Chroom

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
erik.korte
Berichten: 107
Lid geworden op: za 13 jan 2007 20:30
Locatie: Siddeburen

Chroom

Bericht door erik.korte »

Weet iemand een manier om iets te verchromen? Het zijn een paar lullige dingetjes; gashendel, draaiknoppen voor tankdeksel en een hendel voor de achterlader. Dit is nieuw niet te krijgen voor zover ik weet.
Als iemand zoiets in goede staat heeft liggen hoor ik het graag.
Er zat een bedrijf in winschoten die zoiets deed, maar die heeft zijn deuren gesloten.

robin
Berichten: 290
Lid geworden op: vr 29 dec 2006 13:01
Locatie: erpe-mere(oostvlaanderen-belgie)
Contacteer:

Bericht door robin »

gewoon je stukje spuiten met een spuitbus chroom
groetjes robin vandenheede
Farmall super Cub 1963
Ferguson TED-20 1952
Ferguson TEE-20 1955
Ferguson TED-20 p3 1955
Ford 8N wordt in elkaar gezet
2x Ferguson TEF-20 ( franse trekkers ) 1955
massey ferguson 35 4 cilinder 1964
Ford dorspoulie 8N
mc cormick d430 1959
massey harris pony 820
billens 1 schaar,peecon hefbakje,schoeper

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Daar,

Kan iemand me een voorbeeld laten zien van dat spuiten, ik moet er binnenkort ook aan beginnen !.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

MF_699
Berichten: 17
Lid geworden op: wo 07 feb 2007 15:19
Locatie: vroenhoven (Belgie)

Bericht door MF_699 »

of het ff bij een gespecialiseerde chroméder binnen brengen , kost niet zoveel
_____Red Pride , World Wide_____

marten mulder
Berichten: 19
Lid geworden op: za 02 dec 2006 11:28
Locatie: niezijl

Bericht door marten mulder »

er zit in de Wilp(GR) ook een bedrijf dat verchroomt http://www.veenhuizenverchromen.net/ons_bedrijf.htm
dit is altijd beter als spuiten met een busje chroomspray want dat lijkt nergens op

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Luitjes,

Ik vermoed dat spuiten best mooi kan zijn (zie die golf van "de grote beurt VIP") als het voorwerk maar goed is. Vandaar dat ik er wel een foto van wil zien.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

erik.korte
Berichten: 107
Lid geworden op: za 13 jan 2007 20:30
Locatie: Siddeburen

Artikel over chroom

Bericht door erik.korte »

Verchromen
Roestig Chroom
Het sluitstuk van veel 'roestoraties' is het chroomwerk. Een roestige bumper 'even' opnieuw verchromen is makkelijker gezegd dan gedaan. Let op: Niet alles wat blinkt is chroom. Er kan ook sprake zijn van gepolijst RVS (maar dat roest sowieso niet) of gepolijst aluminium. Dat laatste roest uiteraard ook niet maar is wel zacht en kan daardoor makkelijk beschadigen.

Roestig chroom uit zich meestal als een groot aantal bruine puntjes in het chroomwerk. Het is niet het chroom dat roest maar het staal onder de chroomlaag. Roest zet uit en breekt dan door de chroomlaag heen. Het grootste probleem is echter dat er meestal veel meer roest aanwezig is dan dat je ziet.

U heeft nu 3 opties:

Niets doen en hopen dat het wel meevalt (geloof me, het valt altijd tegen).

Een beetje oplappen en hopen dat het nog een tijdje mee gaat.

Het onderdeel opnieuw laten verchromen en hopen dat het niet al te veel kost.

Opnieuw verchromen

Opnieuw verchromen is een proces dat uit meerdere bewerkingen bestaat.

