Afstellen voorwiellagers TEF
Geplaatst: di 21 sep 2010 10:37
Ik zag tijdens een ritje dat er wel erg veel speling op mijn voorwielen zat.
Ik besloot de voorwiellagers een bij / na te stellen.
Toen ik de kroonmoet (castellated nut) verwijderde, zal ik allemaal smerig vet.
Toen de hele naaf maar verwijderd. Wat een smeerboel, volgens mij was het nog het eerste vet. Er zat grond, troep en gras doorheen niet normaal. Alles schoongemaakt (eerst de lagers eruit getikt), en nu het geheel weer teruggeplaats. Hoe stel ik de lagers?
Het handboek spreekt van: tighten castellated nut till hub locks... Ik weet niet precies wat men hiermee bedoeld. Tot je de naaf niet meer kan draaien met de hand? Vervolgens zegt het handboek dat de moer een slagje teruggedraaid moet worden totdat de splitpen voor het eerst past.
Ik ben maar uitgegaan van vast tot ik de naaf niet meer met de hand kan draaien, maar dit is echt veel te strak volgens mij. Is er geen voorgeschreven aanhaalmoment voor de lagers beschikbaar?
vr.gr.
JanDirk
Ik besloot de voorwiellagers een bij / na te stellen.
Toen ik de kroonmoet (castellated nut) verwijderde, zal ik allemaal smerig vet.
Toen de hele naaf maar verwijderd. Wat een smeerboel, volgens mij was het nog het eerste vet. Er zat grond, troep en gras doorheen niet normaal. Alles schoongemaakt (eerst de lagers eruit getikt), en nu het geheel weer teruggeplaats. Hoe stel ik de lagers?
Het handboek spreekt van: tighten castellated nut till hub locks... Ik weet niet precies wat men hiermee bedoeld. Tot je de naaf niet meer kan draaien met de hand? Vervolgens zegt het handboek dat de moer een slagje teruggedraaid moet worden totdat de splitpen voor het eerst past.
Ik ben maar uitgegaan van vast tot ik de naaf niet meer met de hand kan draaien, maar dit is echt veel te strak volgens mij. Is er geen voorgeschreven aanhaalmoment voor de lagers beschikbaar?
vr.gr.
JanDirk