brandstof pomp

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

Plaats reactie
sanderkevin

brandstof pomp

Bericht door sanderkevin »

hallo
ik ben bezig met het opknappen van een 35 met een 23C motor
nu heb ik de brandstofpomp op de 16 graden gezet zoals beschreven staat op dit forum maar het is niet mogelijk om de pomp verder te draaien naar de 18 graden omdat de sleufgaten in de pomp niet langgenoeg zijn als ik het goed begrijp moet de pomp naar de motor gedraaid worden dus als ik er op zit met de klok mee
wat kan de oorzaak hier van zijn ?
wie weet raad :?:

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Sander,

Welkom op het forum !.

Wat mogelijk de oorzaak kan zijn is de timing ketting die de ellende veroorzaakt te ver versleten is(te lang geworden). Als die te lang is door slijtage kun je op een gegeven moment niet meer de inspuit timing afstellen. Als het zover is zul je van een nieuwe ketting ook verbetering in de vorm van betere klep timing kunnen verwachten !.

Groetjes,

René de Bruin.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

sanderkevin

Hallo Rene
bedankt voor je reactie ik ga volgendeweek eens kijken naar de ketting kan het erg veel verschil maken met het starten die 2 graden ?
en wat ik net zat telezen dat je ergens in dit forum schreef dat er 2 soorten verstuivers in kunnen zitten nu heb ik nieuwe nossels gemonteerd met 2 gaatjes maar ik heb geen gloeikaarsen in de kop zitten kan dit een probleem zijn ?

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Sander,

Het probleem bij de 23C in de MF35 zit hem in de voorverbrandings kamers (ricardo patent). Deze geven de motor meer koppel, een paar PK extra en hij is zuiniger dan de versie's zonder de ricardo kamers. Echter bij het starten (wat ook beter had moeten gaan met deze kamers) is een beetje mislukt omdat de timing daarop een grote invloed blijkt te hebben. Had deze motor een tandwiel distributie gehad dan was ie echt onverslaan baar geweest !. In geval van een erg versleten ketting heb je ook nog aardig compressie verlies waardoor compressie druk en dus temperatuur van de lucht in de kamer lager liggen dan mogelijk is.

Ik weet niet of de 2-gats verstuivers in een motor zonder afwonderlijke gloeiers verschil maakt maar een motor met gloeiers en 1-gats verstuivers werkt niet bijzonder ! Ik zou zeggen, laat even weten wat je ervaringen zijn !. Ik neem aan dat de nieuwe overigens ca 15 bar hoger zijn afgesteld dan de gewenste 135 ?

Groetjes,

René de Bruin.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

sanderkevin

Rene bedankt voor je reactie hier worden we weer wat wijzer van :idea:
ik heb de verstuivers inderdaad wat hoger afgesteld en wat ik in iedergeval al wel kan melden dat de motor een stuk beter loopt met de nieuwe nossels en ik kon de pomp nog iets draaien dus ga ik het eerst zo even proberen
wat ik overgens afvroeg of het nodig is om de kopbouten na te trekken als de motor goed warm is geweest ik heb ze op 14kg/m gezet wat me ook opviel is de klepspeling. de speling van de inlaat is groter de die van de uitlaat meestal is dat andersom

fergie
Contacteer:

Bericht door fergie »

Hello Sander,

Hoewel het boek niet beschrijft dat je de koppaking na moet trekken is dat wel aan te raden. Ook moderne komposiet pakkingen is me onlangs gebleken hebben dat nodig ondanks dat iedereen zegt van niet.

Als je de motor een uurtje of 25 aan de loop hebt gehad zorg dan dat je hem iets warmer krijgt dan normaal. Dan kan de koppakking zich zetten. Onze 35 begon namelijk olie uit de uitlaat te gooien na ca 30 uur. Op advies van een locale lmb hebben we vervolgens de trekker in hoog nat gras laten maaien met een PZ185 (kan ie net tillen !). Dat bleek niet voldoende, de meter moest hoger. Daarom de radiator half dicht gezet en dat werkte. Hij moet normaal tot ca 75ºC worden, zorg dat je hem op ruim 80º krijgt. Daarna gewoon ietsje minder zodat ie weer af kan koelen, zet niet de motor stil of stationair naderhand !.

Wat je timing betreft, als de ketting echt zover heen is is het zondermeer aan te bevelen die tch te vervangen ook al kun je nu de timing wel goed krijgen :

1. kleptiming wordt er ook door beinvloed en dus is de compressie druk lager
2. als ie zover heen is duurt het niet lang meer voor je 100% schade hebt.
3. zoveel kost zo'n ketting niet.

Als je de ketting vervangt besteed dan even aandacht aan het deksel waar die achter zit. Vaak worden de bouten hiervan dusdanig hard aangedraaid om een lek te stoppen dat de rand tussen de boutgaten bol gaat staan. Daar kan geen pakking tegenop. Even een halfuurtje met hamer en drevel de rand recht kloppen is dan ook de oplossing om dit weer goed dicht te krijgen. Tevens de pakking even licht insmeren met vloeibare zodat die aan het deksel plakt en niet wegschuift bij het monteren.

De klepspeling is bij de 23C inderdaad andersom, DAS GOED DUS, NIET ANDERSOM DOEN !. Er is me nog nooit een reden voor aangedragen maar het is nu eenmaal zo.

Groetjes,

René de Bruin.

Plaats reactie