Re: Achteraslek MF 135
Geplaatst: di 25 nov 2008 22:52
Hello Caster,
Je moet dit zien als een as die vrij loopt door het diff heen. De bijde einden worden in het dif alleen gedragen. De bijde lagers aan de buitenkant (die je moet shimmen dus) sluiten tegen elkaar op. De speling die je moet hebben is dus eigenlijk de speling tussen de einden. Het is wat men noemt een "semi floating axle".
De methode voor shimmen bij een TE illustreerd dit. Je neemt shimmen weg tot je bij draaien aan een kant de as aan de andere kant in de zelfde richting mee draaid (assen tegen elkaar). Vervolgens shimmen toevoegen tot de andere as de andere kant op draaid (assen net vrij) vervolgens extra shimmen plaatsen voor de vereiste speling. Dit is bij de 35 veranderd in meten met een meetklok en de 135 achteras is in hoofdlijnen net zo.
Als jij nu shimmen weg genomen hebt tot er aan een kant geen speling meer is loopt de as dus klem in het diff en da's niet de bedoeling. Doe er dan shimmen bij tot de as weer vrij is plus een of twee extra. Vervolgens shim je de andere kant tot je de vereiste speling meet. Daarmee bedoel ik dus dat je op de as drukt (lager aan de andere kant in z'n kom) en dan de klok op 0 (digtale shuifmaat moet ook prima werken). Daarna aan de as trekken (lager aan deze kant in z'n kom) en lees dan het verschil af.
Het is overigens zo dat namate de zaak slijt (lagers en de einden van de assen) de speling groter wordt en er dus shimmen uit moeten. Op een zeker punt is er dan geen shim meer over en zul je dus nieuwe lagers moeten plaatsen waarna je weer kunt shimmen. Je kunt wat shoemelen door dunnere pakkingen te gebruiken voor de astrompetten en eventueel aan de as einden voor zover van toepassing. Ik heb van mijn tef bijde lager huizen afgedraaid aan de kant die tegen de astrompet zit en zo wat extra gewonnen. Ik had dan ook shimmen genoeg om dat weer op te vullen.
Groetjes,
René.
Je moet dit zien als een as die vrij loopt door het diff heen. De bijde einden worden in het dif alleen gedragen. De bijde lagers aan de buitenkant (die je moet shimmen dus) sluiten tegen elkaar op. De speling die je moet hebben is dus eigenlijk de speling tussen de einden. Het is wat men noemt een "semi floating axle".
De methode voor shimmen bij een TE illustreerd dit. Je neemt shimmen weg tot je bij draaien aan een kant de as aan de andere kant in de zelfde richting mee draaid (assen tegen elkaar). Vervolgens shimmen toevoegen tot de andere as de andere kant op draaid (assen net vrij) vervolgens extra shimmen plaatsen voor de vereiste speling. Dit is bij de 35 veranderd in meten met een meetklok en de 135 achteras is in hoofdlijnen net zo.
Als jij nu shimmen weg genomen hebt tot er aan een kant geen speling meer is loopt de as dus klem in het diff en da's niet de bedoeling. Doe er dan shimmen bij tot de as weer vrij is plus een of twee extra. Vervolgens shim je de andere kant tot je de vereiste speling meet. Daarmee bedoel ik dus dat je op de as drukt (lager aan de andere kant in z'n kom) en dan de klok op 0 (digtale shuifmaat moet ook prima werken). Daarna aan de as trekken (lager aan deze kant in z'n kom) en lees dan het verschil af.
Het is overigens zo dat namate de zaak slijt (lagers en de einden van de assen) de speling groter wordt en er dus shimmen uit moeten. Op een zeker punt is er dan geen shim meer over en zul je dus nieuwe lagers moeten plaatsen waarna je weer kunt shimmen. Je kunt wat shoemelen door dunnere pakkingen te gebruiken voor de astrompetten en eventueel aan de as einden voor zover van toepassing. Ik heb van mijn tef bijde lager huizen afgedraaid aan de kant die tegen de astrompet zit en zo wat extra gewonnen. Ik had dan ook shimmen genoeg om dat weer op te vullen.
Groetjes,
René.