Gloeikaarsen testen?
Geplaatst: za 18 aug 2007 23:52
Hallo,
Ik heb een MF 35 4 cil van begin 58 die nogal lastig wil starten (niet echt wereldnieuws begrijp ik na bestudering van dit forum). Nu las ik het een en ander over gloeikaarsen, gloeibougies of hoe ze ook mogen heten en heb het motorblok eens goed bekeken, de mijne heeft geen gloeibougie per cilinder! Ik heb vandaag op de oldtimer dag in Ruinerwold de nodige MF 35 en Goudbuiken bekeken en zag er maar 1 die er net zo uitzag als de mijne, alle andere hadden een gloeikaars per cylinder. Ik neem aan dat ik toch moet kunnen voorgloeien en als ik de kontact sleutel naar rechts draai gaat er ook een rood lampje knipperen maar ik kan de startmotor aleen laten draaien als ik de sleutel naar links draai. Als ik heel lang doorstart gaat de verbinding tussen startmotor en startrelais roken, lijkt me niet goed dus probeer ik maar niet meer. Hoe kan ik controleren of de gloeier(s) nog goed functioneren en waar zitten ze als ze niet per cilinder gemonteerd zijn (ik dacht op het inlaat spruitstuk maar weet het niet zeker).
Met startpiloot start ie direckt en hij loopt ook prima, als ie warm is start ie ook goed. Maar startpiloot is niet echt aan te raden heb ik begrepen dus wil ik graag dat ie normaal start. Ik zal ook binnekort de timing van de pomp controlren want dat kan ook veel schelen heb ik begrepen, ik heb de instrukties al uitgeprint op tafel liggen.
Tja het is een heel verhaal geworden alvast bedankt voor jullie input!
Ton Oostveen, Ruinen
Ik heb een MF 35 4 cil van begin 58 die nogal lastig wil starten (niet echt wereldnieuws begrijp ik na bestudering van dit forum). Nu las ik het een en ander over gloeikaarsen, gloeibougies of hoe ze ook mogen heten en heb het motorblok eens goed bekeken, de mijne heeft geen gloeibougie per cilinder! Ik heb vandaag op de oldtimer dag in Ruinerwold de nodige MF 35 en Goudbuiken bekeken en zag er maar 1 die er net zo uitzag als de mijne, alle andere hadden een gloeikaars per cylinder. Ik neem aan dat ik toch moet kunnen voorgloeien en als ik de kontact sleutel naar rechts draai gaat er ook een rood lampje knipperen maar ik kan de startmotor aleen laten draaien als ik de sleutel naar links draai. Als ik heel lang doorstart gaat de verbinding tussen startmotor en startrelais roken, lijkt me niet goed dus probeer ik maar niet meer. Hoe kan ik controleren of de gloeier(s) nog goed functioneren en waar zitten ze als ze niet per cilinder gemonteerd zijn (ik dacht op het inlaat spruitstuk maar weet het niet zeker).
Met startpiloot start ie direckt en hij loopt ook prima, als ie warm is start ie ook goed. Maar startpiloot is niet echt aan te raden heb ik begrepen dus wil ik graag dat ie normaal start. Ik zal ook binnekort de timing van de pomp controlren want dat kan ook veel schelen heb ik begrepen, ik heb de instrukties al uitgeprint op tafel liggen.
Tja het is een heel verhaal geworden alvast bedankt voor jullie input!
Ton Oostveen, Ruinen