Achteraslek MF 135

Speciaal voor vragen over de TE-20 trekkers.
Maar alle andere vragen (en antwoorden) over (massey) Ferguson zijn natuurlijk ook toegestaan.

Om alleen te lezen hoeft u niet in te loggen.

Moderators: Tony, fergie, admin

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Achteraslek MF 135

Bericht door fergie »

Hello Caster,

Je moet dit zien als een as die vrij loopt door het diff heen. De bijde einden worden in het dif alleen gedragen. De bijde lagers aan de buitenkant (die je moet shimmen dus) sluiten tegen elkaar op. De speling die je moet hebben is dus eigenlijk de speling tussen de einden. Het is wat men noemt een "semi floating axle".

De methode voor shimmen bij een TE illustreerd dit. Je neemt shimmen weg tot je bij draaien aan een kant de as aan de andere kant in de zelfde richting mee draaid (assen tegen elkaar). Vervolgens shimmen toevoegen tot de andere as de andere kant op draaid (assen net vrij) vervolgens extra shimmen plaatsen voor de vereiste speling. Dit is bij de 35 veranderd in meten met een meetklok en de 135 achteras is in hoofdlijnen net zo.

Als jij nu shimmen weg genomen hebt tot er aan een kant geen speling meer is loopt de as dus klem in het diff en da's niet de bedoeling. Doe er dan shimmen bij tot de as weer vrij is plus een of twee extra. Vervolgens shim je de andere kant tot je de vereiste speling meet. Daarmee bedoel ik dus dat je op de as drukt (lager aan de andere kant in z'n kom) en dan de klok op 0 (digtale shuifmaat moet ook prima werken). Daarna aan de as trekken (lager aan deze kant in z'n kom) en lees dan het verschil af.

Het is overigens zo dat namate de zaak slijt (lagers en de einden van de assen) de speling groter wordt en er dus shimmen uit moeten. Op een zeker punt is er dan geen shim meer over en zul je dus nieuwe lagers moeten plaatsen waarna je weer kunt shimmen. Je kunt wat shoemelen door dunnere pakkingen te gebruiken voor de astrompetten en eventueel aan de as einden voor zover van toepassing. Ik heb van mijn tef bijde lager huizen afgedraaid aan de kant die tegen de astrompet zit en zo wat extra gewonnen. Ik had dan ook shimmen genoeg om dat weer op te vullen.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Caster
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 12 jan 2007 20:48
Locatie: Vroenhoven (Limburg/België)

Re: Achteraslek MF 135

Bericht door Caster »

Dus in princiepe kan ik mijn as wat afdraaien. Het is dan niet zo dat mijn dif los gaat zitten als ik het goed begrijp.

Uit jouw verhaal maak ik eruit op dat bijvoorbeeld de linker as het rechter steekaslager in zijn kom duwd en omgekeerd terwijl er toch altijd een speling tussen de assen moet zitten. Het diff wordt toch met een apparte constructie vastgehouden, hier zorgen de assen niet voor.

Ik heb nu dus een kant met een hele kleine speling, niet voelbaar maar wel zichtbaar door meting die 0,1mm aangeeft. Maar nu zit in de andere kant dus een zodanige speling dat ik het wiel hoor klakken als ik schud met de tractor. 1 shim aan die kant weghalen resulteerd in tegen elkaar lopende assen. 1 shim aan de andere kant weghalen resulteerd ook in klemmende assen.

Ik kan het mij allemaal lastig voor ogen halen als iets geschreven staat, ik moet zoiets zien in het echt. Dit is onmogelijk te zien natuurlijk als alles gemonteerd zit en omdat ik over een verkeerde werkplaatshandboek beschik met missende afbeeldingen wordt het nog lastiger.
Misschien als je er een afbeelding bij zou voegen zou het voor mij makkelijker gaan.

