tef wil niet lopen

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

daan

tef wil niet lopen

Bericht door daan »

mijn tef (1955) wil niet meer lopen, de motor is voor revisie geheel uit elkaar geweest en voorzien van vele nieuwe onderdelen, nu komt bij het starten de brandstof van af de pomp niet richting de verstuivers. de pomp heeft al wel brandstof. als de trekker aangesleept wordt dan loop die wel. nu heb ik het idee dat de gashendel niks doet in de brandstof pomp. weet iemand hoe dit kan en hoe dit opgelost kan worden.

vriendelijke groeten
Daan Reiling

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Daan,

Neem het deksel op de pomp er even af (die met 2 gleufkop boutjes vast zit). Hou het inwendige in de gaten terwijl je aan de stopknop trekt. Als er nu geen beweging in zit is de regelstang verkleefd in de stop stand. Door nu een van de hevels een zetje te geven de zaak vrij maken. Let op, het wil wel stuk, met beleid dus !.

Groetjes,

René de Bruin.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

daan

Bericht door daan »

de stopknop werk wel goed. het probleem is als je de gashendel beweegt de hevels niks doen.

groeten
daan reiling

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Daan,

Dat is normaal !. De TEF heeft een vacuum regulateur, je bediend met de gashendel alleen de smoorklep in de inlaat. De onderdruk die dat veroorzaakt bediend de hevels in de pomp. Als de zaak dus beweegt als je aan de stop knop trekt is er geen probleem waardoor hij het niet zou doen. Wel is er nog een waarschuwing op z'n plaats, start de motor NOOIT ZONDER VACUUM LEIDING, zonder gaat hij veel meer toeren draaien dan hij tegen bestand is en dat zou zonde zijn.

Ik neem overigens weer klakeloos aan dat je het brandstof systeem hebt ontlucht ? (2 schroeven bovenop de pomp ook !)

Heb je de trekker al geprobeerd op te slepen ? Soms wil het gewoon niet lukken op de startmotor omdat het te langzaam gaat en de motor meestal rijkelijk van olie voorzien is bij het monteren. Een beetje gang maken en in de 4e versnelling de koppeling langzaam laten opkomen.

Groetjes,

René de Bruin.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

daan

Bericht door daan »

als ik de trekker aan sleep doet hij het alleen als de extrabrandstof knop ingedrukt is. als ik de trekker nu gewoon probeer te starten dan doet hij het niet( de startmotor krijgt de gewone motor goed rond) het lijkt er op dat hij geen brandstof krijgt. maar als ik de verstuiver leiding los draai boven de brandstofpomp, pomp hij er wel brandstof uit. waarom wil hij dan bij gewoon starten niet aanpakken( de verstuivers zelf zijn bij plaatselijk lmb getest en waren nog goed). hoeveel brandstof moet de pomp per keer oppompen.

groeten
daan reiling

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Daan,

Wil hij bij aanslepen dan wel normaal lopen of valt ie uit als je het gas dicht doet ?.

groetjes,

René.

daan

Bericht door daan »

dan loop die goed, de gashendel werkt perfect

groeten
daan reiling

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Daan,

Heb je na de revisie (wat heb je allemaal gedaan overigens) de inspuit pomp opnieuw getimed , dus het inspuit moment afgesteld ? Heb je ook de kleptiming gecontroleerd ?.

Groetjes,

René.

daan

Bericht door daan »

De motor is voorzien van nieuwe zuigers en bussen, de krukas is geslepen en ook de lagers zijn vervangen en de kleppen zijn opnieuw gepolijst. De motor is bij plaatselijke LMB in elkaar gezet en de timing e.d. is gebeurt naar op het forum gevonden gegevens.

groeten,
Daan Reiling

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Daan,

Welk motor nummer en op hoeveel graden staat de inspuit timing ?.

