Pagina 2 van 2

Re: scheur in motor blok

Geplaatst: ma 16 mar 2009 21:56
door Ben Boersema
Hallo,

Ik heb vorig jaar mijn Tef weer dicht gekregen door er een grote plaat er over heen te zetten.
Deze heb ik gemaakt van 2mm dik plaatstaal, vastgezet met 6 boutjes M6, en afgedicht met
siliconen pakking.
Dit is een speciale pakking die tot 400°C kan (kun je bij een speciaalzaak voor auotonderdelen krijgen, ik heb deze gekocht bij PB Venema in Groningen, kostte ca 8,-- euro).
De gaten voor de boutjes heb ik in het motorblok geboord, en daarna draad in getapt.
Vóór het aanbrengen van de pakking heb ik alles goed schoon geslepen en ontvet met thinner.

Tot nu toe is alles dicht gebleven.
Belangrijk is wel dat de plaat veel groter is dan de scheur, en het hele opppervlak van de plaat ingesmeerd wordt met siliconenpakking.

Dus het is wel degelijk mogelijk een scheur te dichten met een plaat er overheen.

Re: scheur in motor blok

Geplaatst: ma 16 mar 2009 22:18
door fergie
Hello Ben,

Dat de zaak dicht is op die manier is eigenlijk maar bijzaak. De scheur zal door rek en krimp bij opwarmen en afkoelen van het blok gewoon langzaam verder scheuren als je het niet stopt door het te lassen. Piet had een soort krammen systeem gevonden maar dat geeft dezelfde problemen.

Ben wel benieuwd hoe lang het duurt voor je weer problemen hebt.

Groetjes,

René.

Re: scheur in motor blok

Geplaatst: ma 16 mar 2009 22:54
door johnny
hoi,

Wij hebben thuis een massey ferguson 155 met ook een scheur in het moterblok. Wij hebben hem +/- 10 jaar trug gekocht met de scheur er in. De vorige eigenaar had er ook een plaat met boutjes en een soort kit ofzo er tussen op gezet. Maar gaat tog weer lekken het heeft een jaar goed gegaan ofzo maar het word tog steeds erger het zijn geen lieters wat hij nu lekt maar je moet het tog wel in de gaten houden. hij heeft er nu bij ons z`n 1000 uur mee gedraaid. We willen er tog nog wel eens een ander blok in zetten.
Dus als er iemand nog een ad203 blok liggen heeft heb ik wel intresse.

gr, Johnnny

Re: scheur in motor blok

Geplaatst: ma 16 mar 2009 23:05
door Botanicus
Dag allemaal,

Heb vandaag contact gehad met een specialist op gebied van motorenrevisie, die m'n krukas en cilinderbussen even wat aandacht kan geven.
Hij zij, zonder het blok gezien te hebben, dat het wellicht wel mee viel met verder scheuren als het in het koelgedeelte zat. Lassen zag hij niet erg zitten omdat de wanddikte ter plaatse maar een 7-8 mm. dik is.
Misschien een soort van hardsolderen met koper.
Lassen aan gietijzer geeft een enorme krimp die je er weer moet uithameren zeg maar. Grote kans dat de scheur erger wordt.
'k Weet zelf nog niet wat ik moet doen eigenlijk........
Enerzijds koop ik dan maar liever een nieuw, ander blok, anderzijds zegt m'n gevoel dat het scheuren weleens mee kan vallen als je aan het eind vd scheur een gaatje boort waar je draad intapt met boutje.
Iemand ervaring met dat gaatje boren zonder naderhand problemen te hebben???

Groeten,

Piet.

Re: scheur in motor blok

Geplaatst: di 17 mar 2009 7:49
door hans eshuis
hoi

Mijn continental moet er ook nog aan geloven, daar is simpel gewoon geen ander blok voor te vinden. Laat staan een collega te.
René heeft het goed uitgelegd (zie begin) dat ga ik dus ook een keer doen, maar ja er zijn wachtende voor hem.........

Ik heb laatst een oudgediende van onze dealer op bezoek gehad hij legde altijd de trekker op zijn zij en soldeerde hem vol, de scheur dan he.

mvg hans eshuis

Re: scheur in motor blok

Geplaatst: di 17 mar 2009 18:50
door fergie
Hello Daar,

Een kennis van mij heeft een ford 3600 oid (je weet wel, zo'n vies blauw ding ). Hij heeft die trekker ca 20 jaar geleden gekocht nadat die door iemand weer met koper aan elkaar was gelast. Er had een zijdelingse slootbak aangezeten en de versnellings bak was daar niet tegen bestand. De stukken (meerdere) zijn daarna met koper weer aan elkaar gezet. Tot nu toe geen enkel probleem mee..... Maar is niet de motor. Ik heb wel meer vertrouwen in deze construktie overigens mits er aan het eind van de scheur maar een gat geboort en weer gevuld wordt.