Eerst moeten de oude lagen (lak, nikkel en chroom) worden verwijderd.
Vervolgens moet ALLE roest volledig worden verwijderd.
De eerste twee stappen gebeuren met behulp van bijtende baden.
Daarna wordt het onderdeel geslepen, geborsteld en gepolijst. Dit kan problemen opleveren als het onderdeel ernstig door roest is aangetast. Door het wegslijpen kan de materiaaldikte te klein worden of komen er oneffenheden in het oppervlak.
Soms worden de onderdelen eerst verkoperd. Hierdoor wordt een nog betere corrosiebestendigheid bereikt. Het product moet dan na het verkoperen weer gepolijst worden. Dit maakt de bewerking extra bewerkelijk en dus duurder. U kunt de koperlaag vergelijken met de primerlaag van een laksysteem.
Het te verchromen product wordt altijd eerst vernikkeld. De nikkellaag kunt u vergelijken met de kleurlak van een laksysteem. Dit is de dikste laag van het geheel.
Na het vernikkelen wordt de chroomlaag aangebracht. De chroomlaag geeft de hoogglans. Dit is vergelijkbaar met de blanke lak die vaak als eindafwerking bij een laksysteem wordt gebruikt.
U begrijpt dat dit gehele proces nogal arbeidsintensief is en dat maakt het opnieuw verchromen relatief duur is.

Hieronder vindt u een adres waar u als hobbyist terecht kunt voor het verchromen van (auto-) onderdelen:


Galviron
Spinfondseweg 9
8171 NT Vaassen Tel. 0578-571244

www.galviron.nl

N.B. Wij vermelden adressen van bepaalde bedrijven als service t.b.v. de lezers van deze site.
Wij kunnen geen garanties geven m.b.t. de kwaliteit van het geleverde werk.

Oplappen
Indien u besluit het verschromen nog even uit te stellen kunt u een roestige bumper o.i.d. nog wel oplappen zodat de roest niet te erg zichtbaar is. U doet dat als volgt:

Maak het onderdeel goed schoon.
Poets daarna het chroom met een zacht polijstmiddel (bv Commandant nr 4). Op deze wijze zult u ook de roestpuntjes min of meer schoonslijpen.
Neem nu een klein penseeltje en stipt alle roestplekken aan met Fertan (roestoplosser).
Laat de Fertan circa 24 inwerken.
Spoel de met Fertan behandelde plaatsen goed af en laat het geheel drogen.
De met Fertan behandelde plekken zijn nu zwart en kunnen met wat zilverkleurige verf worden aangestipt.
Laat de verf enkele weken uitharden en poets de bumper nogmaals.
Herhaal deze behandeling voor alle roestplekken die in de loop der tijd erbij komen.
Begin tegelijkertijd alvast met het sparen voor een nieuwe bumper of het opnieuw laten verchromen van het onderdeel!

Zelf verchromen
Het zelf verchromen van onderdelen is in theorie wel mogelijk maar in de praktijk is dit echter vanwege de benodigde baden en hoge stroomsterktes niet goed uitvoerbaar.


© 2003/4/5/6
WWW.RUSTBUSTER.NL

hans eshuis
Berichten: 1452
Lid geworden op: ma 29 jan 2007 20:49
Locatie: loozen

Bericht door hans eshuis »

hoi

Kijk eens op www.ebay.com of www.ebay.co.uk zoeken in ebay winkels

Alles (bijna) is nieuw te krijgen.
Ik heb zelf gezien dat ze caterpannen voor de continental motor nieuw leveren.

HPS levert het ook wel maar duuder

mvg hans eshuis
2n,2nan, te 20, te-p3,tea, tec, ted, 4x tef, tek, fe35, mf 35 petrolium, 35 4cil, 3x mf 65 mk1 en 2, mf 135, mf 178, mf 205,203, industie, mf 675, mf 390t, mf 1200 knikker, voorlader 735, vaste tand en met 2x veer cultivator, dorspoelies, aard schop, 3x ploeg 2 schaar, ploeg mf 798, krome woelpoot, aardapel aanvuller,aardapel poter ,automatiche aardapel poter mf 718, aardapel rooier,
2 xcirkelzaag, schijfeg, jack, banana voorlader, kunstmest strooier, melkbussen bakje, vertragingsbak te serie

Plaats reactie