Gloeikaarsen testen?
Moderators: Tony, fergie, admin
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: ma 16 jul 2007 11:46
- Locatie: Ruinen
Gloeikaarsen testen?
Hallo,
Ik heb een MF 35 4 cil van begin 58 die nogal lastig wil starten (niet echt wereldnieuws begrijp ik na bestudering van dit forum). Nu las ik het een en ander over gloeikaarsen, gloeibougies of hoe ze ook mogen heten en heb het motorblok eens goed bekeken, de mijne heeft geen gloeibougie per cilinder! Ik heb vandaag op de oldtimer dag in Ruinerwold de nodige MF 35 en Goudbuiken bekeken en zag er maar 1 die er net zo uitzag als de mijne, alle andere hadden een gloeikaars per cylinder. Ik neem aan dat ik toch moet kunnen voorgloeien en als ik de kontact sleutel naar rechts draai gaat er ook een rood lampje knipperen maar ik kan de startmotor aleen laten draaien als ik de sleutel naar links draai. Als ik heel lang doorstart gaat de verbinding tussen startmotor en startrelais roken, lijkt me niet goed dus probeer ik maar niet meer. Hoe kan ik controleren of de gloeier(s) nog goed functioneren en waar zitten ze als ze niet per cilinder gemonteerd zijn (ik dacht op het inlaat spruitstuk maar weet het niet zeker).
Met startpiloot start ie direckt en hij loopt ook prima, als ie warm is start ie ook goed. Maar startpiloot is niet echt aan te raden heb ik begrepen dus wil ik graag dat ie normaal start. Ik zal ook binnekort de timing van de pomp controlren want dat kan ook veel schelen heb ik begrepen, ik heb de instrukties al uitgeprint op tafel liggen.
Tja het is een heel verhaal geworden alvast bedankt voor jullie input!
Ton Oostveen, Ruinen
Ik heb een MF 35 4 cil van begin 58 die nogal lastig wil starten (niet echt wereldnieuws begrijp ik na bestudering van dit forum). Nu las ik het een en ander over gloeikaarsen, gloeibougies of hoe ze ook mogen heten en heb het motorblok eens goed bekeken, de mijne heeft geen gloeibougie per cilinder! Ik heb vandaag op de oldtimer dag in Ruinerwold de nodige MF 35 en Goudbuiken bekeken en zag er maar 1 die er net zo uitzag als de mijne, alle andere hadden een gloeikaars per cylinder. Ik neem aan dat ik toch moet kunnen voorgloeien en als ik de kontact sleutel naar rechts draai gaat er ook een rood lampje knipperen maar ik kan de startmotor aleen laten draaien als ik de sleutel naar links draai. Als ik heel lang doorstart gaat de verbinding tussen startmotor en startrelais roken, lijkt me niet goed dus probeer ik maar niet meer. Hoe kan ik controleren of de gloeier(s) nog goed functioneren en waar zitten ze als ze niet per cilinder gemonteerd zijn (ik dacht op het inlaat spruitstuk maar weet het niet zeker).
Met startpiloot start ie direckt en hij loopt ook prima, als ie warm is start ie ook goed. Maar startpiloot is niet echt aan te raden heb ik begrepen dus wil ik graag dat ie normaal start. Ik zal ook binnekort de timing van de pomp controlren want dat kan ook veel schelen heb ik begrepen, ik heb de instrukties al uitgeprint op tafel liggen.
Tja het is een heel verhaal geworden alvast bedankt voor jullie input!
Ton Oostveen, Ruinen
MF35 1958
-
- Site Admin
- Berichten: 2323
- Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Beste Ton,
Als het goed is, zit er op het inlaatspruitstuk een rond cylindertje met elektrische aansluiting. Naar dit cylindertje, busje loopt ook een brandstof leiding. Controleer de loop van leidingen maar eens of die allemaal zijn aangesloten.
Het ook zijn dat er oorspronkelijk een een "kigas" handpompje op heeft gezeten. Raadpleeg de plaatjes van het onderdelen boek op deze site maar eens voor meer informatie.
http://www.annatefka.nl/mf_ond_boek/tre ... 35x_uk.pdf
Als het goed is, zit er op het inlaatspruitstuk een rond cylindertje met elektrische aansluiting. Naar dit cylindertje, busje loopt ook een brandstof leiding. Controleer de loop van leidingen maar eens of die allemaal zijn aangesloten.
