Beste mede MF liefhebbers,
Ik bezit een mf 35 serie nr SNFY 386233.
S= Standaard spoor breedte
N= perkinsmotor
F= ?? wie kan mij vertellen waar F voor staat ??
Y= diff lock.
Is het mogelijk om een enkel werkende koppeling te vervangen door een dubbel werkende, zodat ik een onafhankelijke aftakas krijg.
Ik gebruik de MF voor een "flinke" cyclomaaier (pz168) en een afhankelijke aftaktas is dan geen pretje. Ik bezit een onderdelenboek, hieruit maak ik op dat er ook een holle tussen-as geplaatst moet worden. Heeft iemand hier ervaring mee?
Groet Jaap.
onafhankelijke aftakas
Moderators: Tony, fergie, admin
-
- Site Admin
- Berichten: 2323
- Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Beste Jaap,
Je hebt aan de letters te zien een franse MF.
De F staat dan voor een enkele koppeling.
Ombouwen zal ongetwijfeld mogelijk zijn. Het zal niet gemakkelijk zijn.
Wat je beter kunt doen is een vrijloop op je aftakas (of op die van de maaier) zetten. Dat is in ieder geval gemakkelijker te doen en waarschijnlijk goedkoper.
Je hebt aan de letters te zien een franse MF.
De F staat dan voor een enkele koppeling.
Ombouwen zal ongetwijfeld mogelijk zijn. Het zal niet gemakkelijk zijn.
Wat je beter kunt doen is een vrijloop op je aftakas (of op die van de maaier) zetten. Dat is in ieder geval gemakkelijker te doen en waarschijnlijk goedkoper.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Hello Daar,
Het ombouwen van enkele (F is ook bij de engelse enkele koppeling) naar dubbele koppeling behelst meer dan alleen de koppeling. Je zult dan een 2e aandrijf as naar de koppeling moeten plaatsen en de secundaire as van de versnellingsbak welke nu massief is worden vervangen door een holle waar een tweede secundaire as in loopt. Tevens een extra tandwiel voor die tweede secundaire as. Om dat te doen moet je behalve de trekker splitsen ook de versnellingsbak geheel demonteren en daarvoor van de achterbrug scheiden. Wil je dus ombouwen kun je beter een bak op de kop tikken voor een dubbele koppeling en die plaatsen, dat scheelt wat werk en je hebt meteen alle onderdelen.
Groetjes,
René de Bruin.
Het ombouwen van enkele (F is ook bij de engelse enkele koppeling) naar dubbele koppeling behelst meer dan alleen de koppeling. Je zult dan een 2e aandrijf as naar de koppeling moeten plaatsen en de secundaire as van de versnellingsbak welke nu massief is worden vervangen door een holle waar een tweede secundaire as in loopt. Tevens een extra tandwiel voor die tweede secundaire as. Om dat te doen moet je behalve de trekker splitsen ook de versnellingsbak geheel demonteren en daarvoor van de achterbrug scheiden. Wil je dus ombouwen kun je beter een bak op de kop tikken voor een dubbele koppeling en die plaatsen, dat scheelt wat werk en je hebt meteen alle onderdelen.
Groetjes,
René de Bruin.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Gerrit en Rene,
Dank voor jullie antwoorden.
Rene, jij bevestigd mijn vermoeden dat het een leuk klusje is......
Hebben jullie nog een goed adres om een versnellingsbak vandaan te halen?
Ik heb vorig jaar de achterbrug gereinigd en van nieuwe olie voorzien, er lag nl 2cm drap en behoorlijk wat ijzerslijtsel in. Ook de hydro pomp moet ik reviseren/vernieuwen want als ik de koppeling in trap zakt de hef. Dus een goede gebruikte bak plaatsen vindt ik een goede optie. Ik hoor graag als iemand een bak met onafhankelijke pto heeft.
Complimenten voor dit forum, ik kijk er geregeld op. Ik bezit nl naast deze MF 35 breedspoor ook een MF35X (vnm 374287)smalspoor. (beide blokken zijn overigens identiek met dynamosteun uit een beugel welke gebout is in de distributie huis, dit voor de "x" discussie)
Dank voor jullie antwoorden.
Rene, jij bevestigd mijn vermoeden dat het een leuk klusje is......
Hebben jullie nog een goed adres om een versnellingsbak vandaan te halen?
Ik heb vorig jaar de achterbrug gereinigd en van nieuwe olie voorzien, er lag nl 2cm drap en behoorlijk wat ijzerslijtsel in. Ook de hydro pomp moet ik reviseren/vernieuwen want als ik de koppeling in trap zakt de hef. Dus een goede gebruikte bak plaatsen vindt ik een goede optie. Ik hoor graag als iemand een bak met onafhankelijke pto heeft.
Complimenten voor dit forum, ik kijk er geregeld op. Ik bezit nl naast deze MF 35 breedspoor ook een MF35X (vnm 374287)smalspoor. (beide blokken zijn overigens identiek met dynamosteun uit een beugel welke gebout is in de distributie huis, dit voor de "x" discussie)
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Hello Jaap,
Zoek eens in de rest van gerrit z'n site (links in het menu de pagina linken), daar staan verschillende mensen in die je wel kunnen helpen denk ik. Soms tref je ook een sloper aan op bijvoorbeeld marktplaats, werktuigen.nl of dergelijke sites.
wat het zakken van je hef betreft, dat heeft eerder te maken met defecte o-ringen of zuiger veren, niet met de pomp want die krijgt het dus nog wel omhoog !.
Uiteraard is het fijn eens te horen dat het forum je bevalt !. Ik begrijp dat je de X-discussie hebt gevolgt !. Er zijn nog veel meer van dat soort fabeltjes in de wereld en het uitroeien ervan kost meer inspanning dat het bedenken dus vandaar dat we daar een beetje fanatiek mee bezig zijn !.
Groetjes,
René de Bruin.
Zoek eens in de rest van gerrit z'n site (links in het menu de pagina linken), daar staan verschillende mensen in die je wel kunnen helpen denk ik. Soms tref je ook een sloper aan op bijvoorbeeld marktplaats, werktuigen.nl of dergelijke sites.
wat het zakken van je hef betreft, dat heeft eerder te maken met defecte o-ringen of zuiger veren, niet met de pomp want die krijgt het dus nog wel omhoog !.
Uiteraard is het fijn eens te horen dat het forum je bevalt !. Ik begrijp dat je de X-discussie hebt gevolgt !. Er zijn nog veel meer van dat soort fabeltjes in de wereld en het uitroeien ervan kost meer inspanning dat het bedenken dus vandaar dat we daar een beetje fanatiek mee bezig zijn !.
Groetjes,
René de Bruin.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....