq. uitleg geven?

Alvast bedankt!

Ton Oostveen
(vorige week nog heerlijk gemaaid en gehooid met mijn rode trekkertje!)
MF35 1958

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Ton,

Dat zal dan eerder liggen aan een slecht contact tussen de bouten en de verbindingstrip. Demonteer het zaakje, maak alles goed blank (moeren en ringen dus ook) en monteer het terug met een HEEL KLEIN BEETJE vaseline op de oppervlakken. Ik schreeuw niet gauw op het web maar teveel vaseline is zeker niet goed. Het is alleen om te zorgen dat je lucht in de verbinding uitsluit. Als alles weer goed vast zit zou het starten beter moeten gaan.

Er zijn nogal wat fabeltjes over het starten van de 23C waaonder 10 of 9V starters. Dat valt bij mij onder symptoom bestrijden, de oorzaak kun je aanpakken via de FAQ afdeling hier op het forum.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

admin
Site Admin
Contacteer:

Bericht door admin »

Beste Ton,

Ik zou zonder nadenken het startrelais uit elkaar halen of vervangen.
Als het zo warm wordt dat de startmotor stopt met draaien, zijn de contacten slecht.

Zelf ben ik toe aan het derde start relais. Bij de eerste waren de contacten helemaal weggebrand. De tweede is zo heet geworden dat daar nu ook de contacten in het startrelais problemen beginnen te geven.

Controleer ook de kabelschoenen op de kabels. Bij mijn was een soldeer kabelschoen door de hitte helemaal losgegaan.
Groetjes Gerrit Preuter

Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator

Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Gerrit, Ton,

Kabelschoenen die gesoldeerd zijn hebben 2 problemen.

1. Soldeertin is een materiaal dat erg makkelijk last krijgt van metaalmoeheid en dus niet geschikt voor machine's die erg trillen
2. Een gesoldeerde verbinding in sterkstroom instalaties zal zichzelf verzwakken als hij warm genoeg wordt en vervolgens zelf een zwakke schakel worden.

Kabelschoenen worden bij mij ALTIJD gekrompen (daar heb je dan wel een wat duurdere tang voor nodig dan de bekende rood/blauw/geel variant) en daarbij is het kritisch dat de schoen past op de kabel. Het komt er op neer dat een kabelschoen goed gevuld moet worden door de gebruikte kabel zodat de luchtdichte verbinding tot stand kan komen onder een hoge contactdruk.

Een startrelais kan over het algemeen een hoop hebben, de bout van het ding op mijn TEF was door een slechte kabelschoen blauw uitgeslagen maar na vervangen van de schoen en goed schoon monteren werkt het ding nog steeds prima (zij het op een andere trekker ondertussen).

Over het algemeen kan je zeggen dat een verbinding die heet wordt in een sterkstroom instalatie (dat betreft dus ca 50 Ampere of meer ) dat de verbinding een te hoge inwendige weerstand heeft. Dat kan zijn door corrosie of losse bouten waardoor in bijde gevallen de contactdruk te laag wordt.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie