Afstellen voorwiellagers TEF

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
jandirk

Afstellen voorwiellagers TEF

Bericht door jandirk »

Ik zag tijdens een ritje dat er wel erg veel speling op mijn voorwielen zat.
Ik besloot de voorwiellagers een bij / na te stellen.
Toen ik de kroonmoet (castellated nut) verwijderde, zal ik allemaal smerig vet.
Toen de hele naaf maar verwijderd. Wat een smeerboel, volgens mij was het nog het eerste vet. Er zat grond, troep en gras doorheen niet normaal. Alles schoongemaakt (eerst de lagers eruit getikt), en nu het geheel weer teruggeplaats. Hoe stel ik de lagers?

Het handboek spreekt van: tighten castellated nut till hub locks... Ik weet niet precies wat men hiermee bedoeld. Tot je de naaf niet meer kan draaien met de hand? Vervolgens zegt het handboek dat de moer een slagje teruggedraaid moet worden totdat de splitpen voor het eerst past.

Ik ben maar uitgegaan van vast tot ik de naaf niet meer met de hand kan draaien, maar dit is echt veel te strak volgens mij. Is er geen voorgeschreven aanhaalmoment voor de lagers beschikbaar?

vr.gr.

JanDirk

sjoerdb

Re: Afstellen voorwiellagers TEF

Bericht door sjoerdb »

ik ga het zo proberen te vertalen: draai de moer zover aan dat het wiel moeilijk rond draait, draai dan de moer zo ver terug dat er een splitpen gemonteerd kan worden. mocht je dit te strak vinden dan ga je 1 gaatje verder terug draaien.

Plaats reactie