Beste Forummers,
Nog eens een vraag.
Ik wil nu ik mijn TEF totaal aan het restaureren ben toch alle afdichtingen vervangen dus ook de keeringen van de trompetten nu
zitten daar keeringen in het trompet huis om de olie tegen te houden logies natuurlijk maar nu worden er keeringen aangeboden
die je kan monteren zonder die krimp ringen te verwijderen maar dat snap ik dus niet!
als je de steekas eruit heb kan je zo bij de oliekeering van de trompet maar waar zijn dan die keeringen voor die je kan monteren zonder de krimp ring te moeten verwijderen??
volgens mij moet je bij de (vet) keeringen van de wiellagers wel de krimpring demonteren.
Ik heb een foto van die keeringen bij gedaan waarom het zou gaan.
hoor graag jullie meningen.
groet Herman
Keeringen trompetten
Moderators: Tony, fergie, admin
-
- Berichten: 14
- Lid geworden op: zo 14 okt 2012 17:00
- Locatie: Wieringerwaard
Keeringen trompetten
- Bijlagen
-
- SS92.jpg (35.25 KiB) 3063 keer bekeken
Een TEF en een hele berg met oud ijzer
Re: Keeringen trompetten
Hallo Herman,
er zitten twee keerringen in de achteras. Een binnen en een buitenkeerring. De éne zit in de trompet en de andere achter de krimpring. Als je een vetnippel op de as hebt kan je volstaan met de keerring te vervangen in de trompet. Als er geen vetnippel is dan moet je de andere ook vervangen. Dat is een hele klus met die krimpring. Staat wel ergens beschreven hier op dit forum. Maar hier kan je de sureseal voor gebruiken. Dit werkt makkelijker. En is afdoende. Hoe je ze er op krijgt kan je lezen in mijn verslag van Restauratie Ferguson TE P3. Onder kopje restauratieverslagen. Symen.
Bij vetnippel kun je het lager dus smeren. En het vet zal niet zo snel door de buitenste keerring gaan, dus hoef je hem niet te vervangen.
er zitten twee keerringen in de achteras. Een binnen en een buitenkeerring. De éne zit in de trompet en de andere achter de krimpring. Als je een vetnippel op de as hebt kan je volstaan met de keerring te vervangen in de trompet. Als er geen vetnippel is dan moet je de andere ook vervangen. Dat is een hele klus met die krimpring. Staat wel ergens beschreven hier op dit forum. Maar hier kan je de sureseal voor gebruiken. Dit werkt makkelijker. En is afdoende. Hoe je ze er op krijgt kan je lezen in mijn verslag van Restauratie Ferguson TE P3. Onder kopje restauratieverslagen. Symen.
Bij vetnippel kun je het lager dus smeren. En het vet zal niet zo snel door de buitenste keerring gaan, dus hoef je hem niet te vervangen.
ferguson te, tea, tec, ted, tef, tet, 30 vineyard, fordson dexta en ford dearborn 8NAN, ford ferguson (9N). Rasspe, Schukken en Franse Ferguson maaibalk, 2 schaar Rumptstad en Dearborn rondgaande ploeg, 2 schaar Ferguson en 3 schaar MF rondgaande ploeg, Dearborn 1 schaar heen en weer gaande ploeg, ferguson jack, high lift loader, MF 712 mestverspreider.
Make time for your hobby!
Make time for your hobby!
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Re: Keeringen trompetten
Hello Herman,
Bij een weiziging van de achteras is de smering van het lager veranderd van olie spat smeting naar vet. Derhalve hebben de achterassen zonder vet smering alleen de buitenste keering. Door een sure seal te gebruiken smeer je die dus met vet en omdat vet moeilijker langs een lekke kering gaat werkt dit redelijk goed. Er wordt wel aangenomen dat je om de zoveel tijd je remmen check omdat er toch vet in de remmen terecht zal komen ook al is het weinig.
Als je bij een later type achteras vette remmen hebt is dat meestal olie die door bijde keeringen komt dus vervangen van de binnenste stopt dat. Ook hier blijft de buitenste lek met dus de proviso dat je af en toe een keer kijkt en eventueel je remmen reinigd.
Het kost aanzienlijk tijd en moeite en zeker het juiste gereedschap om die buitenste keering te vervangen dus voor de meeste mensen is bovenstaande de oplossing. Ik vervang de buitenste wel maar ik heb er dan ook passend gereedschap voor gemaakt.
Groetjes,
René.
Bij een weiziging van de achteras is de smering van het lager veranderd van olie spat smeting naar vet. Derhalve hebben de achterassen zonder vet smering alleen de buitenste keering. Door een sure seal te gebruiken smeer je die dus met vet en omdat vet moeilijker langs een lekke kering gaat werkt dit redelijk goed. Er wordt wel aangenomen dat je om de zoveel tijd je remmen check omdat er toch vet in de remmen terecht zal komen ook al is het weinig.
Als je bij een later type achteras vette remmen hebt is dat meestal olie die door bijde keeringen komt dus vervangen van de binnenste stopt dat. Ook hier blijft de buitenste lek met dus de proviso dat je af en toe een keer kijkt en eventueel je remmen reinigd.
Het kost aanzienlijk tijd en moeite en zeker het juiste gereedschap om die buitenste keering te vervangen dus voor de meeste mensen is bovenstaande de oplossing. Ik vervang de buitenste wel maar ik heb er dan ook passend gereedschap voor gemaakt.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....