Het ook zijn dat er oorspronkelijk een een "kigas" handpompje op heeft gezeten. Raadpleeg de plaatjes van het onderdelen boek op deze site maar eens voor meer informatie.
http://www.annatefka.nl/mf_ond_boek/tre ... 35x_uk.pdf
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Als je het kontaktslot naar links draait komt er als het goed is eerst spanning op de gloeibougies te staan. Als je verder doordraait schaketl het startrelais in. Als je naar rechts draait gloeit hij niet voor maar start hij zonder voorgloeien. Eerst ongeveer 15 seconden voorgloeien. Bij de 3 cylinder hoorje na een ongeveer 10 seconden voorgloeien de brandstof ontsteken.
Dit kun je controleren door het luchtfilter er af te halen. Meet eerst eens of er spanning op de gloeibougie komt. Het kan ook zijn dan het verwarmingsspiraal van de gloeibougies defekt is.
Groeten Marco
Dit kun je controleren door het luchtfilter er af te halen. Meet eerst eens of er spanning op de gloeibougie komt. Het kan ook zijn dan het verwarmingsspiraal van de gloeibougies defekt is.
Groeten Marco
MF35 3cyl, TeF, Holder ED10, Holder E6, 4x Gravely,Lister,Wolsely,Petter, MF91 harkkeerder, S&S maaibalk, PZgrondbakje, Wifo achterlader,Atlas AL320
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: ma 16 jul 2007 11:46
- Locatie: Ruinen
Ik heb de gloeispiraal uit het spruitsuk geschroefd nadat ik de aansluitingen had gecontroleerd zoals Gerrit beschreef. Er komt wel diesel door de leiding en er komt ook spanning op te staan maar de spiraal wordt niet warm dus neem ik aan dat ie kapot is. Waar kan ik nieuwe bestellen en wat kost zoiets ongeveer?
Alvast bedankt!
Ton Oostveen
Alvast bedankt!
Ton Oostveen
MF35 1958
Kijk eens bij de links. daar staan verschillende onderdelen leveranciers.
Ikzelf heb ze wel eens besteld in Belgie via mijn werk. Heb er toen ongeveer 9 Euro voor betaald maar dat was niet voor een Ferguson maar voor een heftruck waar een Perkins motor zat ingebouwd met dezelfde gloeibougies.
In de Ford 2000 van mijn buurman zitten ook dezelfde.
mvg Marco
Ikzelf heb ze wel eens besteld in Belgie via mijn werk. Heb er toen ongeveer 9 Euro voor betaald maar dat was niet voor een Ferguson maar voor een heftruck waar een Perkins motor zat ingebouwd met dezelfde gloeibougies.
In de Ford 2000 van mijn buurman zitten ook dezelfde.
mvg Marco
MF35 3cyl, TeF, Holder ED10, Holder E6, 4x Gravely,Lister,Wolsely,Petter, MF91 harkkeerder, S&S maaibalk, PZgrondbakje, Wifo achterlader,Atlas AL320
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Hello allemaal,
We verwisselen hier een paar dingen. Het bedoelde "tonnetje" in de inlaat van de 4-cylinder diesel in de FE35 is niet een gloeiwpiraal. Het ding heet namelijk Thermostart. Hij bevat een gloei element en een magneet of thermisch geactiveerde klep voor het toelaten van brandstof. Dergelijke dingen zijn dien tengevolge meestal een beetje prijziger. Probeer de linken pagina eens voor adressen !.
Groetjes,
René.
We verwisselen hier een paar dingen. Het bedoelde "tonnetje" in de inlaat van de 4-cylinder diesel in de FE35 is niet een gloeiwpiraal. Het ding heet namelijk Thermostart. Hij bevat een gloei element en een magneet of thermisch geactiveerde klep voor het toelaten van brandstof. Dergelijke dingen zijn dien tengevolge meestal een beetje prijziger. Probeer de linken pagina eens voor adressen !.
Groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
-
- Berichten: 19
- Lid geworden op: ma 16 jul 2007 11:46
- Locatie: Ruinen