Groetjes,

René.

daan

Bericht door daan »

ik weet niet precies welk nummer je bedoelt maar ik deze twee gevonden op de motor
301422
SM 4

het type nummer van de trekker zelf is
Te-f 469398

de timing is gebeurd volgens het onderstande blad:
Timing diesel injectie pomp op standaard 20C diesel motor

Neem het distributie deksel af of de opening voor de injectie pomp en draai de 2 moeren
los op de aandrijfas van de pomp. Als de distributie deksel is afgenomen moet je de
ketting spanner zelf aanduwen. Als de moeren los zijn de eerste verwijderen en de 2e
lichtjes vast draaien voor de krukas timing fase. Monteer de pomp met een nieuwe pakking
en draai de bouten niet helemaal vast. Indien de pomp al gemonteerd is pomp verwijderen en
opnieuw monteren met een nieuwe pakking

- Klaar zetten pomp.

Verwijder de inspectie plaat(op de pomp) en draai de motor in de normale draairichting rond.
let op de voorste plunjer, als die begint te stijgen meteen stoppen.

- Timen pomp

Verwijder alle drukleidingen en sluit de pomp aan op het brandstof systeem. Draai de eerste drukaansluiting
van de pomp los. Daarin zit een terugslag klep. Verwijder klep en veertje en draai de klephouder weer terug.
Plaats de eerste drukleiding en wel met de aansluiting van de verstuiver van het blok af. Draai de brandstof
kraan open en bedien eventueel de opvoerpomp om de inspuit pomp te ontluchten. Daarna door pompen of wachten
tot er diesel uit de eerste lijding begint te lopen. Controleer dat de uit-handel niet is geactiveerd, dan
staat de pomp op vol gas. Verdraai nu de motor langzaam en voorzichtig in hele kleine stapjes tot er geen
diesel meer uit het pijpje druppeld. Wacht na het verdraaien steeds even om er zeker van te zijn dat het echt
nét ophoud, het is mogelijk dat het nog na druppeld. Nu staat ook de pomp correct voor de timing procedure

Verwijder nu de tweede moer en de koppeling (ring er uit trekken).

- Klaar zetten motor

Verwijder de verstuivers en leg je vinger op het gat van de voorste cylinder. Draai de krukas
nu rond tot je voelt dat er druk wordt opgebouwd. Dit is de compressie slag van de eerste
cylinder. Draai de krukas nog ongeveer 1½ slag verder. In de flens waarme de motor aan de
trekker is bevestigd aan de linker kant zit een gaatje. In het vliegwiel zit net zo'n gaatje.
Steek een 6 mm boortje in het gat en duw het tegen het vliegwiel (glade kant van het boortje).
Draai de krukas nu langzaam verder tot je het boortje in het gat kunt duwen. Nu staat de krukas
gefixeerd op 30° voor het bovenste dode punt op cylinder 1 in de kompressie slag.

- een andere methode is om naar de tuimelaars te kijken. Let bij het draaien op de tuimelaars van
de eerste cylinder (1 is het dichtst bij de distributie op de meeste motoren). Je ziet eerst de
uitlaat open en dicht gaan gevolgt door de inlaat. Als de inlaat sluit het boortje tegen het vliegwiel
drukken en verder draaien tot hij in het vliegwiel valt.

- Inspuit moment

Het inspuit moment is afhankelijk van het motor serie nummer. Voor motor nummer SA109124 is het 32±1°
en vanaf SA109124 is het 26±1°. Dat houd in dat de timing nu verder moet worden bepaald via
de omtrek van het vliegwiel. Gemeten aan de buiten omtrek van het vliegwiel is 2.923 mm gelijk
aan 1°. Voor 26° moeten er dus 11.69 mm terug en voor 32° 5.84mm vooruit gedraaid worden.
Zet een streepje op het blok en meet de juiste afstand op het vliegwiel af (in de juiste richting) en
zet daar een streepje. Terug draaien mag niet dus moet daarvoor de krukas 2 hele slagen vooruit
gedraaid worden om de streepjes tegen over elkaar te krijgen. Als je terugdraait gaat de spanning
namelijk van de distributie ketting. De krukas staat nu goed, eventueel met een houten wig tussen
block en vliegwiel blokeren en klaar.