Ik vraag misschien veel tot vervelens aan toe maar ik zou niet graag hebben dat ik iets verkeerd doe waardoor ik uiteindelijk dubbel zo veel of nog meer kosten heb door de zaak kapot te draaien. Uiteindelijk moet de tactor nog ingezet worden om te kunnen werken.
Tractor: MF 135
Werktuigen: PZ Strela, 2 transportbakken, weidesleep, aanhangwagen 3ton, Huard 2schaar ploeg, zelfbouw landrol.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Achteraslek MF 135

Bericht door fergie »

Hello Caster,

Konische of kegel lagers (of schuine rollenlagers) zoals je in de achteras vind zijn bedoeld om ook axiaale krachten op te vangen. Als je de as echter niet op z'n plaats houd zal die niet mooi in z'n schuine ring blijven. Daarom is het de bedoeling dat de bijde assen in het midden wel raken. Zo houdt lager A lager B in z'n ring en omgekeerd. de truuk is nu om daar de juiste speling op te verkrijgen zodat bij uitzetting de zaak niet klem loopt en er enorme slijtage op treed waar ze elkaar raken. Daarom is er een voorziening getroffen om middels shimmen de minimale speling die nodig is te berijken. Het is in feite exact het zelfde als de wiellagers stellen maar dan binnenste buiten en een beetje groter. Met de juiste shimmen kun je de speling binnen de gegeven grenzen stellen ipv. met een moer en splitpen.

Het feit dat het diff in het midden zit is hier niet relevant, dat loopt in z'n eigen lagers en houd de as einden vor dit verhaal alleen maar recht .

Omdat jij geen shimmen hebt anders dan 0,5 mm zul je dus even moeten gaan rekeken wat je van een as af gaat halen om er te komen. Je stopt er bijvoorbeeld 2 aan elke kant in. Stel dat geeft je een speling van 0,8. Als je dan aan elke kant een shim weg neemt kom je uit op -0,2 en je moet hebben +0,2 dan moet er 0,4 mm verdwijnen van een as of 2x 0,2 van elk.

Ik hoop dat dit het duidelijk maakt, heb er de halve avond over lopen nadenken !

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Caster
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 12 jan 2007 20:48
Locatie: Vroenhoven (Limburg/België)

Re: Achteraslek MF 135

Bericht door Caster »

Bedankt alvast voor uwe uitleg en nog meer voor de moeite die ge doet om het mij uit te leggen. Had ik van het beging geweten dat de assen elkaar moeten raken als je uitzetten had ik het misschien eerder gesnapt.
Door deze uitleg ga ik toch maar niet proberen om iets van de assen af te draaien omdat ik dan later misschien in de problemen kom als ik ooit nieuwe lagers moet steken.

Alleen is nu het probleem hoe ik die speling kan wegshimmen zonder de juiste shims. Ik heb nog 1 shim over en ga proberen om deze vlak te slijpen op een slijpbank tot een dikte van 0,2 a 0,25mm dit moet meer dan genoeg zijn om de speling te verkleinen en tegelijk de assen niet aan te laten lopen. Anders kan ik misschien wat dikkere vloeibare pakking ertussen doen maar die wordt er volgens mij toch maar tussenuit geperst.

Nogmaals bedankt voor het hersenbreken!
Tractor: MF 135
Werktuigen: PZ Strela, 2 transportbakken, weidesleep, aanhangwagen 3ton, Huard 2schaar ploeg, zelfbouw landrol.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Achteraslek MF 135

Bericht door fergie »

Hello Caster,

Mischien kun je in de buurt los pakking papier krijgen van verschillende diktes ?. 0,2 en dikker is over het algemeen geen probleem. Kun je het op die manier een beetje oplossen.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Caster
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 12 jan 2007 20:48
Locatie: Vroenhoven (Limburg/België)

Re: Achteraslek MF 135

Bericht door Caster »

Raar maar waar, vandaag heb ik nog eens tijd gevonden om naar de dealer te gaan. We hebben samen wel een uur op de zolder daar gezeten om te zoeken naar shimmen van kleinere diktes en jawel hoor we hebben er gevonden. Ze zijn respectievelijk 0,07mm en 0,20mm dk en we hebben er zelf een gevonden van 0,75 dikte!

Zaterdag ga ik proberen om de achterteras uit te shimmen. Wat ook wel zal lukken met de juiste shims.

Fergie bedankt voor alle antwoorden! Alleen spijtig dat je de moeite hebt moeten doen om mijn draaiprobleem van mijn steekas op te lossen terwijl ik nu een andere, juistere oplossing heb gevonden!
Tractor: MF 135
Werktuigen: PZ Strela, 2 transportbakken, weidesleep, aanhangwagen 3ton, Huard 2schaar ploeg, zelfbouw landrol.

fergie
Berichten: 4790
Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
Contacteer:

Re: Achteraslek MF 135

Bericht door fergie »

Hello Caster,

Zoals ik al eerder schreef was draaien ook niet mijn eerste keus. Altijd goed om te lezen dat het toch op de bedoelde methode uit draait !. Succes !.

Groetjes,

René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz

Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....

Plaats reactie