Groetjes,

René.

Re: scheur in motor blok

Geplaatst: do 19 mar 2009 19:36
door Botanicus
hallo allemaal,

Heb vandaag contact gehad met een lasser die allemaal aparte dingen last enzo.
Meneer zag het lassen van die scheur wel zitten. Hij vroeg ofdat hij ook de opening van de core-plug dicht mocht lassen dat zou de sterkte enkel ten goede komen. Zou dat verstandig zijn?? Nu gooi je toch antivries in dus in principe heb je dat gat niet meer nodig????
Hij zij ook nog dat je inderdaad het einde van de scheur moest afboren om verder scheuren te voorkomen.

Groeten,

Piet

Re: scheur in motor blok

Geplaatst: do 19 mar 2009 21:34
door fergie
Hello Piet,

Die doppen zitten er toch al niet in als vries bescherming.... Echter wel een "orgineel kenmerk" verloren als hij het dicht last.

Groetjes,

René.

Re: scheur in motor blok

Geplaatst: do 19 mar 2009 22:04
door Botanicus
hallo Rene,

Je raakt precies de zere plek........ Ik heb liever zelf ook niet dat ie wordt dicht gelast maar als die lasser zegt dat het beter is dan moet het maar. Een ruilblok kan natuurlijk ook wel maar ik hou graag m'n huidige blok omdat het nog ongeroest is zeg maar.
Moet je trouwens die core pluggen eerst nog even in de vloeibare pakking zetten voordat je ze weer monteert?? En kan je me vertellen welke vloeibare pakking ik moet nemen?? Er zijn veel soorten en om
lekkages te voorkomen heb ik graag gelijk de goeie. Heb ook wel eens iemand met twee componenten ijzer
die pluggen vast zien maken, als extra afdichting zeg maar.

Groet,

Piet.

Re: scheur in motor blok

Geplaatst: do 19 mar 2009 23:37
door fergie
Hello Piet,

Af en toe heb ik ik ook onenigheid met m'n motor revisie bedrijf. Zuigerpen speling is standaard 0,05mm bij hun bijvoorbeeld. Daihatsu gaf minder op voor mijn auto motor en de huidige speling is met slijtage niet veel meer.... maar ze willen niet anders, kost te veel busjes. In dit geval lijkt me dat de lasser wel moet luisteren als je het niet wilt, jij betaald de rekening of niet dan ?. Overigens, de vriesplug is niet de zwakke plek, de wand er onder tegen de bodem van de galerij is niet bestand tegen de krachten van bevroren water in het ketelsteen. Ook een dicht gelaste dop veranderd daar niets aan. Tevens is deze wand niet nodig voor de sterkte van het blok qua verbrandings drukken/krachten.

Ik gebruik een bruinige teer achtige substantie die helaas ook het potje in no time at all in een bruine laag heeft gecoat en dus kan ik de text er op niet meer lezen. Hellaas ook na een kwartier de resultaten op google niet gevonden dus zal ik een nieuw potje moeten halen om achter de naam te komen. Ik meld me wel met de naam.

Gebruik in geen geval een soort siliconen kit, dat krijg je er nooit weer af ! Tevens gaan druppels op de loop in de motor of waar je het ook gebruikt.

Groetjes,

René.

Re: scheur in motor blok

Geplaatst: za 21 mar 2009 12:12
door fergie
Hello Daar,

Was toevallig vandaag in de buurt van die ford en even gevraagd of ik het goed had met koper maar het moet zijn gelast met een nikkel electrode !. Overigens nog steeds niks mis mee !.

Groetjes,

René.

Re: scheur in motor blok

Geplaatst: wo 25 mar 2009 9:12
door fergie
Hello Daar,

Ik kreeg gister een e-mailtje : http://www.youtube.com/watch?v=va7pX9ygHY4

Als je dit soort dingen kunt doen zit het wel goed gelast lijkt me !.

Groetjes,

René.

Re: scheur in motor blok

Geplaatst: zo 13 mar 2011 11:34
door Tvansteeg
is het mogelijk om een scheur in het blok te dichten met een soort kneedbaar staal?
zo ja, welke kan ik dan het beste gebruiken. toen ik nog water in m'n koelsysteem had lekte hij niet, ik denk vanwege de roest maar, met gewone koelvloeistof begint hij met lekken.
gr tim