- Afronden

Nu heeft de eerder verwijderde koppeling een versprongen vertanding die het mogelijk maakt om het
ketting wiel in heel veel standen met de aandrijfas te verbinden. Probeer een stand te vinden die
vrijwel zonder spanning in elkaar schuift. Als die gevonden is de moeren weer monteren. Draai
daarna de krukas weer bijna 2 slagen door tot de streepjes op het vliegwiel weer bijna tegen over
elkaar staan. Daarna voorzichtig door draaien tot het druppen van de diesel weer net is opgehouden.
Controleer nu of de streepjes weer tegen over elkaar staan. Als dat niet het geval is de hele injectie
pomp iets verdraaien en weer controleeren, net zolang tot het klopt. Nu is de injectie timing klaar.
Zet het klepje weer terug en plaats verstuivers en leidingen weer zoals normaal.

Tot zover de injectie pomp timing middels de zogenaamde "spill-cut-off" methode

groeten
daan reiling

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Daan,

Ik neem dus aan dat je dan de timing op 26º hebt gezet zoals ik destijds beschreef. Er zit echter een foutje in mijn beschrijving !. Waar staat terug draaien voor 26 en verder voor 32º moet je verder en terug omdraaien. Omdat je de motor nu echter hebt ingebouwd is de vliegwiel methode niet meer mogelijk. Dan wordt de methode als volgt.

Fixeer de krukas weer op 30º. Dat kun je doen door de decompressie hendel op volledig decompressie te zetten en de motor te draaien in normale richting tot je de voorste plunjer in de pomp omhoog ziet komen. Als die plunjer omhoog komt is de zuiger van cylinder 1 in compressie. Boortje gebruiken en langzaam door draaien tot hij er in valt.

De klep uit de eerste pompeenheid weer verwijderen en de pijp er weer op zonder verstuiver. Draai de pomp bevestigings bouten los zodat je de pomp net kunt verdraaien. Druk de pomp met de bovenkant nu zo dich mogelijk naar de motor toe en zet een moer weer vast. Markeer de stand van de pomp ten opzichte van de motor met een kras of heel dunne stift aan de rand van de flens. Zet op de motor een streep 1,75 mm er onder.

Verwijder het dekseltje aan de voorkant van de timing kast. Draai bijde moeren er af en neem de koppelings ring er uit. Draai de pomp (de as binnen in het tandwiel dus) nu zowat 1 hele slag (met de klok mee van vooren gezien) rond tot de eerste plunjer weer omhoog gaat. Bedien de opvoerpomp in dien aanwezig en draai heel langzaam de pomp verder tot de diesel die uit de eerste verstuiver leiding loopt net stopt. Als het langzamer stroomt steeds langzamer draaien zodat je ook uitdruppelen niet voor lopen aanziet. Als het gestopt is de koppeling weer monteren. Moeren en deksel er weer op. Pomp weer losdraaien en het streepje op de pomp flens gelijk draaien met de onderste streep op de motor (dus 1,75 mm lager). Hiermee heb je de pomp dan op 26º staan.

Excuses voor de domme fout !.

Groetjes,

René.

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Daan,

Al geluk of gaat het nog niet goed ?.

groetjes,

René.

daan

Bericht door daan »

nog geen succes
ik heb de brandstof pomp getimed op de manier zoals beschreven, maar als ik hem dan start doet hij het zelfde als eerst.
de motor draait goed rond de brandstofpomp pomp de brandstof richting de verstuivers maar de trekker pakt nog niet door. kan het nog iets anders zijn?

groeten
Daan Reiling

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Daan,

Hoeveel heeft ie al gedraaid sinds de eerste start en gloei je wel voor, kigass pompje een slag en extra brandstof knop ingedrukt ?

Groetjes,

René.

Plaats reactie