Pagina 1 van 3

Achteraslek MF 135

Geplaatst: zo 02 nov 2008 18:18
door Caster
Ik heb vandaag mijn achteras uit elkaar gehaald omdat de keerring lekte. Het probleem nu is dat ik mijn keerring er niet afkrijg omdat er een lager en een soort van klemring voor zit. Hoe krijg ik dit los? Moet ik die ring en lager er af laten persen?

Afbeelding

In de trompet zelf zit ook nog een keerring met een viltring achter, deze ga ik ook vervangen maar die krijg ik er ook niet uit. Gewoon kapotboren een optie :?

Afbeelding

Ook heb ik een soort van drab ontdekt die overal zit, in de achterbrug, trompetten, versnelingsbak. Weet niet wat het is maar het lijkt op een samenstelling van vet, olie en modder??? Weet iemand soms wat dat is?

Nog een laatste vraagje, ik zie in de trompet een genokte ring zitten en in de achterbrug zit deze ook. Is dit soms het sperdif? Aan de buitenkant zit wel een soort van hefboom maar er zit geen pedaal op.

Afbeelding
Afbeelding

Re: Achteraslek MF 135

Geplaatst: zo 02 nov 2008 18:30
door fergie
Hello Caster,

Die ring boor je kapot om hem te verwijderen. Je boort langs de as tot je op het lager zit. Dan met een koudbijtel splijten. Je hebt dus een boor nodig van meer dan een halve meter lang. Ik heb de eerste keer een boor op een stuk draadeind gelast. Daarvoor de boor aan de kant die je normaal in de boormachine stopt uit gloeien (rood stoken en aan de lucht laten afkoelen) zodat het lassen enigzins wil zonder scheuren als het afkoelt. Hoe rechter je de boor er aan krijgt hoe beter. De boor moet 9mm zijn ongeveer (1 mm minder dan de brete van de krimpring). Sla eerst een centerpunje in de ring op halve breete en dan boren maar. Ik bind een stukje stalen pijp tegen de as met een ty-rap voor ondersteuning van de boor. Met de bijtel door het boorgat de ring splijten waarna die meestal aan de beitel blijft hangen en je hem daaraan van de as kunt tillen.

De nieuwe ring monteer je door die heet te stoken tot je hem ziet verkleuren (niet rood stoken !) en dan om de as laten vallen.

Na het verwijderen van de oude ring het lager onder druk zetten in een pers. Ondersteun daarbij het huis met alle boutgaten die er in zitten !. Vervolgens met een hamer gaan kloppen. Ga niet persen tot het lager er uit komt door het persen alleen, de schokken van de hamer zijn beter, anders vervorm je het lagerhuis.

Die ring in de achteras is inderdaad de sper voor het diff.

Groetjes,

René.

Re: Achteraslek MF 135

Geplaatst: zo 02 nov 2008 18:55
door Caster
Bedankt al voor de nuttige info. Moet ik het lager daarna ook vervangen of is dit nog bruikbaar?

Heeft er hier soms iemand een foto van het sperdif pedaal? Dan kan ik dat namaken.

Re: Achteraslek MF 135

Geplaatst: zo 02 nov 2008 19:02
door fergie
Hello Caster,

Vergat ik nog. Lager voor je gaat boren goed afdekken zodat er geen boorspanen in komen. Voor montage lager controleren en eventueel wassen of met perslucht het vuil er uit blazen. Verder meestal niet veel mis met deze lagers.

Groetjes,

René.

Re: Achteraslek MF 135

Geplaatst: zo 02 nov 2008 20:46
door Symen
Mayonaise-achtige drap wijst op vocht. (roest). De keerring in de trompet heb ik laatst vervangen. Bij HPS hebben ze hier nieuwe voor wat zeer makkelijk werkt. Deze was voor TEF maar MF zal hij ook wel hebben. Groeten Symen.

Re: Achteraslek MF 135

Geplaatst: ma 03 nov 2008 7:43
door hans eshuis
hoi

Ik gebruikt voor het stoken van de nieuwe ring een oude friteurpan met nieuwe olie. Zo kun je de temprateur goed regelen.

mvg hans eshuis

Re: Achteraslek MF 135

Geplaatst: ma 03 nov 2008 18:30
door fergie
Hello Hans,

Verfstrip pistool schijnt ook perfect te werken.

Groetjes,

René.

Re: Achteraslek MF 135

Geplaatst: ma 03 nov 2008 19:38
door Caster
Werk zo'n klein gaspatroonbrandertje ook? Anders ga ik gewoon naar het LM bedrijf hier, ze kennen me toch goed daar dus zullen ze da wel efkes rap willen doen.

Re: Achteraslek MF 135

Geplaatst: ma 03 nov 2008 22:34
door fergie
Hello Caster,

Moet op zich lukken. De ring moet minimaal 200ºC worden. Zal met een klein brandertje wel moeilijk worden om de hele ring mooi egaal te verwarmen maar zal toch wel lukken. Ik pak er een dakbedekking brander voor, da's zo klaar.

Groetjes,

René.

Re: Achteraslek MF 135

Geplaatst: di 04 nov 2008 23:33
door Caster
Kan hem misschien ook in de oven verwarmen. X aantal minuutjes op 200 graden moet toch lukken lijkt me. Ik weet dat er van die elektrische "bakplaatjes" zijn waar je lagers op kunt leggen om op te warmen, dan is zo'n oven toch hetzelfde?

Re: Achteraslek MF 135

Geplaatst: wo 05 nov 2008 14:18
door robin
hallo , ik ben nu bezig met nieuwe rollementen en dichtingen te plaatsen in de achteras van een te-20 . ik wil de diff rollementen vervangen maar de ring ervan ( in de trompet ) krijg ik er niet uit . boren is geen optie is keihard , heb al geprobeert met een uitdeuk cilinder maar ik kan er de juiste opstelling niet voor maken op het uit te persen , of mag ik de ring gewoon laten zitten ? wie kan mij helpen :( ?

Re: Achteraslek MF 135

Geplaatst: wo 05 nov 2008 19:03
door fergie
Hello Robin,

Er is een speciaal tool voor gemaakt om die er uit te halen. Kijk maar eens achterin je handboek, daar staan ze allemaal in.

Groetjes,

René.

Re: Achteraslek MF 135

Geplaatst: wo 05 nov 2008 22:17
door Botanicus
Hoi Rene,

Je schreef net dat je achterin het handboek alle servicetool afgebeeld kon vinden?
Ik heb het werkplaatshandboek en het onderdelenboek van de TEF maar kan in geen van beide iets vinden.
Heb ik dan wellicht de verkeerde handboeken??

Groet,

Botanicus
Piet

Re: Achteraslek MF 135

Geplaatst: wo 05 nov 2008 22:27
door fergie
Hello Piet,

In de officieele herdrukken staan de afbeeldingen wel. Handboeken van tracprez enz. vermoedelijk niet. Heb je een orgineel ?.

Groetjes,

René.

Re: Achteraslek MF 135

Geplaatst: wo 05 nov 2008 23:05
door Botanicus
hoi Rene,

Waarschijnlijk een gekopieerde versie.
Heb net wel een handboek gedownload van aftakasoudetraktor.nl of zoiets, daar staat veel meer in dan mijn
versie van het werkplaatsboek en ik zag ook in de gauwigheid dat er van de Tef ook wat in stond.
Is dit wel de goede versie?

Groeten Piet.