Ik krijg de dynamo (Lucas) niet aan de praat, anker is afgedraaid, nieuwe lager en de koolborstels zijn goed.
Vervolgens de F 10 sec. op de -pool gehad voor het magnetisch veld.
En nu?
Dynamo
Moderators: Tony, fergie, admin
-
- Site Admin
- Berichten: 2323
- Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Erik,
Ik neem aan dat je - van de accu aan de F hebt gehouden terwijl de andere kant van de accu (de +) aan het chassis ligt en dat de dynamo gemonteerd zat op de trekker.
Eventueel kun je dit herhalen met draaiende motor. Meet ook eens de spanning op de dynamo bij stationeer draaien, half gas en vol gas.
Eventueel kun je ook de dynamo ohms door meten als de spanningsregelaar niet is aangesloten.
Tenslotte kan het ook zijn dat de spanningsregelaar het niet doet.
Ik neem aan dat je - van de accu aan de F hebt gehouden terwijl de andere kant van de accu (de +) aan het chassis ligt en dat de dynamo gemonteerd zat op de trekker.
Eventueel kun je dit herhalen met draaiende motor. Meet ook eens de spanning op de dynamo bij stationeer draaien, half gas en vol gas.
Eventueel kun je ook de dynamo ohms door meten als de spanningsregelaar niet is aangesloten.
Tenslotte kan het ook zijn dat de spanningsregelaar het niet doet.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
-
- Berichten: 107
- Lid geworden op: za 13 jan 2007 20:30
- Locatie: Siddeburen
-
- Site Admin
- Berichten: 2323
- Lid geworden op: wo 04 jan 2006 8:58
- Locatie: Eindhoven
- Contacteer:
Erik,
Zet eens een koplamp van 45W tussen de accu en de F van de dynamo.
Kijk nu eens wat de dynamo voor spanning levert (op de A/+ klem) bij wisselende toerentallen van de motor.
Zet eens een koplamp van 45W tussen de accu en de F van de dynamo.
Kijk nu eens wat de dynamo voor spanning levert (op de A/+ klem) bij wisselende toerentallen van de motor.
Groetjes Gerrit Preuter
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
Ferguson TEF, Ferguson kantelploeg, Ferguson Grondschaaf (Earth Scoop), Massey Ferguson cultivator
Schukken maaibalk, zelfbouw palletdrager en zelfbouw aanhanger
-
- Berichten: 4790
- Lid geworden op: vr 01 dec 2006 21:47
- Locatie: op de rand van het oude en nieuwe land ! (NOP)
- Contacteer:
Hello Gerrit,
Testen altijd met een 3-5W lampje, een koplamp is te veel. Die trekt dermate veel stroom dat een veld wikkeling er wel van wil doorbranden.
Het veld is een stel spoelen die tussen de kleine aansluiting en massa zitten. Als je daar een 5W lampje op aansluit en de andere kant van dat lampje met de accu zal bij een goede veld spoel het lampje wat zwakker branden dan rechtstreeks op de accu. Brand het even fel dan is er sluiting naar massa in de spoelen of sluiting inwendig in de spoelen.
Een dynamo die los is van de bedrading moet op z'n grote (D) aansluiting zeker enkele volts of meer geven om aan te lopen. Het is niet zo dat er meteen 12V uit komt. Normaal wordt die spanning door de regelaar belast met de veldspoelen. Daardoor wordt het veld sterker en dus wordt er meer spanning geleverd wat weer aan het veld wordt afgegeven enz.enz. tot het punt waarop de gewenste spanning is bereikt en de verbinding wordt verbroken. Onderwijl is dan de D met de accu verbonden.
Je kunt dit ook testen door D en F te verbinden met elkaar en de motor te starten. De motor UITSLUITEND stationair laten draaien, de onbelaste spanning zal nu tussen ca 12 en 20V liggen. Geef je wel gas is de kans op rook signalen en voortijdig overlijden van de dynamo niet mijn schuld, JE BENT GEWAARSCHUWD !
De koplamp op de F en accu bij lopende motor is overigens ook gevaarlijk, de uitgaande spanning kan ook dan voor mensen onaangenaam hoog worden aan de D aansluiting..
groetjes,
René.
Testen altijd met een 3-5W lampje, een koplamp is te veel. Die trekt dermate veel stroom dat een veld wikkeling er wel van wil doorbranden.
Het veld is een stel spoelen die tussen de kleine aansluiting en massa zitten. Als je daar een 5W lampje op aansluit en de andere kant van dat lampje met de accu zal bij een goede veld spoel het lampje wat zwakker branden dan rechtstreeks op de accu. Brand het even fel dan is er sluiting naar massa in de spoelen of sluiting inwendig in de spoelen.
Een dynamo die los is van de bedrading moet op z'n grote (D) aansluiting zeker enkele volts of meer geven om aan te lopen. Het is niet zo dat er meteen 12V uit komt. Normaal wordt die spanning door de regelaar belast met de veldspoelen. Daardoor wordt het veld sterker en dus wordt er meer spanning geleverd wat weer aan het veld wordt afgegeven enz.enz. tot het punt waarop de gewenste spanning is bereikt en de verbinding wordt verbroken. Onderwijl is dan de D met de accu verbonden.
Je kunt dit ook testen door D en F te verbinden met elkaar en de motor te starten. De motor UITSLUITEND stationair laten draaien, de onbelaste spanning zal nu tussen ca 12 en 20V liggen. Geef je wel gas is de kans op rook signalen en voortijdig overlijden van de dynamo niet mijn schuld, JE BENT GEWAARSCHUWD !
De koplamp op de F en accu bij lopende motor is overigens ook gevaarlijk, de uitgaande spanning kan ook dan voor mensen onaangenaam hoog worden aan de D aansluiting..
groetjes,
René.
Fergie stuff : TED20(1950),TEF20(1954), FE35 TVO/basic, MF35(4-cyl. diesel)/deluxe, MF1200-MP, 9 tine springloaded tiller, earth scoop, high lift loader, 2 furrow 10" fergie plough,3 furrow MF plough, MF butterfly plough, fergie 3 T tipper, belt-pulley Non fergie stuff : Hanomag Robust 901AS, diverse stationair:Wolseley, Petter, Bernard,Deutz,Hatz
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....
Ik ben van plan eeuwig te leven, tot noch toe gaat het best....