Zo, dat is al weer een mooie poos geleden.
Ondanks dat de vakantie er tussen gezeten heeft, heb ik niet stilgezeten.
Het koste wat moeite de stuurarmpjes er af te krijgen, maar uiteindelijk gaven ze het toch op en kwamen ze zonder schade los van het stuurhuis. Daar was niet veel bijzonders te zien. Ook de speling van de assen op de bussen viel hard mee. Ik heb hem nog wel geheel uit elkaar gehad om alles na te lopen en schoon te maken. Ik wist nog van de vorige keer dat het belangrijk was een trekbandje om de as van het stuur te doen, zodat de moer er niet uit zichzelf af kan lopen en dat heeft me deze keer een hoop nieuwe woorden gescheeld.. Na het pennetje wat in de kogelomloopmoer valt opnieuw afgesteld te hebben, heb ik de boel weer in elkaar gezet. Het viel me bij het loshalen op dat de moer die het bovenste lager op spanning zet, onder het stuurwiel, veel te los zat. Dus ik vermoed dat daar het onzekere stuurgedrag vandaan gekomen is.
Toen konden we weer verder met opbouwen.
Ik had een nieuwe kabelboom gehaald, de oude was echt vergane glorie.
Alle schakelaars goed op hun werking getest en waar nodig gerepareerd.
Ook de oliedrukmeter en de amperemeter vervangen, deze waren in de tijd al een keer wegens wangedrag buiten werking gesteld.
Er heeft jarenlang een jas en een voorruit op de trekker gezeten, wat aan het dashboard gemonteerd zat. Nu snap ik ook waarom het plaatwerk van de trekker altijd zo vrolijk meewiebelde, het dashboard was aan alle kanten in- en uitgescheurd. Dus nieuwe stukken er in gelast en de scheuren weer dicht gemaakt. Het voelt nu al heel anders aan dan hoe ik hem ken.
Ook de verlichting compleet nieuw aangelegd. De zekeringen zitten nu netjes boven de accu en alle bedrading is nieuw. De ploeglamp heb ik van het spatbord gehaald, dit was zo'n rammelding geworden. In plaats daarvan komen nu een paar kleine lampjes op de rolbeugel. Wel niet helemaal historisch verantwoord, maar de trekker zal zo nu en dan ook weer gewoon aan het werk moeten.
Vanavond voor het eerst weer de motorkap er op gelegd om te bepalen waar het mooist de draad kan lopen naar de koplampen. Om de motorkap er makkelijk af te kunnen halen, doe ik er een 7-polige stekker tussen. Ook wilde ik er nog nieuwe koplampen en richtingaanwijzers op zetten, deze beginnen serieus slecht te worden. (weet iemand nog een goed adres?)
Ik heb de delen van de motorkap weer opnieuw vast gezet. Een aantal boutjes die de zijkappen aan het bovendeel vast houden, waren los of weg. Die voelt nu ook weer een stuk steviger aan.
Alleen ergens is de boel gekrompen, want de motorkap sluit nu niet meer aan op het dashboard. Ook krijg ik hem er met de hand niet bij gedrukt. Voorin zit hij met de bouten vast waarop hij scharniert.
En het dashboard heb ik uitgelijnd aan de hand van het stuurhuis, daar kan ik ook niet meer teveel aan veranderen.
Dus dat wordt nog even een puzzeltje.
Voorlopig nog werk genoeg aan het beestje, kan ik nog een poosje doorzoeken naar een setje bandjes voor hem.
To be continued..